Elikkäs, kertokaapas nyt kokeneemmat paljonko tuollaisen Kastelli Hoviherra 100 talon rakentaminen tulisi noin maksamaan?
Lähtökohtana manittakoon, että hanke sijoittuu Kuopion haja-asutusalueelle, jossa sähkö ja kunnanvesi melko lähellä. Paketti otettaisiin vesikatto päälle asennettuna (tarjouspyydetty: ~43k€). Omantyön osuutena tekisin mahdollisimman paljon itse (leipätyön ohella). Lisäksi isäni on ammattimaalari ja sukulaisista löytyy myös kaivinkone urakoitsija (näitä oli siis tarkoitus hyödyntää hankeessa:) Itse olen sähkömies, joten sähkötyöt tekisin itse taloon. Talon varustelutaso pidetään keskitasossa (laminaatit lattiaan,puupintaverhous, keskitason kodinkoneet, suorasähkö lattialämmitys, leivinuuni ja takka)
Talopeli ohjelma antoi kustannusarvioksi ~155k€ laskiessani omantyön osuudeksi 100%aputöistä ja ilman tontin kustannuksia.
Riittääkö tuo mainitsemani omantyönosuus tuohon talopelin kustannusarvioon? Paljonko arvioitte ks. hankkeen kustannusarvioksi kokonaisuudessaan? Ja mitä muilla on tullut maksamaan saman kokoisen talon rakentaminen?
Kaikki kommentti ja palaute on tervetullutta.
Jos pystytät itse, jäänee alle satasen
Meillä talo on isompi, mutta kustannukset ovat noin 1400e/huoneistoalaneliö. Paketti oli elementtitoimitus ja pystytettiin vesikatto päälle. Pohjat ja perustus teetettiin. Kaikki muu on tehty pystytyksen jälkeen itse paitsi sähköt. Talo valmistuu lähikuukausina. Jos on helppo tontti ja teet itse pohjat ja perustukset niin pääset varmasti halvemmalla. Sanoisin kuitenkin, että kannattaa varata se 1400-1500e/neliö niin on pelivaraa, jos ei vaikka pystykään tekemään itse jostain syystä. pakkohan ei ole koko rahaa käyttää jos ei tarvi.
paapero: Minkä kokoinen ja mallinen teidän tuleva talo on? Hankkeeseen olikin tarkoitus varautua tuolla ~1500€/neliö, mutta haluaisin vaan varmistaa riittääkö tämä varmasti talon rakentamiseen asumiskuntoon asti? Keskustelu palstoilta ja OP:n laskurilla laskettuna, saa sellaisen kuvan, että alle 200k€ ei kannata edes yrittää:)
Tuosta Kastellin ja muistakin talopaketeista haluaisin myös lisää kommentteja ja kokemuksia. Ja mitä muita vaihtoehtoja suositelette, tuohon 100m2-120m2 huoneistoalaltaan oleveia talomalleja?
Moro !
Me ollaan asusteltu nyt 2kk Jetta-talossa eli siis paketti oli suurelementtitoimitus. Sanoisin että, jos itse teet aika paljon työn ohella niin tuo 1500€ alitus pitäisi onnistua. Meillä asuinneliö hinnaksi tuli karvan verran alle 1200€. Talo on 157 asuinneliötä ja ehkä neliöt tulee suhteessa vähän halvemmaksi isommassa, mutta tuskin oleellisia eroja. Niin ja meillä 1-kerroksinen, kerrosala 173m2. Varustelu mun mielestä vähintään keskitasoa, latttiat värjätty tammiparketti, kaakelit pesutiloissa, khh:ssa ja toisessa vesassa täysin, toisessa osittain. Saunassa leppälauteet, vuolukivikiuas, 2 suihkua. Tapeetit joka mh:ssa ja tietenkin oh:ssa jne.
Itte tein niin paljon kuin pystyin työn ohessa ja emäntä tapetoi ja teki vähän muutakin. Isä oli kirvesmiehen apuna sen 8h päivässä. Timpuri oli meillä verokortilla, joten alv:in säästin joka tunnilta. Kannattaa harkita tota, jos vain timpuri suostuu. Meillä tuli sivukuluineen timpuri maksamaan noin 25E/tunti.
6kk kesti pystytyksetä muuttoon. Sokkeli oli tehty jo viime syksynä.
Noin kuukauden sisällä muutto sisään, talona kannustalo yhdessä tasossa huoneistoala 129m2. Pystytys vesikattoot (ei tiiliä), putki- ja sähköhommat ulkopuolisilla, muut itse. Huoneistoalaneliöhinnaksi muodostuu vajaa 1500€, varustelu maallikon silmin hieman keskitasoa parempaa, laattaa 60m2 + kosteat tilat ja WC puoliksi, kermansaven takka, Puustellin keittiö, perkeleen kalliit peliovikomerot (protestoin). Tässä summassa mukana myös 5k€ pihoihin ja autokatos/varasto noin 6k€. LVI puolelle meni myös reippaasti kun varausta aurinkoon tai maahan haluttiin…
Täydennettäköön vielä edellistä postaustani.
