Hei. Meillä on sellainen tilanne, että olemme asuneet 1vuoden tässä asunnossa. N. 10kk sitten suoraan kylpyhuoneemme yllä olevassa kylpyhuoneessa oli paha kosteusvaurio joka oli ehtinyt pitkään olla hoitamattomana ja koko kylpyhuone täytyi uusia. Silloin meillä kävi joku mittaamassa katosta arvoja ja sanoi, ettei kosteus ole tullut meille.
Kylpyhuoneemme katto oli tuolloin ihan mustan homeen peitossa ja se käytiin maalaamassa kuntoon. Nyt maali on jo rapistunut, täynnä keltaisia läikkiä ja homepilkkuja.
Isännöinti-firmasta kävi tänään mies mittaamassa kosteutta ja sanoi, ettei mitään ongelmaa ole ja että mustat pisteet ympäri kylpyhuonetta (myös kaappien sisällä) eivät ole hometta vaan kosteutta??
Hänellä oli laite mitä hän siirteli hirveää vauhtia kaakelilta toiselle ja luvut pyörivät 40-90 välillä, sen mitä pystyin näkemään. laitteessa oli asetuksina numeroita ja "M", asetus oli tämän M-kirjaimen kohdalla. Haluaisin tietää mittasiko hän vain pintakosteutta/ yrittikö huijata?
Mies otti vain suihkun vierestä lukuja, ei esim katosta.
Pyykkimme kestää kuivua 4vuorokautta olohuoneessa (70neliön asunto) ja nyt olemme lapsen kanssa olleet 2kk kipeinä. Minulla keuhkoputket ja poskiontelot tulehtuneet, lapsellani keuhkoputket ja korvat tulehtuneet + astma-epäily.
Kylpyhuoneen ovi on turvonnut.
Lisäksi aiemmin asuimme kerroksen ylempänä olevassa asunnossa, jossa ei ollut tällaisia ongelmia. Tämä mies joka kävi täällä, sanoi, että se johtuu siitä, että kerroksen ylempänä on niin paljon parempi ilmanvaihto.
Kannattaisiko minun tilata kunnon firma mittaamaan kosteus ja ottamaan näytteet tästä homeesta? (tai siis isännöintifirman mukaan kosteudesta, ei homeesta…) Asunto on vuokra-asunto.
Laitan tähän kuvia. Esim lattian rajakin on pesty juuriharjalla vain alle kuukausi sitten ja on jo tuon näköinen… Kuvassa myös tarkistusluukku ja se miltä siellä sisällä näyttää…
http://aijaa.com/ZUjfHk
http://aijaa.com/PWN2yZ
http://aijaa.com/fIq9Dy
http://aijaa.com/hOF34i
http://aijaa.com/rtkdG9
http://aijaa.com/OLaqId
http://aijaa.com/2vLVfi
Jotain vikaa on ilmanvaihdon toimivuudessa, homepilkut johtuvat siitä. Tai sitten asunnon kosteuskuormitus on poikkeuksellista, yleensä ei kuivata pyykkiä olohuoneessa vaan pesuhuoneessa.
Kun ottaa WC-paperista palan (mielellään vain toinen kerros paperista), pysyykö paperi poistoventtilissä eli onko siinä imua ollenkaan?
Kun isännöintifirmasta käytiin niin täällä oli kunnon imu venttiilissä, kuuli ihan sen hurinan ja paperi pysyi hyvin siinä. Nyt sitä ei oikein saa pysymään venttiilissä. Tunnin verran on se imu päällä ja tämä tarkastaja sattui tulemaan juuri silloin käymään…
Olisi mukava saada myös vastaus muihin kysymyksiin. Nuo mustat läikät mitä kuvissa näkyy, on siis hometta? Kun tämä herra väitti, että ne ei ole hometta ja niistä ei tarvitse ottaa näytteitä. Voiko tuo home olla vaarallista kun on muutenkin astma-taustainen ja allerginen ihminen?
Olen asunut vajaa 20 eri asunnossa, niin maan tasalla kuin ylemmissä kerroksissa ja ikinä ei ole ollut tätä ongelmaa. Tämä talo on rakennettu -85 ja olen asunut jopa -62 rakennetussa talossa.
Tuossa ylemmässä kerroksessa asuessani, asunto oli pienempi (50neliötä), suihkussa käytiin useammin ja siellä oltiin pidempiä aikoja ja pyykkiä kuivatettiin kylpyhuoneessa ja pyykit kuivuivat vuorokaudessa.
Olen aina pessyt ja kuivannut pyykin kotona, pyykki ei ole koskaan kestänyt kuivaa 4vuorokautta ja koskaan en ole nähnyt homepilkkuja tms kylpyhuoneessani.
