Suunnitellaan talopaketin hommaamista ja haluamme paketin hyvin karsittuna eli ainoastaan ulkorunko tuulensuojalevyyn asti ja vesikatto asennettuna - kaiken sisäpuolella olevan haluamme hommata itse. Mietin vain, onko se lopulta edes kustannuksien kannalta kannattavaa vai kannattaisiko jotakin sisähilkkeistä ottaa talopakettiin mukaan? Ihan kokonaan alusta asti itse emme kuitenkaan rupea tekemään, joten sitä ei kannata tarjota vaihtoehtona.
Rakennus aikaa varattava vuosi ja reippaita talkoomiehiä/naisia oltava riittävästi jos noin suuren urakan jättää itselle.
Meillä oli myös alkuun reipasta mieltä ja ajateltiin hommata ite. Siihen menee yhden henkilön työpanos totaalisesti kun valitsee, tinkii, hakee ja asentaa kaikki itse. Työpalkkaa tunnilta ei paljon tule, mutta jos on varaa esim. jäädä leipätyöstä pois ja haluaa oppia rakentamisesta yhtä ja toista. Sitten on kuitenkin laskettava valtuutettujen ammattilaisten varaan aika hintavat työt kuten LVI ja sähköjutut.
Itse otimme talopaketin sateelta-suojaan asennuksena. Ulkoverhous oli asennettuna, samoin räystään alusrimat ns. tingittynä paketin hintaan. Emmekä ole katuneet. Ennemmin kadutti, ettei vesikattoa asennettu saman tien. Kun nyt paketti on viittä vaille valmis, emme pysty tästäkään täysin laskemaan, kuinka paljon tilpehööriä ja tavaraa olemme hankkineet ja miten monta työtuntia on mennyt. Rohkeutta vaan teille ja kyselkää niiltäkin jotka ovat teidän aikomalla tavalla talonsa rakentaneet. Ja etsikää mieluummin keskivertoihmisiä eikä vain niitä, joilla on isät, enot, apet ja kaikki muut miesväet rakennusalan ammattilaisia. Ja serkku rautakaupan myyjä.
Tsemppiä.
Avaimet käteen -paketit on kyllä niin halpoja, että vaikea ymmärtää, miten saa itse tekemällä itselle palkkaa. Teettämällä tulee varmasti kalliimmaksi. Jos mä tekisin puutaloa, niin se olisi ehdottomasti avaimet käteen. Kivitalo onkin toinen juttu.
meillä on tällähetkellä lasketettuna kolmellakin asiantuntijalla(+ itse) että 170m2 tulisi maksamaan n. 220T€ ja nyt neljän avaimet käteen tarjouksen keskiarvo 295T€...
lähipiirissä muutamia ammattirakentajia ja heidän yleinen ihmetyksensä on juurikin se että monet tilaavat valmiina juurikin sen osan jossa voisi itse vaikuttaa eniten hintoihin ja laatuun, eli rungosta vesikattoon...
tuolla "välirahalla" saa maksaa korkoja aika paljon...
“Suunnitellaan talopaketin hommaamista ja haluamme paketin hyvin karsittuna eli ainoastaan ulkorunko tuulensuojalevyyn asti ja vesikatto asennettuna - kaiken sisäpuolella olevan haluamme hommata itse. Mietin vain, onko se lopulta edes kustannuksien kannalta kannattavaa vai kannattaisiko jotakin sisähilkkeistä ottaa talopakettiin mukaan? Ihan kokonaan alusta asti itse emme kuitenkaan rupea tekemään, joten sitä ei kannata tarjota vaihtoehtona.”
Moro !
Nyt ollaan asuttu 6kk uudessa Jetta-talossa (suurelementti) ja voinen suositella tuota omatoimisuutta, vaikka edellinen viesti muuta väittääkin.
Meillä talon koko 157 asuinneliötä ja hinnaksi tuli 183 000€. Materiaalit vähintää keskitasoa, tammiparketti (110m2), märkätilat ja khh ja toinen vessa täysin kaakeloitu, toinen vessa osin. Ulkoverhous 28*170mm paneelia eikä mitään rimpulaa jne.
Helpommallahan siinä pääsee, jos teettää vieraalla, mutta oma työ kannattaa. Uusavuttomuus paistaa monesti läpi noista valmiiksi teettäjien kirjoittelusta ja joillakin ei ole oikeasti mahdollisuutta rakentaa itse. Jos omalle työlle PALKKAA laskee, niin EI kannata, mutta onko järkeä laskea omalle työlle palkkaa. Nekin sadat tunnit mitä tein rakennuksella töitä, niin ei mulle kotona makaamisestakaan olisi kukaan palkkaa maksanut.
