Hirsipaneelin koolaus ja kiinnitys

Runkona Lammin betoniharkko, jonka päälle tarkoitus laittaa hirsipaneeli. Ensin 32x100 laudoitus koolaukseksi ja tuuletuksen takia. Harkon ja koolauslaudan väliin sokkelikaista eristämään harkon kosteus laudasta. Onko tämä toimiva ratkaisu vai liioittelua?

Toinen kysymys liittyy itse hirsipaneelin ( UTV 28x195 ) kiinnitykseen. Mikä on riittävä kiinnitystapa; riittävän pitkä 55 x 1,6 mm viimeistelynaula ( onko liian heppoinen, vaikka laittaisi 3 tai 4 naulalla per kohta 600 välein, jälki olisi ainakin riittävän siisti ), 64 x 1,8 mm dyckert ( ongelma; liian pitkä ja seuraava koko alaspäin 50mm on taas liian lyhyt, näin ainakin Sencon nauloissa ), 60 mm verhoilunaula ( muuten sopiva, mutta suht iso kanta, joka jää näkyviin ) vai 55 mm sopivan värinen terassiruuvi ( jossa kanta jää myös selkeästi näkyviin ).

Lähinnä kiinnostaa, miten näitä hirsipaneeleja yleensä kiinnitetään ja onko millaisia kokemuksia eri vaihtoehdoista kiinnipysymisen ja paneelin mahdollisen elämisen/kieroilun kanssa.

Makuasioista saa kiistellä, mutta itselle ei tulisi mieleenkään laittaa kiveä piiloon puun alle… Sen sijaan, että saisit huoltovapaan seinän, haluat maalata sen vuoden tai parin välein? Hirsipaneelihan on tavallista lautaa, mutta leveämpää, samat kiinnitysmetodit siis kuin ulkovuorelle, ottaen huomioon laudan leveyden.

195mm korkea paneeli on leveää lautaa, hirsipaneeli on usein 278mm tai leveämpää. Tiedän, ettet kysynyt näitä, mutta tulipahan vastattua :wink:

Itsellä on myös kivitalon suojana 175x28 UTV. Koolausväli voi olla tooosi harva kun tuollainen paneeli pontteihin lyötynä on jo itsestään tosi jäykkä levy. Mutta naula pitää olla oikean pituinen, älä liian lyhyttä laita äläkä väärän tyyppistä.

Haluaisin nähdä “huoltovapaan” nykyaikaisen rapatun harkkoseinän! Eiköhän se ole jo muutaman kymmenen vuoden päästä uudelleen rapattavassa kunnossa. Siihen samoihin aikoihin tarvitsee myös omien lasteni tehdä ensimmäinen huoltomaalaus tämän tuvan seiniin…

Koolausvälistä vielä, mikä olisi riittävä 900 vai jopa 1200?

Rapattu seinä vai ei, makuasia, mutta omaan taloon en sellaista kaipaa.
Meikäläiselle riittää, että tiedän talon olevan kivitalo, vaikka uloin kuori onkin muuta :wink:
Haluamaamme talon tyyliin ( UTV:tä yläosaan 2/3 julkisivua ja alaosaan 1/3 verhoilukiveä ) rappaus ei vaan sovi, enkä rapattua pintaa pidä muutenkaan huoltovapaana tai kauniina = liian moderni…
riippuen ympäristöstä ja rappauksen väristä, onpahan aika nopeasti kaikenlaisen ilmassa liikkuvan pölyn, lian  yms. peitossa ja milläs tollasta epätasaista pintaa pidät halutessa puhtaana.

No, eipä tässä muutenkaan olla mitään pakettitaloa rakentamassa vaan juuri sellaista mikä miellyttää omaa silmää :wink:

Kiitos kommenteista, lisäkommentit tervetulleita.

Taitaa olla myöhässä kommenttini, mutta jos on kyse aidosta hirsipaneelista, niin ehdottomasti kiinnitys järeillä RST-ruuveilla. Naila korkkaa ulos kosteuvaihteluiden ja paneleiden mahdollisen liikkumisen seurauksena. Minulla meni vaihtoo naulaus ja nyt on 60mm ruuvikiinnitys. Alle myös riittävän järeät koolaukset, että ruuvilla on mistä pitää kiinni. Uusivat muuten RTP-kortin minun tapaukseni jälkeen.

Kiitos kommenteista…aito ja aito hirsipaneeli, UTV 28 x 195 mulla kyseessä. Koolauksena/tuuletuslautana 32 x 100. Laitoin 55 mm ruskeilla terassiruuveilla kiinni, 2 ruuvia per kiinnityskohta huomioiden etäisyydet paneelin reunoihin ja päihin. Autotallin verhoilun tein 3 vuotta sitten samalla systeemillä ja hyvin ovat paneelit pysyneet kiinni. Haastavimmat kohdat ovat saumat, jotka sijoitin aukkojen keskelle, jolloin niitä tulee mahdollisimman vähän. Ruuvissa myös muita etuja; paneelit vaihdettavissa helposti ( tosin käytännössä tälle ei liene tarvetta ja ruuvi vetää paneelin ihan toisella tavalla suoraan ja koolausta vasten kuin esim. naula. Lisäksi noissa terassiruuveissa löytyi oikea väri valmiina, joka sulautuu hyvin paneelin sävyyn.

Minun paneeli on 28x298…ja haaste lisääntyy potenssissa

Millä kiinnitit noin leveät?

Kiinnitys Wurthin 60mm suurehkokantaisilla rosteriruuveilla. On pysynyt erittäin hyvin ja on hyvännäköinen.

Mulla kanssa ulkoverhouksen laitto käynnissä. Paneli UTK 28x195 ja koolaus 32x100 k1000. Eipä tuossa muu auta kun senkkausterällä ensin nättiupotus paneliin ja 6x60 A2 ruuvilla kiinni. Tuleepa vielä ihan hyvännäköinen kun ruuvi on siististi panelin tasalla.

Sellanen asia tässä on mietityttänyt että mitenkä mahtaa maali pysyä rst-ruuvien kannoissa kiinni… Maalina mulla Vinha joka tohon ihan hyvin tarttui, mutta mahtaako pysyä jää nähtäväksi…