Minkä hintaista luulette cyproc katon tasoituksen ja maalauksen olevan neliötä kohti?!? Itse tehden tai teetettynä? Mietityttää pitäisikö vaihtaa materiaalia, vaikka cyproc pakettiin kuuluukin...
Cyproc-levyrakenteisen katon nauhoitus, tasoitus ja pinnoitus (maalaus, karkea tela tai ruiskupinta) on näkyvänä osiona etenkin tuon tasoituksen osalta niin vaativa työ että unohtaisin “tee-itseajatuksen”. Levyn reunaohennuksien vuoksi nauhoituksessa/tasoituksessa "pitkät"sivut eivät ole ongelma, mutta ohentamattottomien "lyhyet"sivujen takia katto on käytännössä ns. ylitasoitettava 1 tai 2 kertaan ennen pintakäsittelyä. Ylitasoitutuksessa järkevintä käyttää tarkoitukseensa soveltuvaa/tarkoitettua erikoisruiskua. M2 -hinnoista ei ole hintatasoa tiedossa, mutta kokonaisuutena kilpailukykyinen muihin vaihtoehtoihin nähden etenkin kun sinulla levyt jo olemassa. Kysy hintataso esim. paikallisesta maalausliikkeestä [nauhoitus, ylitasoitus, pintaruiskutus(eri karkeusasteita)/maalaus]
Vaihda materiaali. Esim. kattopanelit ovat huomattavasti helpommat asentaa ja käytännöllisemmät (mm. koukkujen ymsv. kiinnittely helpompaa/varmempaa).
Meillä talopaketin mukana tuli cyproc-katto, mutta hankimme vaalean "puukuvioisen" lastulevyvalmisteisen panelikaton. Itse asentaen koko taloon muutaman päivän homma ja siisti tuli. Cyproceissa olis menny aikaa enemmän (kiinnitys+tasoitus+maalaus+luultavasti moneen kertaan saumojen uudelleen tasoitus/maalaus) ja panelin hinta (reilustikin alle10e/m2) ei kuitenkaan päätä huimaa.
Kaikenkaikkiaan cyprocilla tehden (aika/vaiva/v*tutus) olis tullut loppupeleissä kalliimmaksi... ja huonompi.
"Ylijäämä" cyprocilla vuorattiin käyttöullakon seinät ja muuta "toisarvoista" käyttöä niille löytyy...
“Ompun” kanssa samaa mieltä, jos itse lähtee asiaa (tasoittamista yms…)osaamattomana yrittämään/toteuttamaan (edes osittain) cyproc-levyisenä niin noinhan siinä käy: “V-käyrä” nousee kun se tahtoo “hartiapankkirakentamisessa” muistakin syistä joskus syystä jos toisesta kohota.
Katon tasoitus 10€/m2…ainakin sellanen rypyläpintanen.
Kiitoksia vastauksista! Noinhan sitä aloin pelätä... Tasoitusmiehet tuntuu olevan melko kalliita miehiä... Taidan valita Ompun ehdotuksen ja käyttää cyprocit alakertaan...
Meilläkin oli vaihtoehtoina paneeli ja kipsilevy siihen saakka, kun rakennesuunnitelija totesi, että kipsilevy, jonka hän oli kattoon suunnitellut, jäykistää kattorakennetta toisin kuin paneeli.
Meilläkin on tarkoitus makuuhuoneiden ja yläaulan kattoja remontoida (kuten ko. tiloja muutenkin) lähiaikoina ja kattopintamateriaalin kanssa olen minäkin kipuillut. En usko omiin kykyihini gyproc-katon saumaamisessa enkä toisaalta haluaisi mitään "keinomateriaali"-paneelia. Eli lastulevytyyppiset paneeliratkaisut on pois suljettu. Haluaisin kunnon puuta käyttää, mutta toisaalta sellainen perinteinen kapea (ja urat jättävä) puupaneeli ei näihin tiloihin mielestäni istuisi. Olen harkinnut jotain vaneriratkaisua, mutta ainakin tuollaiset valmiit levyt, mitä tarjolla on, tuntuvat kalliilta - esim. 45 €/m2 on minusta turhan kova hinta.
Mitähän muita vaihtoehtoja teille tulis tältä pohjalta mieleen? Olisko esim. jotain leveähköä puupaneelia, jossa ei vaikka jäisi niitä uria, vaan tulis sileää pintaa? Onko kokemusta?
Sukulaiselle ehdotin saunan lauteilla heittona, kun hän samaa ongelmaa aprikoi, että laittaa kipsilevyt keskittäen kattoon ja syntyvät saumat peittää lankku mahonkiparketilla ja sehän meni sen tekemään. Valkoista pohjaa vasten öljytty mahonki onkin aika kaunis katsella eikä tarvinnut murehtia tasoittamisia lainkaan!
Visuaalisesti tuo 150-200mm leveä puupinta kontra 1200mm valkoiseksi maalattu pinta on vielä harmoninen mutta voihan sen tehdä niinkin, että nauhoittaa pitkät sivut ja vetää panelin vain päätysaumoihin jos pelkää ruudukkoa.
Minä: vastauksestasi pelästyneenä soitin vastaavalle mestarille, joka totesi että voin huoletta laittaa paneelit kattoon. Kuulemma vain Espoon r-tarkastus ei hyväksy muuttoa, jos alkuperäisessä suunnitelmassa on ollut toisin… ovat kuulemma Espoossa… melko pilkun tarkkoja =)
Oli kanssa tarkoitus laittaa gyprocit makuuhuoneiden kattoon ja "roiskepintainen tasoite", (muihin tiloihin tulossa paneelit). Mutta Nyt kun tarkemmin ajattelee niin tuossa "Ompun" puheissa on järkeä. Taitaisi mennä hermot tuossa katon tasoituksessa monta kertaa ennen kuin tulos olisi miellyttävä. Ja hintaero taitaa olla olematon jos lainkaan.
Talopakettia ostaessa suosittelivat gyprocia kattoon jäykistämään rakenteita. Eipä taida kovin monella olla gyprockeja paneelin alla?!
Tuo "VillaTammi ":n esittämää ideaa olen minäkin toteuttanut useissakin tiloissa ja sanoisin, että todella hyvä konsti elävöittää kattopintaa ja välttyä saumanauhoituksilta ja kittauksilta ainakin osin. Esim. autotalli: hienosahattu, pyöristetty ja valmiiksi pohjamaalattu vuorilauta porrastetusti asennettujen levyjen saumoihin, ruuvin kohdat kitaten (keskilevyissä) ja Jokeria (puhdituksen kestävää) tms. telaten päälle ja se on siinä. Näitä po. elävöitys-/"kittauksenkiertovaihtoehtoja" on todella niin paljon kuin vain löytyy itse kultakin "mielikuvitusta". Todella toteuttamisen arvoinen idis elävöittämis- yms. mielessä.