Tervehdys!
Haluaisin tiedustella ja kuulla mielellään laajoja perusteltuja päätöksiä koskien erilaisia ylläpito / remonttikustannusten kohdentamisen järkevöittämistä lähitulevaisuudessa.
Tiedot:
Elelen paritalossa 45m2 + 9 neliön puollämmin varasto. Toinen asunto on 90 neliötä + samankokoinen varasto.
Suora sähkölämmitys, minulla ilmalämpöpumppu.
Lämmin vesi omasta varaajasta (160litraa)
Ilmanvaihto: huippuimuri
Ikkunoiden U-arvo 1,4 W/m2K
Rak.vuosi -95, runkorakenne, energiatodistus arvo E (vn. 2019 laadittu).
Viime vuoden oma sähkönkulutus noin 7500 kWh.
Koska erilaisia tukimahdollisuuksia on kotitalousvähennyksestä lähtien, niin minua kiinnostaisi kuulla mitkä on mahdolliset ns. parhaimmat ja kustannustehokkaimmat investoinnit.
Koska hallinanjakosopimus on tehty, niin voimme tehdä erillisiä päätöksiä, mutta myös yhteinäisiä.
Ilmanvaihdon päivittäminen LTO-laitteeksi? (Lisäisi myös asumisviihtyvyyttä?)
Ikkunoiden vaihtaminen esim. 0,6 - 0,8 W/m2k (kustannus lienee 4 ikkunalta alle 4k € itse asennettuna, ei voi saada minkäänlaisia vähennyksiä, koska työn tekee itse ja pienentääkö edes tarpeeksi asunnon e-lukua? Asumisviihtyisyys ainakin paranee.
Aurinkopaneeli järjestelmä katolle (helpottamaan lähinnä sille ajanjaksolle kun se tuottaa, nythän suurimmat lämmityskustannukset syntyvät marras-maaliskuussa.
Vai yrittää naapuri saada mukaan ja päivittää yhteistuumin esim. maalämpöön, johon saisi varmastikkin ARAn energia-avustustukea, kustannuksia voisi jakaa keruuputkiston asennuksesta.
Vai kannattaako vain unohtaa koko homma? Nythän asia on niin, että huolimatta minkä investoinnin / investoinnit päättäisi tälle vuodelle tehdä, ei siihen tarvitsisi laina rahaa käyttää. Kyseessä ei kuitenkaan ole loppu elämän asuntoni, eikä tälläiset investoinnit varmastikkaan hirveää tuottoa tuo myynti mielessä, mutta jokainen varmasti maksaa edes omat takaisin. Osan joutuu joka tapauksessa jossakin asunnon vaiheessa tekemään. Asunto nyt on PK-seudulla, joten mielestäni se puoltaa järjestelmien ja energiatehokkuuden lisäämistä, koska mahdollisia asunnon ostajia on enemmän.
Haluaisin tiedustella ja kuulla mielellään laajoja perusteltuja päätöksiä koskien erilaisia ylläpito / remonttikustannusten kohdentamisen järkevöittämistä lähitulevaisuudessa.
Tiedot:
Elelen paritalossa 45m2 + 9 neliön puollämmin varasto. Toinen asunto on 90 neliötä + samankokoinen varasto.
Suora sähkölämmitys, minulla ilmalämpöpumppu.
Lämmin vesi omasta varaajasta (160litraa)
Ilmanvaihto: huippuimuri
Ikkunoiden U-arvo 1,4 W/m2K
Rak.vuosi -95, runkorakenne, energiatodistus arvo E (vn. 2019 laadittu).
Viime vuoden oma sähkönkulutus noin 7500 kWh.
Koska erilaisia tukimahdollisuuksia on kotitalousvähennyksestä lähtien, niin minua kiinnostaisi kuulla mitkä on mahdolliset ns. parhaimmat ja kustannustehokkaimmat investoinnit.
Koska hallinanjakosopimus on tehty, niin voimme tehdä erillisiä päätöksiä, mutta myös yhteinäisiä.
Ilmanvaihdon päivittäminen LTO-laitteeksi? (Lisäisi myös asumisviihtyvyyttä?)