Vinkiksi sellainen vielä, että ota timpuri, jos otat, verokortille. Säästät alv:n maksun eikä se palkkojen ja sivukulujen maksu avaruustiedettä ole ja sillä saa omalle työlle palkan.
Taisin ilmaista asiani hieman epäselvästi, koska vastaukset ovat enimmäkseen vähän eri asiaan kuin mitä oli tarkoitus kysyä. Eli kyllä - itse on tarkoitus tehdä vesikaton asentamisen jälkeen itse kaikki, mihin vain suinkin kykenee ja on lupa tehdä. Tarkoitus oli kuitenkin kysyä, että kun meinaamme myös hommata kaikki sisustarpeet itse eikä siis sisällyttää pakettiin, niin tuleeko oikeasti edes halvemmaksi? Onko niin älytön idea, ettei kukaan usko kenenkään edes tosissaan kysyvän tällaista?
Itserakentamiseen kannustavia nuo viestit voittopuolisesti minusta olivat.
Sen verran kommenttia omasta puolestani, että joko on oltava paljon aikaa rakentamiseen tai sitten mahdollisuus hyvin väljään valmistumisaikatauluun. Aivan kokemattoman ei pitäisi ilman pätevää apua urakkaan ryhtyä. (Kysyjän taitoja en tietenkään tunne.)
Ne ovat juurikin nuo pintamateriaalit jotka loppujen lopuksi maksavat… koska niillä on taipumus vaihtua ennemmin kalliimpaan kuin halvempaan suuntaan… itse olen siis tullut siihen tulokseen että kaikki mahdollinen kannattaa tehdä itse… siis jos tietää!!! osaavansa… valitettavasti monet luulevat osaavansa ja niinpä niitä sitten myydään parin vuoden vanhoina… voi vain arvailla laadun määrää moisissa… toisaalta kaikkea ei todellakaan kannata tehdä itse sillä opetella kannattaa muualle kuin omiin nurkkiin…
ja nupahalle… juurikin tuota omatoimisuutta minäkin siis kannatan omien rajojen puitteissa, enkä siis todellakaan ole ottamassa avaimet käteen toimitusta… mikä kyllä mielestäni tuli edellisessä viestissäni ilmi…
Ilman muta kannattaa. Meillä oli Jetalta ns peruspaketti ja pystytys aluskatteelle eli siis hankittiin lähes kaikki itse.
Kerkeäähän tuota kilpailuttaa ja huom kilpailuttaessasi muita, voit kilpailuttaa tietenkin tässä vaiheessa talotehdastakin. Mielestäni ei kannata pakettivaiheessa ottaa mitään ylimääräistä, äskeiseen perustuen.
Ja kyllä aika riittää kilpailuttamiseenkin. Meillä on kaksi pientä tenavaa(2 ja 4v), itse olin kokopäivätöissä ja opiskelin samalla itseni inssiksi (kone- ja tuotantotekniikka) viikonloppuisin. Tunnit oli välillä kortilla, mutta onneksi oli palkattu timpuri ja isäni hänen apunaan. Tunteja silti kertyi raksallakin useampi satatuntia.
Niin ja vielä tuosta oman työn kannattavuudesta: se kun on köyhä, niin pitää varmaan ajatella niin että omatyö kannattaa ;-). Mutta en kyllä usko, että tämä olisi tuohon 183t€ (vajaa 1200€/asuinneliö) valmistunut avaimet käteen-systeemillä.
“ja nupahalle… juurikin tuota omatoimisuutta minäkin siis kannatan omien rajojen puitteissa, enkä siis todellakaan ole ottamassa avaimet käteen toimitusta… mikä kyllä mielestäni tuli edellisessä viestissäni ilmi…”
Itseasiassa nämä uusavuttomuus puheet oli kohdistettu paremminkin ihan yleisesti ja mielummin Janne***:lle kuin sinulle.
Ja vielä Jannee***:lle: Puutalossa pystyy kuitenkin “tavallinen” pulliainen, jopa insinöörikin tekemään paljon, jos vaan haluaa, mutta kivitalon tekeminen on paljon enemmän ammattilaisen työtä, voihan tuota kivitaloakin itse yritää, mutta riskit (=korjauskustannukset) on paljon suuremmat kuin puutalossa.
Kivitalossa olis kyllä kunollinen runko josta voi tee-se itkemieskin jatkaa turvallisin mielin. Ei ne kivitalotyöt avaruustiedettä ole kun vähän gooklailee ja kyselee.
