Jetta-talo Easy-paketin todelliset kustannukset?

Onko joku rakennuttanut kotinsa Jetta-talon Easy-paketilla? Toimitussisältö vaikuttaisi näin asiaan perehtymättömän silmin todella laajalta.

Esimerkiksi Karpalo-mallin (huoneistoala 127 m2, kerrosala 147 m2) Easy-hinta näyttäisi 77 700 €. Paljonko tuo paketti noin suurin piirtein tulisi käytännössä maksamaan, jos tonttia ja liittymiä ei lasketa hintaan mukaan? Käytännössä emme itse pystyisi juurikaan rakennushommiin osallistumaan ja pinnat yms. varustelut tulisivat olemaan normaalitasoa.

http://www.jetta-talo.fi/hinnasto.htm

Itseä myöskin kiinnostaisi todelliset kustannukset Easy-paketin päälle. Tontilla täällä päin maata ei ole hintaa kuin 3000€ ja tekniikat on jo tontille vedettynä. Suunnitelmissa joko Juhola 2 tai sitten Vienola 5 paketti. Kiitokset jo etukäteen.

Paketin toimitussisällön laajuus ei ole ratkaisevin tekijä lopulliseen hintaan. Laajassa toimituksessa sisällön hinta on paketin hinnassa. Joten kannattaa enemmän laskukaavassa keskittyä asunnon neliöihin ja sen mukaan laskeskella lopullista hintaa. 1700€/m2 on suuntaa antava teetetyn talon hinta. Hintaan vaikuttaa sitten muutama ulkoinen tekijä isommaksi tai pienemmäksi.

Toinen yleisesti käytetty karkea arvio on kertoa paketin hinta kolmella, mutta tässä kaavassa paketin sisällön laajuus vaikuttaa arvion pitävyyteen/pitämättömyyteen enemmän.

Meille tuli Jetan paketti, joka on melko lähellä tuota Easya. Lisäksi otettiin vesikatto valmiiksi tehtynä. Perustukset ja maatyöt teetettiin urakoitsijalla. Kaikki työt sähköjä lukuunottamatta on tehty itse tuon paketin pystytyksen jälkeen. Huoneistoalan neliöhinnaksi tulee noin 1300 euroa. Sisustus on perustavaraa, ja talotekniikka myös. Ja tässä siis omaa työtä illat, viikonloput, lomat ja pyhäpäivät 16 kk ajan. Jos rakennuttaisin kokonaan ulkopuolisella, varaisin noin 1800-2000 e/huoneistoalaneliö.

Se mikä tuossa paketissa on sitä Easya, on tavaran tulo yhdestä paikkaa ja valmiiksi laskettuna. Tästä on iso ilo silloin kun viettää itse vapaa-aikansa siellä raksalla. Jos taasen teettää, on ehkä aikaa tehdä noita hankintoja ja laskeskella määriä itsekin.

Yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Me ollaan asuttu 5kk Jetta-talossa ja asuinneliön hinnaksi tuli noin 1200€/m2 (ei tonttia) ja vaati paljon omaa työtä, käytännösä kaiken vapaa-ajan. Tuo 2000€/m2 neliö kuulostaa jo aika korkealta avaimet käteenkin teetettynä, mutta jos laskee tuolla 1800€/m2 ja jos siihen ei rahkeet pysty, niin kannattaa miettiä asioita uudestaan.

Jos itse ei osallistu rakentamiseen, niin on aikaa (ainakin pitäisi olla) kilpailuttaa tavarantoimittajia, joten kannattaako ottaa kaikkia samasta paikasta heti. Ota ns peruspaketti ja kilpailuta loput kamat, talotoimittaja mukaan lukien.