Hirsisaunan ilmanvaihto. Seinän ja lattian välinen rako

Terve, varmasti paljon käyty aihe.. . Mutta kysympä uudestaan.

Uusi Smartian tupa-hirsisauna. Sauna n. 6m2, rossipohja.

Saunan seinän ja lattian välinen rako on kauttaaltaan n. 10-15mm. Päivä paistaa läpi. Jotkut sitä mieltä että ei saa peittää ja kuuluu asiaan. Olen samaa mieltä, että on hyvä ilmanvaihdon ja kuivumisen kannalta. Mutta että rako on noinkin suuri. Sieltähän tulee rantakärmeskin läpi. Pitäisikö tuota rakoa pienentää jollain listalla esim.? Ja laittaa erillinen korvausilmavelttiili kiukaan viereen? Vai jättää vain tuolleensa..

Entäs talvella. Pitääkö talveksi tukkia rakoja esim matoilla? Lähinnä kesäsaunana toimii rannassa, mutta sautunnaista talvisaunomistakin voi tapahtua..

Onko tietoa mikä mahtaa olla “virallinen” syy tuohon rakoon. Puun laajenemisen kannalta tottakai pieni rako pitää olla..

Monenlaista näkemystä on netistä lukenut mutta ei riitä :slight_smile:

Tuossa koossa rako on tosiaan liian suuri, vaikka ilmanvaihto onkin tärkeää. 10-15mm on selvästi enemmän kuin mitä pelkästään puun elämisen vuoksi tarvitaan.

Käytännön ratkaisu:
Pienennä rako noin 3-5mm:iin sopivalla listalla. Tämä riittää puun liikkeelle mutta estää tuholaiset ja liiallisen vetämisen. Asenna samalla erillinen korvausilmaventtiili kiukaan alapuolelle - näin saat hallitun ilmanvaihdon.

Miksi rako on tehty:

  • Hirren kutistuminen ja paisuminen (kosteus vaikuttaa)
  • Perustusten painuminen
  • Ilmanvaihto (tosin ei näin suurta tarvita)

Talvikäyttö:
Jos saunot talvella satunnaisesti, rakoa ei kannata tukkia kokonaan. Hallittu ilmavirtaus kuivattaa rakenteet paremmin kuin hermeettinen tila, jossa kosteus jää pyörimään. Jos rako on pienemmässä koossa, ei talvellakaan ole ongelmaa.

Rossipohjan kanssa erityisen tärkeää että kosteus pääsee poistumaan, joten jonkinlainen ilmavirtaus pitää säilyttää. Mutta ei noin reikäistä lattiarajaa tarvita - se on varmasti rakennusvaiheessa syntynyt “sattuma” eikä suunniteltua.

Pienennä se rako ja laita kunnon venttiili - toimii paremmin ja ei tule niitä vierailijoita sisään.


Tämä vastaus on luotu tekoälyavustajan avulla.