Kastelli mainostaa 100 tonnilla 100 neliön mökkiä avaimet käteen ja 180 tonnilla saa jo valita noista toimttajista ja malleista. Jos ajattelee samalla rahalla tekevänsä itse, niin ei sillä juuri kummoisempaa saa. Tulee kova hinta vessan laatoille. Ja muutama sata tuntia on hyttysen pieru koko hommassa. Puutalon kokonaistuntimäärä on noin 3000 tuntia, kivitalon vastaava teoreettinen on 4000 tuntia. Mulla on mennyt noin 4500 tuntia eikä ole lähellekään valmis. Kivitalon tekeminen ei todellakaan ole ydinfysikkaa ja siinä saa jonkinmoisen hinnan työlleen. Puutalossa kyseenalaistaisin omatoimisuuden hyödyn.
numero6:n kanssa samoilla linjoilla. Kivitalon tekeminen on yllättävän "helppoa". Kiven työstäminen on todella helppoa jos verrataan puuhun (oma mielipide). Timantilla helposti pois ja ja jos ottaa liikaa niin betonilla paikkaa. (Katsoo vain kuvat tarkkaan, että tulee kaikki raudoitukset putkitukset/sähköt ym. omille paikoilleen). Itse laitoin lammista talon pystyyn, ja täytyy todeta että ei tarvinnu paljon miettiä miten runko kuuluu tehdä. Itse en olisi lähtenyt pitkästä puutaloa tekemään. kivitalo pitkästä oli rungon osalta aika vaivatonta, tilasin vain kivet that''s it.
Niin ja pitkästä teen työn ohessa. kaikki isommat hankinnat kilpailutin/kilpailutan. En ole kokenut etteikö aika ko. hommaan riittäisi (sähköposti on pelastaja ;). Ja kun itse tekee, niin pääse edulliseen lopputulokseen. (Se on kyllä totta et kivitalossa on enemmän tekemistä kuin puutalossa, mutta tekeminen on kivaa) Rankinta koko hommassa on lapsilla, kun isi on niin vähän kotona. Mutta tämä rakentamisen ilo kestää vain hetken joten korvataan tämä sitten lapsille
Pitkästä kun tekee niin varmasti säästää... Ja itse tekee KAIKKI lailliset työt (oikeasti kaikki - paitsi maatyöt) niin avot, voit ottaa avaimet käteen hinnasta vähintään 40% pois (ainakin kivitalon kohdalla).
“lähipiirissä muutamia ammattirakentajia ja heidän yleinen ihmetyksensä on juurikin se että monet tilaavat valmiina juurikin sen osan jossa voisi itse vaikuttaa eniten hintoihin ja laatuun, eli rungosta vesikattoon…”
No saattaisko tähän liittyä se että osa-alueet joissa on suurin säästöpotentiaali on se samat joissa tarvitaan sitä kuuluisaa ammattitaitoakin eniten. Veikkaampa että aika monelta toimistoduunarilta jää toi rungon pystytys tekemättä tai kattotuolit asentamatta tai ainakaan ne ei mene suoraan…
ammattirakentajatkin ovat ihmisiä… eikä tuo rungon pystytys mitään rakettifysiikkaa ole… oma ratkaisuni on jokatapauksessa ammattitimpuri ja itse ns. repsikkana…
Ei ole avaruustiedettä, ei ydinfysiikkaa eikä rakettifysiikkaa. Fyysikkona tunnen itseni tällä hetkellä ihan sankariksi. Mutta entäs ne väliseinät? Kannattaako ne ottaa talopaketin mukana vai kilpailuttaa ja hommata itse?
Sankari Risukko: elastiikan assistenttina ja melkein avaruustieteilijänä (käynyt joskus lähellä Puijon tornia) neuvoni on, että ota täysin tyhjä talopaketti, jos haluat välttämättä sen paketin ottaa ja sitten aivan ihka omatoimisesti hankkia ja tehdä lähes kaiken, mutta mahdollisen ihan itse. Kun noin otat, et kadu! Jos toisin otat, niin kadut.
Kiitos vastauksestasi Monta. Palstaa jonkun aikaa seuranneena olen huomannut, että olet todellakin monen alan asiantuntija ja palstankäyttäjät tuskin tulisivat toimeen ilman sinun neuvojasi. Taisin mainita, että kokonaan pitkästä rakentaminen ei ole meille toimiva vaihtoehto, mutta ehkä se kiireessä meni sinulta ohi.
En tahdo vaikuttaa kiittämättömältä muitakaan vastaajia kohtaan - olen seurannut tämän ketjun vastauksia mielenkiinnolla ja saanut paljon tarpeellista tietoa. Vielä siihen perimmäiseen kysymykseen toivoisin kuitenkin vastausta, joten...
Onko se runko ja vesikatto kasattavissa kokonaan ilman väliseiniä? Jos ei niin ota mukaan ainakin väliseinärungot. En muuta osaa sanoa.