Kyllä tuossa nyt vain olisi soitettava isännöitsijälle ja pyydettävä tarkastamaan tilanne, siis että WC-paperi ei pysy kunnolla kiinni venttiilissä.
Ilmanvaihto vaatii korjausta ja on tarkistettava myös että pesuhuoneen oven alareunassaon on väh. 10-15 mm rako niin kuin pitäisi olla jotta ilma vaihtuisi asunnossa.
Kerrostalossa yleisesti käytetään koneellista tehostettua 1/1 ilmanvaihtoa (poistokoje) klo 6-9…11-13…15-21.
Muun ajan koje toimii alemmalla teholla.
Ps. Poistoventtiilit pitää huoltaa/puhdistaa/säätää jotta ilma vaihtuu !
Korvausilmaa pitää tulla korvausilmaventtiileistä näiden sulkeminen on ehdottomasti kielletty !
D2 määräyksen mukaan ilman on vaihduttava kerran kahdessa tunnissa. Vajaateholla ei tähän päästä, ei varsinkaan jos putkissa on jotain vikaa.
Asukkaan kuuluu pyyhkiä rätillä venttiilirako puhtaaksi, muu on taloyhtiön vastuulla, esim. säädöt.
Joissakin taloyhtiöissä alennettu teho on sitä että kone sammutetaan kokonaan tietyiksi ajoiksi.
Olen jo soittanut isännöitsijälle ja isännöintifirmasta täällä käytiin tänään. Hän sanoi, että jos en häntä usko niin hän tilaa jonkun firman tekemään tarkemmat tutkimukset ja minä maksan jos mitään ei löydy.
Meillä ei ole korvausilmaventtiileitä. Tämä mies totesi, että on niin vanha talo ettei niitä ole…
Yritän nyt sitten itse selvittää mittasiko hän laitteellaan vain pintakosteutta / yrittikö huijata. Minun mielestäni tuossa kuvassa jossa näkyy "kurkistusluukun" taakse, on vastapäätä olevassa seinässä (keittiön seinä) jotain häikkää kun puussa on punaista valumajälkeä…
Olen myös pyytänyt kaupungin terveysviranomaiset käymään, mutta heillä on yli puolen vuoden jonotusaika. Uusi asunto haussa…
Epäilen, että kyseinen mittari on ollu Gann B 50. Mittari on pintakosteudenosoitin, jolla voidaan valmistajana mukaan selvittää rakenteen kosteus jopa 100mm asti.
Kaakeleiden alla on luultavasti betonia, jolloin 70 on normaalin raja, 90 on aavistuksen koholla mutta ei huolestuttavasti. Oliko kylpyhuone ollut vähintään vuorokauden käyttämättä ennen mittausta? Mielellään jopa kolme vuorokautta. Tämä kaikki on tietenkin vain arvelua, koska en tiedä varmuudella mittarista enkä mitattavista materiaaleista enkä siitä onko mittaria käytetty oikein.
Mustat pisteet on luuultavasti huonosta ilmanvaihdosta johtuvaa “pintahometta”. Ilmanvaihdolle tulisi tehdä jotain.
Mielestäni tuossa yhdessä kuvassa näkyy veden valumajälkiä eli puu on kastunut joskus. Kuitenkin tila näyttäisi olevan sellainen, että kosteus on myös päässyt kuivumaan sieltä pois. Puu ei näytä kuvassa mikrobivaurioituneelta.
Vaatisin korjausta ilmanvaihdon osalta.
Onhan se merkillinen lausahdus: “Ei ole ongelmia, mustat pisteet yms. ympäriinsä ei ole hometta vaan kosteutta”.
Ei ihmisasumuksassa saa olla kosteutta, joka aiheuttaa pinnoille mustia pisteitä tai muitakaan läikkiä yhtään mihinkään. Osansa tapahtuneessa saattaa hyvinkin olla yläpuolisen asunnon vesivahingolla, jonka kuivaus on jäänyt puolitiehen ja laatan kosteus puskee yhä katostanne läpi tärvellen sen maalipinnan.
Mielestäni ongelmia on “lausunnon” mukaan vähintäänkin kosteuden suhteen, joka on mitä pikimmin saatava kuriin. Mikäli asunto on yksityiseltä vuokrattu, niin yhteys ensimmäiseksi omistajaan, joka hoitaa asian taloyhtiön suuntaan. Jos taas vuokrataloyhtiö, niin sitkeää pommitusta suoraan isännöitsijään. Onhan toki mahdollista joskaan ei todennäköistä, että mittaaja on vienyt viestiä eteenpäin ja asia olisi korjaantumassa.
