Ilto 440 jälkilämmitys kysymyksiä

Terve, meillä on 166m2 talo suorasähkö lämmityksellä lisäksi varaava takka ja ilmalämpöpumppu.
Ilmanvaihdosta huolehtii Ilton 440 premium ja puhallinnopeus on 2. Olen napannut jälkilämmityksen pois päältä, on kuulemma melkoinen sähkösyöppö talvella. Onko tämä ok, en ainakaan vielä ole huomannut mitään vedon tunnetta.
Asennus ja huolto valikossa on vielä "jälkilämmitysvastus" päällä, tarvitseeko se jättää päälle?

jos ei vedon tunnetta ole niin mikäs siinä. Kait tuosta hieman saa sähkölaskua pienennettyä kun lämmitetään sitä ilmaa ilpillä ja takalla sähkön sijaan

Aloittajalle:



Eiköhän tuo vastuksen käyttäminen ole enemmänkin omasta tarpeesta kiinni. Jollei sitä tunne tarpeelliseksi, turha sitä on kaiketi käyttääkään.



Onko tuo kone muuten säädetty tuolla kakkosasennolla oikeisiin ilmamääriin?

Jälkilämmitys vastuksella haetaan mukavuutta tuloilman lämpötilaan.

Terve ja kiitoksia vastauksista.

En tiedä millä puhaltimennopeudella nuo testit on tehty, on kyllä testauspöytäkirja mutta ei siinä taida lukea nopeuksista. Kuinka usein noita tarvitsisi muuten säätää ja uudestaan mitata?

Nyt tuo ilto vilkuttaa vihreää ja näytössä lukee “tulop pysäytetty” vihreän vilkkuminen manuskan mukaan tarkoittaa huurtumisenestotoimintaa, pakkasta ulkona noin 13 astetta.

Oranssi ei vielä ole vilkkunut joka tarkoitti että jälkilämmitysvastus on päällä. Lähteekö tämä päälle vaikka olen ottanut sen jälkilämmityksen pois asetuksista? Jälkilämmitysvastus on kuitenkin päällä.

Ei kai noita koneita uudelleen tarvitse mitata ja säätää kuin kanavien puhdistuksen yhteydessä joskus vuosien päästä. Puhallinnopeutena käytetään luonnollisesti sitä mikä itselle tuntuu sopivalta. Tulon ja poiston tasapaino pitäisi kuitenkin pysyä kunnossa, jos kone on säädetty millä tahansa nopeudella.



Tuosta säätönopeudesta kysyin siksi että omassa asunnossa säätö “jouduttiin” tekemään asennossa 4 ja neliöitä asunnossa on melkein 50 vähemmän. Liekö sitten kanavisto kovasti paljon monimutkaisempi.



Jotain päivitystä tuo kone kaipaisi, sillä oma vastaava koneeni ei pysäytä tulopuhallinta missään tilanteessa. Huurteenestolla tulo menee käsittääkseni ykkösnopeudelle. Jos jälkilämmitysvastus on asetuksista pois päältä, ei sen pitäisi mennä päälle missään tilanteessa.



Oletko tarkistanut onko kenno koskaan oikeasti jäässä? Valokenno voisi olla hyvä ratkaisu ongelmaan. Meillä tuossa koneessa moinen on, eikä sulatusta tapahdu oikeastaan kuin suihkussa käynnin jälkeen.

Jälkilämmitysvastus on päällä kun katsoo asennus ja huolto valikosta mutta kun katsoo päävalikosta jälkilämmitys ei ole päällä. En tiedä ovatko nämä sitten kaksi eri asiaa? Toimiiko tuo valokenno juttu hyvin, onko kannattava sijoitus? Googlella kun hain tietoja niin ei aina oikein toimi niinkuin pitää. Viimetalvena ainakin kun oli -25 kenno oli oikeasti jäässä mutta välillä huomasin että kone “luuli” olevansa jäässä ja pysäytteli itseään.

Asennuksen varmaan suorittaa ilmastointeja asentava firma?

