Mikä olisi paras ratkaisu vanhaan mökkiin, jossa rehellinen vanhan ajan puucee, kylmä vesi kaivosta ja
puusaunaa käytetään noin kerran tai kaksi kuussa ?
Lisäksi mökin yhteydessä lämmin suurehko harrastetila, johon kenties vedetään tulevaisuudessa kylmävesi ?
Olen itse ajatellut ainoastaan isoa säiliötä, joka tyhjennetään tarvittaessa. Tuleeko liian kalliiksi ?
Koska sinulla on ulkohuussi, niin riittää järjestelmä harmaavesille. Järjestelmän suunnittelussa on tärkeä tietää käyttöaste ja tontin maaperä/olosuhteet. Suodattamo tai imeyttämö voi olla vaihtoehtona umpisäiliölle mikäli "edullista" vähäisen huoltotarpeen järjestelmää haetaan pelkille harmaille vesille.
Kunnan rakennusvalvonnan ympäristövastaava osaa sanoa, että täyttääkö järjestelmä nykyiset ja tulevat pykälät kyseisellä alueella. 1. luokan pohjavesialueilla voivat vaatia umpisäiliön harmaille vesillekkin.
Miinuksista päätellen vastaukseni oli luakattoman huono asialliseen kysymykseen.
Parempia vastauksia toki saa laittaa mikäli vastaus ei miellyttänyt. Tämä oli vain yksi rakentajan näkemys asiaan.
Tuosta umpisäiliön tyhjennyksestä sen verran, että 6m3 mahtuu lähes jokaiseen loka-autoon. 10m3 ei joka autoon mene. Tuo 6m3 tyhjennys maksaa täällä päijäthämeessä omalla alueella vajaa 50€/kerta (sis.verot), eli siitä laskemaan, että paljonko vettä lotraa, niin se helpottaa järjestelmän päättämistä. Tuollainen 6m3 umpisäiliö maksaa about 1500€ ja se upotuksineen muutaman tunnin työt ja hieman soraa.
Kiitoksia Marklar, olen myös itse vahvasti umpisäiliön kannalle.
En oikein usko minkään markkinoitavan laitteen olevan
vielä ns. valmis. Entä laitteiden elinkaari,
huolto ja tarvittavien kemikaalien saatavuus esim. 10 vuoden päästä?
Vaikuttaa melkoiselta rahastukselta koko jätevesien puhdistustouhu.
Miksi maajussit saavat vapaasti kärrätä sian- ja lehmänkusta tai lantaa pellolle ja kylvää fosfori,typpi ym. -pohjaisia lannoitteita ja saavat vielä siitä mm. ympäristötukea eli rahaa? Taatusti ympäristökuorma on suurempi kuin yhden tai kahdenkin mummon ulosteet koko elämän aikana.
Suodattamo ilmeisesti toimii periaatteella hiekka/sorapeti säädetty sopivalla vajoamisnopeudella. Tarvitseeko siinä tehdä itse huoltoa asennuksen jälkeen ja minkä laatuista ? Miten se eroaa siitä, jos kaivan kuopan, pistän sopivat sorat ja vedän putken kuoppaan ?
Maanviljelyyn on ihan omat säännöksensä joita tämä nykyinen byrokratia ei salli soveltaa ihmisten jätöksiin ja ehkä hyvä niin. Vaikka paska on paskaa ja, että se tulee eri paketissa, niin siinä on muutakin eroa kuin haju.
Tuo mainitsemasi putki soran sisään kuulostaa enemmän imeyttämöltä kuin suodattamolta.. Mutta jos tietää mitä tekee, niin imeyttämön tai suodattamon tekeminen itse on helppoa putkiston osalta. Sakosäiliö on se joka sitä hintaa tuo ja ne valmiit putket ei kauheasti lisä kuluja tuo. Tuo suodattamo paketti on suunnilleen saman hintainen kuin 6m3 umpisäiliö.(sis. säiliö+imeytys/keruuputket+kokoomakaivo+kankaat) Suodattamossa on vaan isompi kaivuutyö ja 3 laatuista soraa menee pintasaven lisäksi aika paljolti.
