Jukka-Talon City 125 kustannusarvio

Kertokaahan olenko nyt yhtään käryllä siitä, mitä otsikossa mainitun talon rakennuttaminen minulle tulisi maksamaan. Kuvittelen että jotenkin seuraavasti:

Tontti 70 000
Purkaminen 10 000 (tontilla vanha tönö ja pihamökki)
Paalutus 10 000 (ei varmaan tarvita älyttömästi paaluja)
Perustukset 10 000
Salaojat 5 000
Talopaketti 78 000 (jätti-jukka listahinta)
Talon maalaus 5 000
Sähkötyöt 10 000
Lvi työt 10 000
Sisäpinnat 10 000
Kalustukset 5 000
Yhteensä 223 000

Itse en aio opetella naputtelemaan eikä oikein ole aikaakaan, joten hahmottelen hintaa avaimet-käteen paketille.

Semmoista vaihtoehtoa Jukka-Taloilla ei tainnut olla.

Näkeekö heti virheitä laskelmissa, suuntaan tai toiseen?

Pitäisikö jättää varaus työnjohtajan palkkaamiseen.

onko tämä vitsi???

Häh? tosissasi minä kysyn.

Täytyyhän jotain laskea työllekin, jos et siis meinaa tehdä itse mitään.

Myös liittymät ja pihatyöt taisi puuttua listastasi.

onko nuo perustukset toisiaan noin edukkaat?

Oletko kokeillut pikakustannuslaskuria?

Pihahan on nykyisellään valmis, mutta toki se varmaan menee rikki kun vanha puretaan ja uusi rakennetaan. Siihen varattava jokunen tonni.

Sähkö- ja kunnallistekniikka liittymät tontilla on, kun siellä on purkukuntoinen tönö.

Vi…u kun noista talopaketeista ei tajua mitään - Jukka talon esiteessä lukee selvästi 78.000 ulkoa puuvalmiina. Mitä työvaiheita siinä enää tarvitaan.

Eli mille töille (luulin ihan oikeasti että laskelmani maalaus ja lvis työt riittäisi) pitää kustannuksia laskea?

Tontti 70 000
Perustukset 10 000
Salaojat 5 000
Talon maalaus 5 000
Sähkötyöt 10 000
Lvi työt 10 000
Sisäpinnat 10 000
Kalustukset 5 000

+ pihan kunnostus 2 000

• lisää hintaa perustustyölle 10 000

Yhteensä 235 000 (alkuperäinen arvio 223.000)

Eli mitäs muuta tuohon lisää tarvitaan?

Ulkoa puuvalmiina voi pahimmoillaan tarkoittaa, että elementit lyödään pystyyn sisältäen ulkovuorauksen. Aluskatteen ja päälikatteen sisältyminen asennukseen kannattaa myös varmistaa, että kuuluuko hintaan. Väliseiniä tuskin kuitenkaan tulee tehtaan puolesta pystyyn.

Myöskin toi kalustuksen ja sisäpintojen budjetti epäilyttää mikäli et töitä itse aatellut tehdä.

Suosittelen pyytämään ihan ekana tarjouksen jossa eriteltynä sisältö ja asennusvalmius. Sen jälkeen ala laskemaan mitä puuttuvat työt ja materiaalit tulee maksamaan.

Eli olet siis arvioinut kaikki kulut esim. sisäpinnat 10 000 kohtaan. En todella ole ammattilainen vaan rakentamista vasta myös suunnitellaan. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että ei voi riittää 10000euroa materiaaleihin ja siihen, että joku työmies siellä rakentetaa kaikki väliseinät, lattiat, laatoitukset jne.

Olisi kyllä ihan kiva kuulla muidenkin kommentteja. Tuossahan oli toinen viestiketju samasta aiheesta. Siinä oli aika paljon suurempia lukuja.

Meidän laskelmat 130 neliöiselle puutalolle vie lähemmäs 300 000:tta. Pääkaupunkiseudulla ollaan myös. Meillä myös paalutettava tontti. Vesikiertoista lattialämmitystä on suunniteltu ja mahdollisesti maalämpöä. Ei suoraa sähkölämmitystä ainakaan. Eli nämähän varmaan ainakin tekee sitä hintaeroa.

"Aluskatteen ja päälikatteen sisältyminen asennukseen kannattaa myös varmistaa, että kuuluuko hintaan."