Ikkunoiden vaihtaminen esim. 0,6 - 0,8 W/m2k (kustannus lienee 4 ikkunalta alle 4k € itse asennettuna, ei voi saada minkäänlaisia vähennyksiä, koska työn tekee itse ja pienentääkö edes tarpeeksi asunnon e-lukua? Asumisviihtyisyys ainakin paranee.
Aurinkopaneeli järjestelmä katolle (helpottamaan lähinnä sille ajanjaksolle kun se tuottaa, nythän suurimmat lämmityskustannukset syntyvät marras-maaliskuussa.
Vai yrittää naapuri saada mukaan ja päivittää yhteistuumin esim. maalämpöön, johon saisi varmastikkin ARAn energia-avustustukea, kustannuksia voisi jakaa keruuputkiston asennuksesta.
Vai kannattaako vain unohtaa koko homma? Nythän asia on niin, että huolimatta minkä investoinnin / investoinnit päättäisi tälle vuodelle tehdä, ei siihen tarvitsisi laina rahaa käyttää. Kyseessä ei kuitenkaan ole loppu elämän asuntoni, eikä tälläiset investoinnit varmastikkaan hirveää tuottoa tuo myynti mielessä, mutta jokainen varmasti maksaa edes omat takaisin. Osan joutuu joka tapauksessa jossakin asunnon vaiheessa tekemään. Asunto nyt on PK-seudulla, joten mielestäni se puoltaa järjestelmien ja energiatehokkuuden lisäämistä, koska mahdollisia asunnon ostajia on enemmän.
Kannattaa ehkä unohtaa koko homma koska sähkön kulutus kohtuullinen. Yleensä edullisin tapa on lisätä yläpohjan eristystä jos se helposti onnistuu. Toisena on LTO jos se helposti onnistuu jne. Siis jos unohdetaan sisälämpötilan lasku ja lämpimän veden "pihistely".
Kuulostaa ihan järkevältä. Kyllä yläpohjatilaan saisi vietyä itse esim. 300mm puhallusvillaa / puhallutettua. Sinne on suora helppo pääsy. Samoiten LTO:n tuloilma putket saisi hyvin vedeltyä yläpohjatilassa.
Kattoristikot on mallia käyttöullakko.
Osaisitkohan antaa ohjailevia neuvoja:
Eli jos satsaukset kannattanee unohtaa, mutta asunnossa on omasta mielestä huomattavaa vedontunnetta, joka tuntuu jalkapöydissä ja nilkoissa, niin lienee kuitenkin ihan asiallinen toimenpide, jos pyytää ammattilaisen mittaamaan asunnon alipaineisuuden ja mahdollisesti säätämään poistoilman (jos sellaista toimenpidettä voi näille -90 luvun tekeleille tehdä?)
Sisälämpötilalla en “pihistele” ihan normaalia 21 lattialla ja muistaaksein katossa noin 25-27.
Tiedän muutamia huomattaviakin ongelma kohtia ilmavuotojen suhteen, mutta niille voi oikeastaan tehdä jotain vasta kun päättää purkaa keittiö kaapistoja (=mahdollisesti sitten remontoisi samaan aikaan keittiön; joka kyllä olisi myös mahdollinen tilaisuus asentaa LTO samalla.)
Korvausilmaventtiileitä 3 kpl, puhtaissa tiloissa + saunan kiukaan alla.(aina auki, ja säätyy lämpötilan mukaan)
Poistoilma keittiön liesikupu, sauna ja wc.
Kuitenkin, niinkuin mainitsin, niin keittiössä on ongelmakohtia keittiökaappien takana, nurkissa ja lattianrajassa. Niihin pystyy oikeastaan reagoimaan vasta keittiö remontin yhteydessä.
Lattian ja seinän liitoksissa on aivan varmasti jonkin näköistä rakoilua ja oikeastaan ongelmakohdat onkin edellä mainituissa paikoissa.
Kuitenkaan se ei selitä miksi esim. olohuoneessa on samanlaista ongelmaa lievempänä. Ja siihen haluaisin löytää jonkunlaista korjausta, joka lienee parasta aloittaa huippuimurin ja korvausilmaventtiilien säädöllä ammattilaisen toimesta?