Onko kukaan harkinnut rakentavansa EcoJukkaa?? Itse olen nyt punninnut kaikki talopaketit ja näyttäis siltä, et jukka vie voiton! En ole ammattilainen, mutta jos mulla on tontti (alue nurmikolla), hyvät suhteet maanrakennusfirmaan, perustusten rakentajaan, rakennusvalvojaan ja rakennustarkastajaan, sähköt ja porakaivo tontilla niin voisiko kuvitella, et saan 150tuhatta riittämään EcoJukkaan??
Kyllä aina voi kuvitella. Voi myös kuvitella että kun rakentaa talon nurmikon päälle niin siinä on sitten nurmikkopiha valmiina kun talo on valmis. Totuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää.
Muista kuitenkin se että hyväkään tuttu ei tee yhtäkään omakotitalon pohjaa sulle ilmaiseksi tai persnetolla. Sen varaan on turha laskea.
Sinuna teettäisin kustannusarvion jollakin asiantuntijalla niin saat hiukan hajua mihin varautua. Täällä ei kukaan pysty kertomaan totuutta ja kaikki arvaukset ovat yhtä kaukana totuudesta niin kauan kun ei ole mitään suunnitelmia tai tietoja olemassa olevasta tontista.
Ei riitä.
Kun pikaisesti selaa toimitussisällön niin aika pitkälle kyllä pitäisi päästä tuolla 150 tuhannella…
Tuossa kuitenki on jo aika laaja pystytys. Ja perustukset sisältyivät hintaan. Ei ne salaohjat ja maatyöt niin hirveitä maksa loppuenlopuksi jos vain tontille sopivat.
Sisäpuoleenhan saa sitten kuinka paljon tahansa mutta jos itse pystyy jotain tekemään niin kummasti auttaa.
reilu 100 neliötähän tuossa vain on.
Vuonna 2009 omakotitalojen keskihinta ilman tonttia oli 250.000 €.
Se oli siis keskihinta!
tarkoitin Mesuri nurmikkotontilla sitä ettei tarvitse ensimmäiseksi alkaa kaatamaan puita ja repimään kantoja, ennenkuin voi alkaa edes haaveilla perustusten teosta! Alla on savea, soraa, pari isompaa kivea, mitkä nousee kaivurilla. Laskin et 1500neliöhinnalla yhteissummaks tulis n.170tuhatta…Luulis et siitä sa suhteilla ja omalla työllä puristettua 20donaa pois…?
Laskelmasi on,kuten monasti muillakin,liian toiveikas.
Voi sen laittaa riittämäänkin, se on kuitenkin itsestä kiinni. Tee itse kaikki työt mitkä eivät tarvitse ‘ammattilaista’ ja osta kaikki tavarat halvimmasta paikasta äläkä siitä samasta rautakaupasta joka kerta. Tämä toki vaatii paljon omaa työtä, aikaa sekä viitseliäisyyttä.
Nimimerkillä 150 neliön talon alle 160 tuhannella rakentanut.
Niinhän se on et jos haluaa “säästää” rakentamisessa niin suuri panos on itseltä löydyttävä. Ja jokainenhan osaa maalata, siivota, naksuttaa laminaattia paikallee. Mitäs muuten, jos haluaa talopaketista poistaa kiintokalusteiden määrää, esim. vaatekaapit tai keittiökalusteet,kodinhoitohuoneen kalusteet yms. niin tuleeko hinta muuttumaan ratkasevasti? Antavatko jukka-toimittajat edes niin tehdä? Onko heillä siis joku sopimus keittiö yms. toimittajien kanssa?
Nyt tiedän. Ei riitä.
Toimitussisällöstä voit raksia pois mitä haluat ja kaikesta mitä poistat saat tietyn hyvityksen. Mutta kun ne tavarat kuitenkin tarvitset niin joudut todennäköisesti maksamaan niistä enemmän itse ostamalla.
“REP” on täysin oikeassa; nuo hyvitykset pois jäteytyistä osioista ovat tosiaan käytännössä aivan “olemattomia” ja itse hankittuina niiden hinta voi hyvitykseen nähden olla jopa moninkertainen.
Itse rakensin/rakennutin vuonna 2007 yksikerroksisen125/141m2 jukkatalon. Talopaketti maksoi reilu 60 000€ sisälsi sateeltasuojaan asennuksen, eli pienelementeistä ulkoseinät ja kattotuolit ja aluskate. Paketin mukana tuli pilp ja iv kanavat. Paketti oli muutaman tonnin kalliimpi kuin vastaavan kokoiset valmispaketit (tämä oli omasta luonnoksesta) Itse tein maanrakennustyöt ja lähes kaikessa apulaisena tai itse toteuttamassa.