Ps. Kuvauksenne perusteella pidän jokseenkin selvänä homeiden muodostumista eikä esim. siivoamattomuutta tms. Pikkupyykin kuivaaminen muualla kuin kosteissa tiloissa ei ole suotavaa jos ei ehkä täysin kiellettyäkään.
Tee näin: Pyykinkuivaus vain kylpyhuoneessa/kuivaushuoneessa/ulkona Ei olohuoneessa/makuuhuoneessa/keittiössä.
PYYDÄ ko. asuntoon kohdistuvan ilmanvaihtokoneen toiminnan tarkastus toimiiko tehostus 1/1 ja alempi 1/2 nopeus myös toiminta-ajat.
Koje voi olla epäkunnossa eikä ilma vaihdu asunnossa.
Esim. Käyttöhihna poikki (kaksimoottorinen) tai VAIN sähkö vika moottori Ei toimi 1/2 nopeus. Tai "VÄÄRIN AJASTETTU" ilmanvaihdon kello-ohjaus !
Korvausilman tulo asuntoon järjestettävä !
Poistoventtiilit säädetty väärin?
“Korvausilman tulo asuntoon järjestettävä!”
Ensiapuna ikkunatiivisteistä poistetaan molempien lasien yläkulmista 15-20 cm.
Mielestäni syitä on sysissä kuin sepissäkin…! On täysin ajattelematonta kuivattaa pyykkiä olohuoneessa! Jonkun rätin voi kuivattaa kylpyhuoneessa silloin tällöin ehkä, mutta esim. lapsiperheestä puhuttaessa vaatii sielläkin ehkä tehostusta (kuivauskaappi tai ilmankuivaaja), ja luultavasti ainakin on oma pesukone; linko huonossa kunnossa…? , vai nyrkkipyykkiäkö…? ja eikö ole pesutupaa…?.; yleensähän pyykit pestään ja kuivataan siellä? Ilmanvaihto ehkä riittää normaalin asumisen tuottamaan kosteuteen, mutta riittääkö vehkeissä säätövaraa pesulatoimintaan…?
Sitäpaitsi musta home on sitä kaikkein myrkyllisintä, sitä ei saa esiintyä asunnossa! Jos terveytenne on teille kallis, niin hommatkaa sinne äkkiä ilmankuivuri omalla rahalla, jos sitä pyykkiä on pakko siellä kylppärissä kuivattaa, tilanne muuttuu…!
Ja Halpakorjaus on Halpakorjaus…!
Olemme ennen kuivattaneet pyykit kylpyhuoneessa, mutta kun ne eivät enää kuivuneet siellä niin siirsin ne olohuoneeseen, kun niillä kesti olohuoneessakin kuivaa 4vuorokautta niin kuivasin parvekkeella.
Harva ihminen käyttää talonyhtiön pesutupaa, kaikilla on koneet ja kuivaustelineet kotona. itsekkin olen aina käyttänyt omaa pesukonetta ja kuivannut pyykit kotona ilman yhtään ongelmia!
Nyt olen siirtynyt käyttämään pesutupaa, koska ulkonakaan ei voi kuivattaa kun sataa kokoajan ja tosiaan pyykkikoneemme linkous ei ole kun 500 kierrosta, vanha kone.
Otin uusia kuvia kurkistusluukun sisältä
http://aijaa.com/EjRWML
http://aijaa.com/eVtMGH
http://aijaa.com/vaoT3M
Onko normaalin näköistä?
Tuo punaruskea on kaakeleidemme takana oleva seinä ja betoni on yläpuolellamme olevan kylpyhuoneen lattia (siellä oli se kosteusvaurio vuosi sitten.) Ihmettelen kun meille kerrottiin, että se kosteusvaurio oli todella paha ja pitkään itänyt ja silti korjauksen ajan asukkaat asuivat asunnossa???
Isännöitsijä sanoi, että ilmanvaihto on todella huono täällä, mutta sen ei tarvitsekkaan olla parempi näin vanhassa talossa. Onko totta?
Kuitenkin hänen käyntinsä jälkeen ilmanvaihto on ollut useammin päivässä tehostettuna päällä. Aamuisin ainakin 6-8 välillä ja iltapäivisin klo 16-19 ! Tosin eihän se korjaa sitä jos homevaurio on jo ehtinyt syntyä.
Olen homeenpoistolla nyt puhdistanut näkyvän homeen tai kaiken sen mikä irti lähti. Huomenna taas lapsen kanssa lääkäriin kun edelleen henki ei kulje ja saa tod näk astmalääkkeet…
7kk on pitkä aika odottaa terveysviranomaisten tuloa…