Kuuluvat hintaan.

"Sen jälkeen ala laskemaan mitä puuttuvat työt ja materiaalit tulee maksamaan."

Tässähän se ongelma juuri onkin, eli en tiedä työvaiheita joita puuttuu. Mahtaako tässä olla kaikki?

Väliseinät (jos eivät kuulu)

Levyt seiniin ja pinnoitus

Kattoon mdf

Keittiön asentaminen

Parketin asennus

Märkätilojen laatoitus ja asennus

Saunaan lauteet ja kiuas

Puuttuuko nyt jotain olennaista?

"Jotenkin vaan tuntuu siltä, että ei voi riittää 10000euroa materiaaleihin ja siihen, että joku työmies siellä rakentetaa kaikki väliseinät, lattiat, laatoitukset jne."

Joo tai siis ajattelin että 15.000 (kalustus 5.000 sisäpintoja myös).

Itselleni perustelin tätä sillä, että toimitussisältöhän sisältää väliseiniin tarvittavat materiaalit. Samoin mm. väliovet, wc-, pesuhuone- ja keittiö- kalusteet ja koneet, sekä mm. kaapit myös makuuhuoneet, eteiset, apukeittiö ja eteinen.

Ajattelin että työ olisi max. 40 €/h, ja kuukaudessa (160h) pitäisi vääntää kuntoon eli työt 6.400 €

Jäisi vielä 8.600 € kaakeliin ja laminaattiin.

rakennusluvat, mittaus ja katselmukset, pääsuunnittelija, päärakennesuunnittelija, vastaava työnjohtaja, lämmitysjärjestelmä.

Onnittelen jos pystyt teettämään talon tuolla hintaa tontteineen.

rakennusluvat = muutaman satasen

mittaus = satasen

katselmukset = satasen

pääsuunnittelija = mihin tätä tarvitaan valmiissa talopaketissa?

päärakennesuunnittelija = mihin tätä tarvitaan valmiissa talopaketissa?

vastaava työnjohtaja = mihin tätä tarvitaan valmiissa talopaketissa?

lämmitysjärjestelmä = pellettilämmitys pari tonnia sisältyy

"Onnittelen jos pystyt teettämään talon tuolla hintaa tontteineen."

Kiitoksia! Mutta jos sulla on jotain esittää mitä en huomioi, niin siitä kuulisin mielelläni.

Itse en onnittele niitä jotka papukaijan lailla toitottavat "talon hinta on kolme kertaa paketin hinta" - saahan sitä maksaa : )

Vastaavatyönjohtaja/pääsuunnittelija on oltava. Varaappa muutama tonni lisää rahaa.

Kiitoksia.

Lisätään vastaava mestari + pääsuunnittelija

Tontti 70 000
Perustukset 10 000
Salaojat 5 000
Talon maalaus 5 000
Sähkötyöt 10 000
Lvi työt 10 000
Sisäpinnat 15 000

+ pihan kunnostus 2 000

• lisää hintaa perustustyölle 10 000

+ vastaava mestari + pääsuunnittelija 3 000

Yhteensä 238 000 (alkuperäinen arvio 223.000)

Vieläkö tuohon jotain lisää tarvitaan?

pääsuunnittelija = mihin tätä tarvitaan valmiissa talopaketissa?

päärakennesuunnittelija = mihin tätä tarvitaan valmiissa talopaketissa?

vastaava työnjohtaja = mihin tätä tarvitaan valmiissa talopaketissa?

Pääsuunnittelija vastaa suunnittelun kokonaisuudesta, esitelee lupahakemuksen kunnalle jne…

Päärakennesuunnittelija suunnittelee valmistalossa perustukset ja tarkistaa rakennesuunnitelmat sekä esittelee ne rakennusvalvonnassa

Vastaava työnjohtaja, se selviää jo nimestäkin.

Ihan muutenvaan että esim vantaalla rakennuslupa on toista tonnia ja mittausmaksu noin 600 euroa. 2000 euron pellettilämmitys, no en kommentoi.

Kattoturvatuotteet, rännit, ontelolaatat vai millainen perustus paaluille, maaperätutkimus, energiatodistus. Kummasti niitä rahareikiä löytyy aina vain lisää.

Lähinnä tuo teettäminen on se mitä itse epäilen. Itse tekemällä asia ihan eri tietysti.

