Tästä ikuisuuskysymyksestä...
Nyt kun rakennustarvikkeet ovat nousseet jatkuvasti parin vuoden sisään niin oletteko havainneet minkälaisia vaikutuksia talopaketista tehdyn talon neliöhintoihin (ilman tonttia)? Kerrosala kaavaillussa talossa yhteensä 186 m². 1,5 -kerroksinen talo.
Itse tarkoitus hankkia paketti kurkihirsi paikalleen laitettuna ja loput itse mahdollisuuksien mukaan, paitsi tietysti pakolliset sähkö, LVi jne.
Olen rakennusalalla, joten pakettiin kuulumattomat tarvikkeet ja laitteet mahdollista saada jonkun verran huokeammalla...
Asiallinen kysymys! Ei voi olla ikuisuuksiin niin että “vanhat” neliöhinnat pitävät paikkansa. Tarvikkeiden hinnannousujen prosenttilukemat on välillä hurjia, samoin valmiiden, siis myytävien talojen hintojen nousu. Esim. 2000 €:n neliöhintaanhan 10% lisää tekis jo 2200… silti harvemmin näissä keskusteluissa arvioissa nousua näkee. Ikävä kyllä en itse osaa vastata suoraan kysymykseen mutta… näin pohjustuksena. Ja odotan mielenkiinnolla vastauksia, varmastihan täällä moni rakentelee työkseen ja siinä on pakko muodostua aika hyvä kuva kehityksestä.
http://tilastokeskus.fi/til/rki/2007/12/rki_2007_12_2008-01-11_tau_001.html
Totta on, näiden tilastojenkin valossa sitä on tapahtunut, etenkin jis vertaa vuoden -07 tammik.- ja joulukuun välille, nousuahan on yli 10 pistettä ja se tekee mäkin lopullisessa hinnassa aimoisen summan.
Kokematon rakentaja ei osaa varoa sitä kuinka paljon pikkusälään uppoaa rahaa.
LVIS tavarat on tosi hintavia sekä kattoläpiviennit, listoihin uppoaa myös helposti paljon budjetoimatonta rahaa.