Miten olisi järkevin toteuttaa tuollaisen perunakellarin pyöreä katto niin että se kestää maan painon päällään?
Miten olisi järkevin toteuttaa tuollaisen perunakellarin pyöreä katto niin että se kestää maan painon päällään?
Seinät tuetaan ja katto holvataan. Voidaan täysin tehdä harkoilla.
Onko siihen kuvallisempia ohjeita?
Ajattelin sen tehdä jotenkin niin että kuormalavoja tuetaan katon korkeudelle, sitten vuorataan styroksilla loput.
sahataan pahimmat pois ja muovitetaan sekä raudoitetaan ja valetaan.
miltäs kuulostaa?
Laiska, kun oon, niin ratsastelen muitten tiedoilla, joten panepa etsintäkoneseesi esim. sanat (yhdessä) maakellari rakentaminen tai (pelkästään) maakellari tai jos olet vähintään yhtä laiska kuin minä, niin klikkaa
http://www.betoni.com/harkkokasikirja/site/default.asp?cat=7&ava=31&avb=66
Joo olen kyllä gooklettanut ja tiedän mitä on tarjolla.
Haluisin kuitenkin jotain järkeviä vinkkejä miten sen voisi toteuttaa.
nuo kaari harkot ei mielestäni ole soveliaat mulle.
No voi voi! Ei siinä kaariharkkoja tarvita. Se syntyy kaarettomillakin. Sopivasti raudoittamalla tai sitten valamallakin sopivasti raudoittamalla tehden kaaret puusta alapuolelle ja sitten kovalevy niiden pintaan. Sitten raudoitus ja sitten valu tai harkot ja raudoitus ja valu. Sehän kestää paremmin kuin "vaakavälipohja".
Olenpa nähnyt tehtävän normaaleilla harkoillakin harkkotalon välipohjan, ei kylläkään Suomessa eikä Ruotsissa. Paikkakunta ei ole idässäkään, eikä aivan naapurissakaan.