Budjetti oli 150 000€ Se riitti vielä sijoittamaan auton vaihtoon 4000€ ja lisäksi tein n25 x 10m pihalammen (pohjaan kangas ja 120tn hiekkaa) ja rantaan vanhalle pikkusaunalle perustuksen. 6500m2 tontti sisältyi buljettiin ja siihen muutama kymmenen metriä tietä. lisäksi tein tontille oman kaivon ja jätevesijärjestelmät.
Marklar ->kuinka paljon käytit ulkopuolista työvoimaa? Viestistä voisi päätellä että olet aikalailla ammattimiehiä. Itse tehtäisiin mahd. paljon, mutta ammattilaisia ei olla!!
Sain kuitenkin lisäpotkua yrittää pysyä budjetissa, sillä sinä olet saanut paljon tuolla summalla!!
Kiitos omista laskelmistasi!!
Kuten sanoin, niin kaikki maanrakennustyöt koneineen soranajoineen ei tehnyt kuin materiaalikuluja ja paljon työtunteja. Sähköt ja käyttöveden ja lattialämmityksen teki alansa miehet. Yksi kokenut timpuri oli anturavalumuoteista lähtien hommaa nopeuttamassa (itse olin työnantaja) Kattopeltejämyöten ja siltä väliltä kahdestaan tehtiin. Itsellä meni tunteja n.1500 ja timpurillakin aika paljon.. en tarkkaa muista. Ennen rakentamisen aloittamista aikaa meni lukematon määrä opiskellessa aihetta ja materiaali vertailuissa. Paljon hommasin tavaraa valmiiksi, kun oli hyvät säilytystilat, niin ei rakennusaikana aikaa hukkunut materiaalin hakuun niin paljoa.
Budjetissa pysyminen pitää itselle tiedostaa mihin on varaa ja mihin ei. Meillä ei ole esim 10 000€:n keittiötä, vaan monta kertaa halvempi. Pintoja tehdessä on käytetty mielikuvitusta.. ei pelkkää rahaa.
Tavaraa on otettu kalustetukusta ja pengottu kaikki vahinkovakuutusvarastot , ylijäämävarastot ja muut vastaavat..
En usko, että kovin monella resurssit riittää säästämään yhtä monessa asiassa kuin itselläni.. Onnea toivotan silti hankkeeseesi!!!
Kiiitokset hyvistä vinkeistä… eiköhän se oma talo vielä nouse tässä lähiaikoina=)
En tiedä miten nykyään, mutta jos nyt tekisin jukka-taloa, niin en ottaisi väliovia pakettiin. Toimitetaan ulko-ovien kanssa samaan aikaan. Itse en vielä siinä vaiheessa tarvinnut ja toiseksi, ne ei pidä ääntä yhtään.. sama kuin olisi pahvinpala oviaukossa. väliovien helat pitää myös ikävää jousen ritinää jos ei kerran vuoteen pura niitä ja voitele. Tuuletusikkunoiden aukipitolaitteeseen en myöskään ole tyytväinen.. heppoinen viritys (ei kestä). Muuten ihan tyytyväinen ollut.
Kyllä meillä väliovet sai kutsuttua omana toimituseränään silloin kun tarvitsi. Ulko-ovet tulivat erikseen ja kyseessä oli myös Jukka-talo. Eihän ne väliovet ääntä pidä, mutta pitävätkö jotkut? Nehän on kennorakenteisia ja pelkkää ilmaa täynnä. Puolet väliovista lähti kyllä takaisin saman tien reunavirheen vuoksi ja uudet tulivat tilalle. Muutenkin kaikki toiminta ja kommunikaatio oli mallikasta. Mistään ei tarvinnut tapella.
150 ei riitä koko taloon mitenkään. Paras tapa on rakentaa talo ns. omista kuvista ja kilpailuttaa talotehtaat. Itse juuri kilpailutin n 15 talotehdasta ja täytyy sanoa että hitaerot on ihan älyttömät. Jukkatalo on yksi kalleimmista kuten myös Kastelli, K-raudan talot jne. Omista kuvista kun kilpailutat, pyydä kaikilta sama toimitussisältö jotta osaat verrata. Minulla säästöä tuli yli 30.000 euroa kun en ottanut eka sitä mitä meinasin ja otin pienemmästä talotehtaasta, Kilpitalo.com!
Muista kilpailutuksessa että pääsuunnittelija tai arkkitehti tarkistaa tuotteen jottei tule sutta…