Missähän se sellainen onkaan? Vai onko ollenkaan? Liekö edes omia varastojakaan.
Oulun puukeskus!
Mihinkäs nuo tehdasta tarvitsevat?
Tarvitsetko tietoa vai provoiletko vaan?
En varsinaisesti provoile, ihailen vain Kastellin tuottoisaa liikeideaa. Kastelli mainitsee itsensäkin pakettitoimittajana ja sen se juuri erittäin hyvin tekeekin: Tuottaa talon paketteina työmaalle pätkittynä oikeaan mittaan alihankkijoiltaan ja pystytyksen hoitaa erillinen porukka. Sopimus tehdään porukan kanssa ei Kastellin. Heillä varsinainen toiminta tapahtuu suunnittelussa ja markkinoinnissa, ei itse tuotteen valmistamisessa jota elementtitalovalmistajat tekevät. Siitä tuo heitto tehtaasta. Ja varastojakaan eivät tarvinne kun tavara tulee alihankkijoilta. Siispä säästyy paljon palkkakustannuksia ja varastointikustannuksia. Mutta hinnat ovat nousseet jo suurelemnttitehtaiden hintoihin (samoista piirustuksista mitattuna). Eli ihailtava liikeidea. Toisilla tuote jota myydään, toisilla idea.
Eihän se kannattane näin olla: "Toisilla tuote jota myydään, toisilla idea."
vaan
Itsellä tuote, itsellä idea eli tee se itse. Se on "Eli ihailtava liikeidea."
Me tehtiin pystytyksestä sopimus Kastellin kanssa, eikä minkään pystytysporukan kanssa. Pystytysporukka oli kyllä alihankittu Kastellille. Asennuksessahan oli luonnollisesti ongelmia, mutta niistä sai tapella Kastellin, eikä sen pystytysporukan kanssa.
“Me tehtiin pystytyksestä sopimus Kastellin kanssa, eikä minkään pystytysporukan kanssa.”
Hyvä että tuli väärinkäsitys oikaistua.
"Itsellä tuote, itsellä idea eli tee se itse. Se on “Eli ihailtava liikeidea.”
Siinäpä se onkin: Pre Cut-talopaketin hinnassa on mielestäni liikaa hintaa siinä, että joku tuo sopivan kokoiset tavarat rakennuspaikalle. Asiakas ne on jokatapauksessa käynyt valitsemassa haluamansa talopaketin yhteydessä myyjän luona. Toimiston väki sitten laskee millaisia lautoja ja lankkuja ja kuinka paljon, laittaa tilauksen eteenpäin ja alihankkija toimittaa tavaran. Jos aikoo tehdä todella paljon itse niin Kastellin hinnat ovat mielestäni liian kovat verrattuna siihen että piirrättäisi kuvat, palkkaisi kirvesmiehet rungon pystytykseen ja rakentaisi itse pitkästä tavarasta.
Kastellilla vain kaikki on paketoitu kauniisiin kuoriin ja tehty hyvä tuote. Siitä 10 pistettä!
Itse sain elementit halvemmalla kuin precutit ja kastellin myyjä valitteli että ei millään pääse heidän talotehdas elementtien hintaan koska on kuulemma niin eri tehdä precutista kuin elementistä. Mitäköhän tuollakin oikeasti tarkoitti…
“Jos aikoo tehdä todella paljon itse niin Kastellin hinnat ovat mielestäni liian kovat verrattuna siihen että piirrättäisi kuvat, palkkaisi kirvesmiehet rungon pystytykseen ja rakentaisi itse pitkästä tavarasta.”
Mä en tota paradoksia ymmärtänyt. Onko tarkoitus tehdä siis kaksi taloa - toinen rakentaa itse ja toinen teettää timpureilla?
"Mä en tota paradoksia ymmärtänyt. Onko tarkoitus tehdä siis kaksi taloa - toinen rakentaa itse ja toinen teettää timpureilla? "
Taisi olla senat sakaisin. Eli: Yksi talo pitkästä tavarasta, jossa itsepalkatut timpurit tekevät saman runkotyön kuin mitä Kastellin talopaketissa firman pystytysporukka tekee. Ja loput työt sitten itse tehtynä.
Minä en taas ymmärrä miksi pitää Kastelli ostaa, jos se on liian kallis? Tietenkin jos vaakakupissa painaa elämänkatsomukselliset arvot niin sitten…
Eikös tallaisen pre-cut “tuotantolinjan” voi perustaa ihan jokapoika, kun on saha ja kaks kättä (ynnä mitta)?
Miten voi rakentaa itse pitkästä tavarasta, jos siihen palkkaa timpurit? Vai katsooko ne timpurit kuopan reunalta, kun itse rakentaa?
Mikäs se tässä Jannella niin vahvasti tökkii? Kyllä minun kokemuksellani rakentamista riittää aika pirusti, vaikka siihen enempi käsipareja pyytävään suppeaan välivaiheeseen, eli runkopystytykseen ottaisikin pari timpuria töihin. Eihän se runkotyö pitkästä rakennettaessa ole kuin murto-osa kokonaisuudesta. Siinä vain ymmärrys hämääntyy, kun tulee hetkellisesti paljon näkyväistä.