Muksut (5 v kaksoset) huomasi oudon möykyn saunan lautiden alla. Kääpäsienihän se siellä kasvoi. Sauna on n. 3 v. vanha ja ihan itse olen lauteet tehnyt... Päällilaudat höylättyä kuusta paikallisesta rakennustarvikkeesta ja runkopuut mäntyä. Teen halvoista materiaaleista mutta vedeneristykset ja ilmastointi on tehty tarkasti. Jännä juttu. Itse epäilen sitä kuusilautaa, jos se oli alunperin jotenkin saastunut...?
Jos se on kääpä (voi olla myös mikrobi, sieni tai hiiva), voi lauta olla laho tai sahattu läheltä lahoa. Käävät yleensä vaativat lahon tai lahoavan puun. Jos se on mikrobi on saunan olosuhteet sen kasvulle otolliset. (korkea kosteus ja -lämpötila).
Pitäisi nähdä käytännössä muutoin vaikea arvioida.
Mites saunan käyttöaste? Onko ollut jokin pitkä jakso, jolloin ei ole saunottu? Ymmärtääkseni mikrobit ym. öttiäiset eivät viihdy saunassa, mikäli lämpötila on riittävän pitkään riittävän korkea (yli 60 astetta). Ylälauteilla tämä onnistuu, mutta alimmilla saattaa olla meko kosteaa ja viileähköä.
Alalaude on kyseessä. Aika usein muksut heittää märkiä ulkovaatteita alalauteelle, mikä lisää kosteutta. Kyllä se ihan selvä kääpä oli eikä hometta tms. Täytyy vaan seurata tilannetta.
lauteet pihalle ja uutta haavasta tilalle, jätetään sinne ylimmäisen lauteen ja seinän väliin ainakin parisenttiä rakoa että ilma pääsee kiertämään lauteiden alta ylös.
Se tuuletus on tärkeää.
Jos rakenteissa kasvaa jotakin…niin ei home ole kaukana. (Muutaman millin päässä käävästä)…
Ehdottomasti tuuletusta reippaasti lisää, eikä märkiä vaatteita tms. ei pidä laittaa orgaanisten rakennusaineiden päälle kuivumaan!