IV putkien asennus itse

Moi,

Ajattelin asentaa IV putket itse vaikka en ole sellaisia hommia ennen tehnyt. Kattelin vaan IV suunnitelmaa ja näytti melko yksinkertaiselta systeemiltä. Nyt mietityttää että laittaako kierrepellistä vai muovista putket? Muovi on vissiin helpompi asentaa mutta hintavampi? Olisiko peltikanaviston asentamisesta antaa vinkkejä? Kuinka kannattaan liitokset ja katkaisut ym. tehdä? Pop niiteilläkö noi putket nidotaan kiinni? Jos netistä löytyy jotain kirjallista asennusohjetta niin linkitykset luetaan mielenkiinnolla. Kiitti

Laita pellistä. Leikkuri on paras ja siistein, vaikka kyllä moni käyttää pientä rälläkkää. Ongelmana on silloin metallipöly, jota jää helposti myös putken sisään.

Kiinnitys pop-niitillä, ammattilaiset suosivat peltiruuveja, joila kiinnitys on nopeampaa. Kannatukseen saa puuhun ruuvattavia kiinnikeitä, mutta kyllä se onnistuu vanteellakin.

Juuri niinkuin edellä sanottiin.

Eli pellistä kannattaa tehdä. Homma on erittäin yksinkertainen jos osaa muuntaa piirustuksen suhteen senteiksi. Ei vaadi poppamiestaitoja. Tosin työläs on kyllä.

Itse suosittelen ehdottomasti popniittejä koska ovat paljon ilmatiiviimpiä eivätkä löysty, kun se hätäsesti ruuvattu peltiruuvi josta menikin jo kierteet äkkiä runtatessa. 3 popparia per sauma symmetrisesti niin tulee jäykkä liitos. Neljäskään niitti ei kyllä haittaa mut 3 riittää. Ja sitten vielä teippi liitokseen. Sen välttämättömyydestä en rupea kinastelemaan koska markkinoilla on hyviä ja todella huonoja teippejä.

Ripustus ihan normaalilla reikänauhalla katon koolauksiin. Laitoin itse vielä solumuovikaistaleen (telttapatjaa) putken ja vanteen väliin jotta ei ala missään vaiheessa resonoimaan mikään ja pitämään ikävää pärinää.

Kaikista ikävintähän hommassa on se kylmään tilaan tulevien putkien eristys. Siinä on hermot koetuksella mutta meillekkin tuli 80% lämpimään tilaan niin sehän oli kun legojen kasausta. Ja kyllä sillä tuntipalkoille pääsee vaikka hitaammin tekisikin. Useempi tonni jää taskuun.

muovista ei ole kokemusta mutta kierresaumakanavalla on tullut tehtyä mm. useita kymmeniä ok-taloja… joten suositukseni on tuo pelti…

tunnen ilmeisesti vähän eri sortin ammattilaisia kuin tuo vasaranheiluttelija… eli ruuveja älä laita missään tapauksessa varsinkaan jos meinaat (ja tottakai meninaat…) joskus niitä putkia puhtaaksi rassata… tekee meinaan rassille huonoa jos esim. yhteen ysikympin mutkaan on ruuvattu kaikkiaan ne kuusikin ruuvia… siinä pääsee äkkiä putsari tuntipalkoille… puhdistusväli tosin on täysin talokohtainen riippuen aikasta paljon varsinkin emäntäväen(miksei isäntäväenkin) ompeluharrastuksista ja pyykinvaihtosulkeisten määrästä… kokemukseni mukaan suosittelen 10 - 15 vuoden väliä…

käsittääkseni siitä on jo nykyään jokin määräyskin että niitillä ne on laitettava???..

niin ja mitä tulee niihin niitteihin niin kyllä ne halppis niitit ja huonot tongit saavat aikaan perkeleitten lisäksi juurikin niitä löysiä ja falskaavia saumoja, tosin kun ne kanavat on paikalleen saatu niin mihinkä ne sieltä sitten enää siirtyisikään… kunhan kukaan ei päällä kävele… sitten vielä siitä teipistä… eli kunnollinen maksaa tietty kolmekertaa enemmän kuin se halpamarketin nimellisesti vastaava, mutta eipä siitä oikein laitettuna ainakaan sinun aikana tarvitse olla tiiveytensä puolesta huolissaan…

se eristäminenkin on edessä oli se sitten muovia tahi peltiä… mutta kun hyvin suunnittelee ja tekee mahdollisimman paljon lattiatasossa valmiiksi ja nostelee sitten mahdollisimman pitkinä paikalleen niin eiköhän tuo hoidu… rautalankaa vielä lopuksi eristeen ympärille, niin eipänhän teipit rispaa niin helposti…

"tunnen ilmeisesti vähän eri sortin ammattilaisia kuin tuo vasaranheiluttelija… "

Ja tämä tarkoitti siis mitä?

Ja sittenk kun niitä iv-kanavia ruvetaan eristämään niin kannattaa tehdä viimesen päälle KERRALLA vaikka veisikin aikaa ja hermoja. Eli kylmän tilan putket eristetään ja teipataan ja päälle kietaistaan kanaverkko. Todella yksinkertaista ja saa nukkua yönsä rauhassa tietäen ettei putket tiputtele kondenssivettä villoihin.

Meillä oli iv-piirustuksissa määrätty jäteilmaputken ympärille solumuovieriste joka oli saakelin kallista ja työlästä laittaa. Eli kannattaa ainakin muihin putkiin laittaa ihan normi 50mm villa + päälle sitten 50mm iv-villa jossa se folio päällä. Tai suoraan 100mm iv-villa mutta on jo kalliimpi ja ite laitoin ylimääräsiä sinävilloja sinne putkien ympäri.

