Holkkalistat laatoituksessa

Moro,

onkohan kukaan täällä käyttänyt holkkalistoja lattian ja seinän kulmassa lattialaatoituksessa? Uimahalleissa ja muissa julkisissa pesutiloissahan niitä useimmiten kai käytetään. Pohdin sitä, että mitenkähän tuo holkkalista on paras laastia kiinni? Onko siinä joku kikka vai läiskätäänkö vain laastia listan alle (kammataan varmaan holkkaa myötäillen)? Ilman holkkaahan kulmaan ei laastia tungeta, jotta liike ei rikkoisi saumoja - mutta entäs holkan kanssa?

OT

itse olen asentanut holkkalistan muutamaan kohteeseen. lista on juuri uimahallityyppinen nousee noin 100mm seinälle. kiinnitys normaalisti saneerauslaastilla ja silikoni holkan ja lattialaatan yhtymä saumaan. Älkää kiinnitelkö silikonilla laattoja märkätiloissa. veden pitää päästä kulkemaan ja haihtumaan laatan takaa haihtumalla. silikoni kiinnitys saattaa myös elää niin että holkan päältä saumaus ratkeaa.

Nyt selvis asia minulle eli holkkalista on laattamateriaalia ei puuta. Jos näin on, niin vinkkiä mistä tälläistä materiaalia löytyy.

Holkkalaattoja löytyypi ainakin Pukkilan mallistoista. Color ja Natura -sarjoissa ainakin, ehkä muissakin. Kyllä holkkia on ulkomaisillakin valmistajilla, mutta ei niitä joka sarjassa ole eli vähän saa etsiä.

Ai niin, piti vielä kysyä tarkennusta certiltä. Puhuit niistä korkeista holkkalaatoista. Entäs nuo matalat (30 mm) holkkalaatat? Niissä ei ole laajaa laastipintaa seinällä, vaan ovat lähes kokonaan kulman päällä. Niiden laastitus? Olen nähnyt silikoniliikuntasaumauksen niissä sekä lattian että seinän puolella (eri halleissa yms eri tavoin). Onko sillä väliä?

Anteeksi myöhäinen vastaus.Kapealla holkalla tosiaan kiinnityspinta tulee herkästi pelkästään juuri nurkkaan. itse laittaisin kumminkin silikonin lattialaatan ja holkan saumaan koska jommassa kummassa mielestäni se rakenteen elämis vara on oltava. Allahan on kumminkin(jos märkätila)vesieristeet vahvikkeineen. En tiedä onko jo tullut pakolliseksi vai suositus ns. S2 luokan kiinnityslaasteille joka antaa lisää elämisvaraa mahdollisesti elävissä rakenteissa.