Eli ei tuo meikäläisen 1200€ / asuinneliö mitään yli-inhimillisiä ponnistuksia vaatinut. Eli raksalla olin sen verran, että hyvin jaksoin vielä töitäkin tehdä seuraavana päivänä. Ja kun laitoin, että voit päästä alle 1500€ / neliö kovalla työllä, niin laskin sen että, meillä isäni oli käytännössä toinen timpuri ja vielä ilmainen sellainen. Vaikea arvioida paljonko tuolla on merkitystä. Paikallisen sähköyhtiön kanssa pääsin tosi hyvään diilliin talon sähköistyksistä ja jonkin verran emännän veli myös noita sähkötöitä kökällä.
Tarvikkeita kannattaa kilpailuttaa, isompia sellaisia. Naulat jne haettiin tuosta paikallisesta.
Me päästiin pitkästä tekemällä n. 1100€/neliö.
Se kyllä vaatikin sitten paljon verta hikeä ja kyyneleitä. Toiseen kertaan sitä en tekisi. Eli talo brutto n. 195 neliötä. Hieman vaikea on arvioida lopullista hintaa koska tehtiin myös täysin lämmin autotalli samalla rakenteella kun talokin. Siellä on myös wc:t yms koska siihen sisältyy n. 40 neliön askarteluhuone.
Talossa on tiilivuoraus, 2 piippua, 3 tulisijaa(sauna, takka ja leivinuuni-hella). Kodinkoneet normi keskitasoa ja lattiat laminaatti ja olohuoneessa n. 50 neliötä parkettia. Eli sisältä keskitasoa.
Eli rahaa paloi 295 000€ jossa on tontti mukana. Eli tyhjälle pläntille tehtiin johon porattiin vesikaivo 110m jonka yhteyteen tehtiin maakellari, sähköt ja puhelin vedettiin 200m, jätevedet menee wehoputs 5:n kautta ja molemmat mörskät lämpiää maalämmöllä eli lattiassa vesiputket niin talossa kuin tallissa. Eli melko kalliit oheis laitteet on tässä.
Talo ja talli on tehty Kertopuusta eli sahatavaraa ei ole mennyt kun välikatolla reevauksiin ja muutama kalikka lisäkoolaukseen sisällä.
Niin ja tietäkin tehtiin n. 250m ja se vasta maksoikin…
Itteeni hirvitti toikin rahamäärä mutta mestari kehui että päästiin todella halvalla. Ja niin se kai sitten oli kun kattoo nykyisiä hintoja.
Palkollisia ei ollut kun muurari joka teki n. 450h töitä sekä sahkö ja putkimies. Kaikki muut tehtiin itte.
Pankkihan käyttää tai käytti sillon kun me sitä lainaa haettiin niin 1600€/neliö. Se on kyllä touhukkaalle rakentajalle yläkanttiin mutta taasen avaimet käteen sitten onkin 2000 - 2500€ neliö riippuen talon materiaalista. Eli tuo 1600€ on sellanen keskihinta. Eikä se kyllä hirveästi nykypäivänä valehtele. Tosin on tullu tarvikkeiden hinnatkin alas päin jo. Itte tuli tehtyä just sillon kun hinnat oli pilvissä.
Vastausta kysymykseen talomme koosta ja mallista: Huoneistoala on 180m2 ja sen päälle yläkertavaraus. Talossa on 1,5 kerrosta ja lisäksi osittainen kellarikerros talon toisen pään alla. kellarin tilat sisältyvät tuohon huoneistoalaan. Suorakaidepohja, harjakatto, lämmin kuisti ja lisäksi kaksi katettua terassia.
Kannattaa varata maksukyky 1700-1800e/m2 paikkeille vaikka todellinen hinta voi olla reilulla omantyönosuudella ja roimasti laskevia tarvikehintoja kilpailuttaen jopa 1000e/m2
Meillä hoviherra 101s ja rahaa varattu 145t. siihen pitäis saada kaikki, tontti ja jne. nyt alkaa ulkovuoraus ja ilmanvaihto hommat.
itse teen aikalailla kaikki.
"Hankkeeseen olikin tarkoitus varautua tuolla ~1500€/neliö, mutta haluaisin vaan varmistaa riittääkö tämä varmasti talon rakentamiseen asumiskuntoon asti? "
- Pohjanmaalla tuolla hinnalla (1500e/m2) 100m2 talon (Kastelli/Jukka/Omatalo) saa ns. avaimet käteen toimituksena perustuksineen, jos ei tarvitse paaluttaa. Sisutuksesta ja tekniikasta on kyllä silloin karsittu kaikki ylimääräinen luksus pois. Oman työn osuutta lisäämällä voi sitten panostaa sisustukseen ja tekniikkaan.
Meillä oman työn osuudella (kaikki ns.apu-, sisustus- ja kalustustyöt) on kustannettu maalämpöjärjestelmä, tiilikatto, pari hintaluokkaa laadukkaampi kiintokalustus ja astetta prameemmat laatat.
“Pihistämisessä” on tärkeintä laatia tarkka, realistinen ja yksityiskohtainen kustannusarvio ja noudattaa sitä orjallisesti. Ostaa sitten “luksusta” vain sillä mitä saa tehtyä/teetettyä alle kustannusarvion.
kyllä varmaan piisaa jos vaan pysyy homma lapasessa.
itse kanssa siihen asennoitunut että toi 145t riittää ja hyvin.