Katso kanaviston asennusohjeet:

http://www.flaktwoods.com/184/0/3/063f76d2-1975-4dd1-b313-5ef46dbbe7c3

Eristysohjeet:

http://isover.fi/fi/Eristäminen/Rakenneratkaisuja/Uudisrakentaminen/LVI-eristeet/

Omalla työmaalla muovikanavisto oli n. 30 % kalliimpi, joten tein kierresaumakanavilla. Katkaisun tein pienellä rälläkällä. Mitään ongelmaa ei ole, kun suojaa kanavan sisäpuolelta molemmin puolin katkaisukohtaa esim. kanavissa valmiina olevia muovitulppia käyttämällä ja pyyhkäisee leikkauksen jälkeen laikalla kevyesti jäysteet kanavan sisäpuolelta pois. Myös rätillä kannattaa pyyhkäistä kanavaa, niin saa röhnät pois.

vielä helpommin jäysteet lähtee puukolla pyöräyttäen

Kiitos linkeistä. Kooklettelin aikani tuloksetta mutta juuri tota etsin.

Itse olen juuri asentamassa kolmatta viikkoa IV-putkia keskikokoiseen omakotitaloon, (muiden hommien ohessa ja iltahommina). Voin sanoa, että aikaa ja hermoja kuluu, mutta nykyisillä LVI-miesten palkoilla kyllä kannattaa itse aikaa uhrata. Päädyin muovikanavistoon hinnan ja asnnushelppouden takia. Hinta kun sattui olemaan sama kuin peltikanavistolla ja asennus mielestäni helpompaa. Mutta summa summarum, jos vain itsellä on aikaa uhrattavana, niin ehdottomasti kannattaa itse asentaa. Ei vaadi erikoisosaamista, hieman maalaisjärkeä ja silmää, suunnitelmatkin kun on suuntaa antavia ja loppupelissä venttiilien ja putkivetojen paikan ratkaisee talon muut rakenteet. Muista olla tarkkana iv-koneelle tulevien ja lähtevien putkien kanssa. Asennus kannattaakin aloittaa IV-koneelta, jolloin saat äänenvaimentimet ja lähdöt sijoitettua oikein, eikä kanavistojen yhteensovittamisessa tule ongelmia.

Talopuuhiin-08 hyvä! Minulla on pieni ongelma, jon sinä osaat helevetin hyvin:

"Mitään ongelmaa ei ole, kun suojaa kanavan sisäpuolelta molemmin puolin katkaisukohtaa esim. kanavissa valmiina olevia muovitulppia käyttämällä "

Minulla on 6m:n putken pätkä ja se on saatava keskeltä poikki, niin miten asennan nuo muovitulpat a) tulpat puttken molempiin päihin vai b) teippaan ne siihen putken ulkopuolelle katkaisukohtaa vai c) laitan ne noin 2,99m:n päähän sinne sisälle putken päistä.

Tätä viime mainittua keinoa olen nyt viikon yrittänyt käyttää, mutta en ole saanut onnistumaan, joten neuvopa tarkemmin, miten se onnistuu. Toisaalta en viitsisi sitä putkea pätkiä ensin molemmista päistä, jotta pääsisin/yltään ko. kohtaan asentamaan ne. Varmaan hyvä neuvo, mutta näin amatöörille sen oppiminen tuottaa vaikeuksia.

naurua naurua

(Sori täysin turha viesti mutta oli pakko ja vielä kerran ) naurua

Onhan se neuvo/käyttäytymisohje tuokin toisille lapsille hiekkalaatikolla! Mitä isot edellä sitä pienet perässä.

Montalle. Tulppa työnnetään putkeen kepin päähän naulatun pyöreän vanerikiekon avulla. Ensin kepin varteen merkki, kuinka syvälle. Sitten vaan tulppa työnnetään em. työkalulla kupera pää edellä putkeen. Heko heko.

Kiitoksia neuvoista! Noinhan se on, joten välitetäänpä tuo ohje tuonne ammattilaisille, joten nekin varmaan sanoo: heko heko. Muuten missähän noita työntötyökaluja myydään?

Jos on peltiputkea. niin voi lyödä puukolla putkeen reiän ja leikata kaksilla peltisaksilla putken poikki. Tässä vaan menee joka leikkauksella noin 100mm putkea hukkaan. Peltisaksien pitää olla eri kätiset.

Monta: Kannattaa käyttää 3m:n pituisia putkia, niin suosittelemani tekniikka onnistuu sujuvammin - vaikkei ole mahdotonta 6-metriselläkään. Jos toivot kädestä pitäen opastusta, niin poikkea raksalle - ja olet kokemusta rikkaampi. IV-putket on asennettu, ja onnistui muuten oikein näppärästi. Tsemppiä muillekin puuhaan ryhtyville!

Tota ja noin,mää leikkasin aikoinaan kierresaumatut poikki rautasahalla ni ei jääny pölyjä. Kokemusta noin parissakymmenessä mökissä ja muutamassa rivarisssa.

Ei jumankauta...
Se mirkelin ryönä ei tee mitään ongelmaa sinne putkeen. Kattokaapa rööreihinne nyt vaikkapa vuoden kahden käytön jälkeen.... Näyttää varmaan kaameelta.

Sitäpaitsi röpelöreunahan ei jää sinne sisätilaan vaan muhvin päälle eli ulkotilaan. So what´s the deal?

EDIT: Typo

Putken sisäpuolelta kannattaa röpelöreuna kyllä pyyhkäistä pois, koska muuten rikkoo helpolla tiivisteen.

Pikkurälläkällä kun leikkaa myötäsukaan niin tulee röpelöt ja purut suurimmaksi osaksi ulkopuolelle. Lopuksi putken sisäpuolen pyyhkäisy rätilla.