En minäkään toitota talopaketti x 3 sehän nyt on oudoin laskutapa mitä voi ollakaan. Sitähän saa tuhlattua vaikka 500 000 euroa sisustukseen jos haluaa.

Kattoturvatuotteet = kattosilta, tikas ja lumieste 250 €

rännit = 600 €

ontelolaatat = käsittääkseni sisältyy hintaan (33 €/m2)

maaperätutkimus = 5 reikää á 100 €, 500 € sisältyy laskemiini

energiatodistus = 199 €

Eli tuhannen euroa tuosta voisi lisää laskemiin varata.

Lisätään kattoturvatuotteet, rännit ja energiatodistus. Varataan rakennusluvalle, mittaukselle ja pelletille enemmän hintaa kuin alunperin.

Tontti 70 000

Paalutus 10 000 (sisältää maaperätutkimuksen)

Perustukset 10 000

Salaojat 5 000

Talon maalaus 5 000

Sähkötyöt 10 000

Lvi työt 10 000

Sisäpinnat 15 000

• pihan kunnostus 2 000
  • lisää hintaa perustustyölle 10 000 (sisältää ontelolaatat)

• vastaava mestari + pääsuunnittelija 3 000

• kattoturvatuotteet, rännit ja energiatodistus 1 000

+ rakennuslupaan ja mittaukseen lisävaraus + 900

+ pellettiin lisä varaus + 2 000

Yhteensä 241 900 (alkuperäinen arvio 223.000)

Vieläkö jotain puuttuu?

Edulliset on ontelot 33 euroa neliö, itse tilasin parmalta juuri viime viikolla ja oli yli 40 euroa tuli maksamaan + tietysti nosturikulut.

No mutta se tälläerää. Ei muuten sisälly jättijukkaan ontelot. Ja muutenkin kaikkihan riippuu niin talosta ja mitä haluaa. Suosittelen palkkaamaan pääsuunnittelijan ja vastaavan mestarin joidenka kanssa käydä kustannusarvio läpi.

Jos huomaat laskelmassa on varattu 35.000 euroa perustuksiin (paalutus, perustukset, salaojat, lisä varaus), kun salaojia ei välttämättä tarvita. Pitäisi riittää kyllä!

Sä satuit varmaankin maksamaan ontelolaatoista pikkaisen liikaa, mutta sen merkitys onneksi liikkuu satasissa.

Talon purkaminen voi tulla yllättävän kalliiksi jätekustannuksista johtuen ->tästä kannattaa pyytää avaimet käteen-tarjous. Hinnoissa on jopa 7 ke eroja! Itse varaisin 15ke.

Sitten kannattaa tiedostaa mitä joutuu talotehtaan asennuksen jälkeen tekemään, ennen kuin pääsee laittamaan tapetteja seinille, eli mm. Väliseinien pystytys (puurunkoiset ja mahd. kylpyhuoneen kahitiilet), seinien tasoitus, katon koolaus, kalusteiden asennus. Lisäkuluja itsetehden tulee työkaluista+työkaluvuokrista 1000-2000. Itse varaisin timpurille 15 ke. Jos itse teet kaikki timpurin työt, niin käyt sitten tällä rahalla perheen kanssa homman jälkeen etelässä, jos rahat ovat jääneet ylimääräisiksi :slight_smile: Samoin kannattaa varata 5-10ke siihen, että homman edetessä haluaa päivittää pintamateriaaleja tai kalusteita aiottua paremmiksi (ja jos nämä rahat jää yli, niin uusiin huonekaluihin + verhoihin tämän saa viimeistään hukutettua).

Nyrkkisäännöistä tämä toimii “pirusti itse tehden”-rakentajilla: 1400e/m2 +tontti

Jos tämän alle pääsee, niin sitten voi reilusti taputtaa itseään selkään. Oikeasti budjetti kannattaa tehdä yläkanttiin, nimittäin positiiviset yllätykset ovat paljon parempia kuin mennä pankkiin ruinaamaan lisää rahaa…

KAikkeen pikkusälään menee helposti 2000 - 3000€.

Pikku jutuista kertyy todella äkkiä.

Tosin teillä oli nyt tuo ulkopuolen maalaus arvioitu 5000€…? Ei tarvikkeisiin mene tonniakaan ja jos itte tekee niin ei pitäs mennä sitä tonniakaan…