Noniin nyt pimahti tuo Ilto. Irrotin töpselin suodattimien vaihtoa varten mutta kenno oli aivan jäässä sekä suodatin tarrautunut kiinni kennoon eikä olisi lähtenyt muuten kuin palasina, ajattelin että pesen samalla koko kennon ja siirrän projektia hieman kun oli muuta ohjelmaa. Ovi kiinni ja töpseli seinään eikä pihaustakaan. Ohjauspaneeli on myöskin pimeä. Pistorasia jossa kone on kiinni kuitenkin toimii. Myöhemmin sitten pesin koko kennon ja annoin kuivua kunnolla ja vaihdoin suodattimet, sama juttu edelleen, ei toimi.

Tarvitsee huomenna soitella tuonne iltolle ja kysyä mikä mahtaa olla vialla. Saakohan tuohon lisävarusteena jonkinlaista tuloilman esilämmitintä tms ettei pätkisi kokoajan ja vetäisi jäähän? Tarvitseeko sitten tuota valokennoa ollenkaan jos tuohon saisi lämmittimen?

Oletko nyt aivan varma, että se koneen kansi on kunnolla kiinni? Meillä joutuu ainakin kiertämään sen yllättävän tiukkaan ennen kuin kone alkaa toimia.



Koneeseen pitäisi kyllä olla saatavilla myös tuloilman esilämmitin (ainakin huoltovalikosta löytyy moinen kohta). Jotenkin kyllä omituista, että kenno on päässyt jäätymään, vaikka sulatusta ohjataan termostaatilla. Olen ollut siinä käsityksessä, että tuollainen käyttö “sulattelee” kennoa aivan turhaan pääasiassa. Joka tapauksessa valokennosta on aivan varmasti apua ongelmaan, mutta tuloilman esilämmitys lienee vielä parempi ratkaisu.

Soitin huoltofirmaan ja käskivät tarkistaa että ovessa oleva tappokytkin pelaa, eli kun ovi kierretään kiinni pitäisi kiinnityspyörässä olevan pultin painaa tappokytkin alas. Muovinen tappokytkin oli kulunut ja väärinasemoitunut, sormella kun painoi kytkimen alas niin kone lähti päälle. Nyt tulee huoltoliikkeestä miehet tuota korjaamaan kun sanoivat että vaihtavat koko osan uuteen. Nyt ollaan sitten ilmanvaihtoa vaille, ei tietoa koska huoltomies tulee tuota katsomaan.

Noniin, aikaa mennyt melkein 2 kuukautta ja koneessa vikaa vian perään, selvisi sellainenkin että poisto ei ole toiminut ollenkaan eli talossa ei ole lähes vuoteen ollut koneellista poistoa LTO:sta puhumattakaan, nyt kuitenkin kaiken pitäisi olla kunnossa (kop kop) mutta pari kysymystä olisi vielä. En viitsi turhaan aloittaa uutta ketjua.
Kone on nyt 2 nopeudella, jälkilämmitysvastus päällä, oranssin valon kuuluu ilmeisesti vilkkua kokoajan?
Poistopuoli ei mielestäni "ime" erityisen hyvin verrattuna tuloilman puhallukseen, kuuluuko tämän nopeuden ollakkin pienempi? Pieni vedon tunne venttiilissä kyllä tuntuu ja talouspaperin pala pysyy venttiilissä kiinni.
LTO hyötysuhde on koneen mukaan 38-42% ulkolämpötila on nollan ja +2 asteen välillä. Onko normaalia? Olisin ajatellut että hyötysuhde olisi korkeampi?

Kiitoksia vastauksista etukäteen.

“talossa ei ole lähes vuoteen ollut koneellista poistoa”



En haluaisi maalailla piruja seinille, mutta… Kun koneellinen tulo on ilmeisesti kuitenkin koko ajan ollut toiminnassa, niin talossa on ollut “ylipaine” ulkoilmaan verrattuna. Tästä johtuen kosteaa sisäilmaa on työnnetty rakenteisiin epätiiviyskohdista ja se on voinut aiheuttaa kondensiota kylmillä ilmoilla. Toivottavasti ei ole päässyt aiheutumaan merkittäviä kosteusvaurioita.