Suodattamo ei vaadi erillistä huoltoa, vaan toimii oikein käytettynä pitkään. Eli ei pulveripesuaineita kenttään.
Kun teet jätevesijärjestelmää, niin on tärkeätä, että otat selvää, että se täyttää normit alueellasi. Umpisäiliössä ei tosin ole epäselvää. Siinä on vaan se tyhjentämisen vaiva.
Nyt helvetti banniin noi indran kauppiaat, menkaa muualle myymaan haisevia maasuodattamojanne— tee nyt valvoja jotain—jauhavat sadoissa viesteissa tota samaa putken upottamis soopaa !!!
joo saman toistoa, valvoja varmaan tutkii ton marklarin viestit
Jaahas... Maanvaiva jätevesijärjestelmäkauppias siirtyikin oppositioon multipersoonineen.
Erikoisasiantuntija DonAjatus, olen lukenut kommenttejasi ja niista paljastuu etta olet selkeasti muiden ylapuolella. Asiantuntemuksesi on upeeta. On hyva etta rakentaja sivuilla loytyy myos ammattitaitoisia asiantuntijoita kuten Don. Mahtavaa Don, jatka samaa malliin.
Olen tehnyt keksinnon keinopohjavesisuodatin. Laite toimii siten, etta siihen on yhdistetty greenrock kivivilla suodatintegnologia ja maasuodattamon pohjavesilaimennos. Laite toimii siten, etta standardi vesipumppu (300w/7000L/tunti) asennetaan járveen ja jarvesta pumpataan noin 50000L vuorokaudessa umpisailioon, johon on porattu reika, josta vesi valuu ylivuotona luontoon.
Tastà seuraa jàteveden laimentuminen 1:100, jolloin puhdistusreduktioksi saadaan (jàtevesi 500L/jàrvivesi 50000L) 99%typpi, 99%fosfori ja BHK 99%. Laitteen etuina ovat mm. se, ettà laimentuminen on tasaista verrattuna maasuodattamoon, jossa pohjaveden korkeus vaihtelee. Greenrock kivivillafilteriin nàhden etuna on taas se, ettà sailion ulosmenoyhde ei tarvitse filtteria lainkaan. Laite on idioottivarma ja huoltovapaa, oikei kàytettynà kestàà ehkà 250v.
Patentti on haussa ja pòrssiin listautuminen tapahtuu tuota pikaa. Mità mielta olette indran kauppiaat: Marklar, PuuhaPete ja DonAjatus? Làhettekò businekseen mukaan, kun tàà aihehan on teille entuudestaan tuttu ja myyntiargumentitkin on teillà jo valmiina???
Mites tuon jäteveden laimennuksen kanssa -lakihan sen kieltää?
-muutoin kuulostais erittäin pätevältä ja voishan tuolla saada innosuomipalkinnon!
…laitehan on suorastaan nerokas kun se ei tarvitse kemikaaleja, on yksinkertainen, toimintavarma eikä tarvitse tehdä suuria maanrakennustöitä!
Kannattaisko hakea Sykkeeltä CE-merkintä laitteelle?
Koettakaa nyt edes pysyä asiassa, vaikka olisitte kuinka epätoivoisia.
Alkuperäiselle kysyjälle: Jos et asenna sitä vesijohtoa, eli kannat veden sisään, niin et todennäköisesti tarvitse mitään erityisjärjestelyjä.
Japi on oikeilla ohjeilla liikkeellä. kannettu vesi ei tarvitse muuta, kuin esim. Biolanin harmaavesisuodattimen. Voidaan laittaa vaikka saunan ulkopuolelle (talveksi suojaus jäätymiseltä).
Meillä mökillä vesi hanasta ja järjestelmä seuraava: wc-pönttö umpisäiliöön, saunavedet saunapalloon (kaivo), josta pumppaus ylös mökkin, mökin kellarissa (puolilämmin) kys. puhdistin (puhdistaa myös astian- ja pyykinpesukoneen vedet).