Itseasennettava ultimate?

Ihmettelen suuresti näihin itseasennettavien Ultimaten pumppuihin kohdistuvaa kritiikkiä. Jos joku haluaa tehdä asennuksen itse ja päästä halvemmalla ja sitä kautta nopeammin mahdollisiin säästöihin niin miksi sitä ei saa tehdä? Suojellaanko tässä nyt vain kylmäkone asentajia, että heille riittäis töitä? Kun kerran laki kieltää asentamisen itse niin miksi siitä tehdään mahdollista? Ultimate myy valmiiksi tyhjiöityjä pumppuja jotka saa pikaliittimin kätevästi toimimaan. Ultimate myy ja vuokraa myös tyhjiöpumppuja jolla muihin malleihin saa tyhjiöinnin tehtyä itse.

Jos itseasentaminen on laitonta niin luulisi, että myös myyminen on laitonta. Onko kylmäkoneasentajalla lupa tehdä sähkökytkennät pumppuun vai pitäisikö hänen tilata sähköasentaja tekemään kytkennät tai ainakin sähkärin tarkastamaan? Ultin itseasennattavassa mallissa on sähkökytkentä tehty mahdollisimman helpoksi. Pikaliitin yhteen jota ei saa väärinpäin keltavihreässä "sukossa" on rengasliitin joka ruuvataan ruuvin alle. Ohjeet ovat selkeät ja yksityis kohtaiset ja kuvia joka työvaiheesta. Eikö tämä ole rinnastettavissa valaisimen kytkemiseen?

Määrättyjä kylmäaineita (HFC-yhdisteet) sisältäviä kylmälaitteita, kuten ilmalämpöpumppuja, asentavan tai huoltavan toiminnanharjoittajan on ennen toimintansa aloittamista tehtävä ilmoitus Turvatekniikan keskukselle asetuksen 1187/2001 (muutos 1239/2003) mukaan. Kylmälaiteliikeasetusta (1187/2001) valvova ympäristöministeriö on todennut, että ilmalämpöpumppuja saavat asentaa vain sellaiset toiminnanharjoittajat, jotka ovat tehneet TUKESiin ko. asetuksen vaatimukset täyttävän toimintailmoituksen. Tämä koskee myös omaan käyttöön asennettavia ilmalämpöpumppuja. TUKES pitää rekisteriä säädöksen vaatimukset täyttävistä toiminnanharjoittajista (kylmälaiteliikkeistä). Rekisteri on julkinen ja se on nähtävissä TUKESin kotisivuilla (→ Toimialat → Kylmäaineliikkeet ja muut). Valtioneuvoston asetus nro 1187/2001 (muutos 1239/2003)

Eiköhän tässä varjella enemmänkin “tee se itse” -asentajaa. Vaikka voi tuntua piinaavalta, kun ei saisi asentaa niin noin se lain puolesta on kirjattu. Kun nyt sitten sinä tai joku muu Suomessa tai maailmalla ottaakin sen pikaliitoksen puutteen vuoksi korkeapaineisen kylmäaineen kasvoilleen yms. saaden palovammoja niin pitääkö asia opetella kantapään kautta.

Onhan sähkötöissäkin asioita joita saa tehdä itse, mutta teeppä sitten jotain muuta ja saat kivat sätkyt niin… tämä on sitä varjelua kun on ihmishenki kyseessä.

Voithan sinä ostaa kaupasta sähkökaapeliakin vaikka et sitä kytkeä saakkaan. Samalla verukkeella voi myydä siis mitä vaan, vastuu on sitten asentajalla ja/tai sillä “tee se itse” -asentajalla.

Ultimaten pikaliittimillä varustetun ilmalämpöpumpun asennus on verrattavissa esim. pesukoneen kytkemiseen vesihanaan. Siihenkään ei tarvita lakisääteistä putkimiestä.

Tää on tämmöstä holhoomista…Ja sitte on sähkärit ja lvi-miehet täällä heti kertomassa että henki lähtee jos vaan meet jotain itse tekemään.

Tää on tämmöstä holhoomista…Ja sitte on sähkärit ja lvi-miehet täällä heti kertomassa että henki lähtee jos vaan meet jotain itse tekemään.

Kaikkea saa ja voi tehdä ite, kun tekee sen kunnolla (ja usein paremmin kuin se "ammattilainen", mutta harvemmin paremmin kuin se ammattilainen) ja ei jää kiinni teoistaan ja lisäksi omatunto sekä mahdollisesti se muija/äijä antaa periksi.

Muistettava on aina ja iankaikisesti, että on myös tiedettävä eikä vain luulla tietävänsä, mitä tekee.