Poiston kokonaisilmamäärän pitäisi olla mitoitukseltaan aavistuksen suurempi kuin tuloilmamäärän, noin luokkaa 10%. Venttiilikohtaiset virtaamat selviävät IV-suunnitelmista. Aistinvaraisesti, talouspaperilla tms. virtaamia on hankala arvioida. Varmuuden saa vain mittaamalla. Rakennusvaiheessa ennen IV käyttöönottoa mittaukset on varmaan tehtykin, jos kone on nyt toimintakunnossa ja varmasti samoilla asetuksille kuin silloin, niin homman pitäisi olla kunnossa. Mutta kuten sanottu, varmuuden ilmamääristä saa tietysti vain asianmukaisin mittalaittein.

Toivotaan ettei ole päässyt syntymään mitään vaurioita.

Itsekin ihmettelen että miten tuo on saatu mitattua kun poistopuoli ei ole kunnolla pelannut, kone taisi olla suurimmalla nopeudella kun mitattu, pitäisiköhän tuo mitata nyt uudestaan? Vaikka nyt mutu tuntumalla ollaankin niin tuntuu että tälläkin hetkellä kone puhaltaa enemmän kuin poistaa.

Ehdottomasti pitää.

“talossa ei ole lähes vuoteen ollut koneellista poistoa”



Ei voi olla totta, että sitä ei ole huomattu asuessa!

En voi kuin ihmetellä kun hankitaan koko elämän isoin investointi eikä vaivauduta opettelemaan edes alkeita talotekniikasta ja sen kunnossapidosta.

Pahimmassa tapauksessa yksi talvi riittää homehduttamaan ulkoseinät. Tilanne pitäisi nyt talvelle tutkia ja kartoittaa esim lämpökamerakuvauksella vuotokohdata ja testata vuotokohta-alueilta mikrobitasoja.

Samoista paikoista virtaa myös korvausilaam sisälle, mistä se ylipaineella on mennyt ulos. Jos vuotokohdat ovat vaurioituneet, tulee törky näistä suoraan sisälle…!

Taisin kirjoittaa tuossa viestissä väärin / harhaanjohtavasti kun sanoin ettei ole toiminut ollenkaan, pakkohan sen on ollut toimia ainakin jotenkin kerran pöytäkirjoihin saatiin arvot.
Itselläni epäilykset heräsi kun puhalsi kylmää ilmaa sisälle kokoajan vaikka oli jälkilämmitys päällä. Tilasin huoltomiehet ja he saivat selville että tehtaalla olivat merkanneet koneeseen poisto / tuloputkien paikat väärinpäin, putket laitettiin oikeille paikoilleen ja sitten rupesi toimimaan. Lisäksi tuossa oli vielä ollut huoltofirman mukaan buginen softa.

No eihän se ole toiminut jos putket on kerta olleet “ristissä”.Jälkilämmitys on lämmittänyt poistoilmaa.Kyllä tekisi mieli kysellä pöytäkirjan tekijältä millä tavalla arvot on saatu jos kerta tulo ja poisto ovat olleey väärinpäin!!

Jepjep… On taidettu heittää arvot näppituntumalla… Ei siinä, kokenut kaveri saa iv:t yllättävän kohdalleen ilman mittaustakin, mutta tokihan pitää mittauksella tarkastaa ja pöytäkirjaan laittaa mittauksella saadut arvot.

Mun mielestä ostajaa on tässä turha syytellä. Jos tulopuolelta ilmaa tulee ja poistosta lähtee, niin äkkiseltään sitä luulisi asian olevan kunnossa. Kun on se mittauspötäkirjakin tehty.

Toivottavasti pahempia tuhoja ei ole päässyt syntymään.

Ota tältä viimeiseltä huoltajalta kirjallisena lausunto koneessa olleista vioista, varmuuden vuoksi.