Minkälaisia asioita tulis ottaa huomioon kattoikkunan hankinnassa? Olen rakentaja ja mietiskelin tässä, että jo laittaisi kattoikkunan vähän valoa tuomaan. Onko kattoikkunavalmistajien laaduissa eroa ja minkä hintaisia pienet ikkunat noin suurinpiirtein ovat kaikkine materiaaleineen. Luin jostain että kattoikkunan hinnat alkavat noin 300 eurosta, mutta tuleeko siihen muita materiaalikuluja vai onko loppu vain pelkkää asennusta?
Eipä kannata tuijottaa pelkästään sen tavaran ostohintaan, sillä sen olemassaolo siinä katossa on se, joka sitten maksaa arvaamattomia summia, mutta siitähän sinä valitettavasti olet onnellisen tietämätön/ajattelematon.
Kun lähdetään siitä, että se kattoikkuna on oltava eli se tuo nimenomaan etuisuutta sen olemassaollessa, niin siitä on tietenkin maksettava, mutta siis se ostohintahan ei ole koko kustannus, vaan nimenomaan sen käyttö eli ikkunatapauksessa (en puhu autosta) sen oleminen siinä katossa (ja myös samoin seinissä).
Mitä pitemmälle ajassa mennään, niin sitä kalliimmaksi ikkuna tulee taloudellisesti, joten kannattaa siihen ikkunaan uhrata vähän enemmän kuin vain halvalla saa yhteensä asennettuna.
Kannattaa (pätee kaikkiin ikkunoihin)
2) ostaa/hankkia laadukas eli energiaystävällinen (ymmärtänet termin) ja tiivis,
2) suorittaa asennus huolellisesti sekä (taas) energiaystävällisesti ja tiiviisti.
3) katsoa kyseisen ikkunan asennusohjeita ja lukea niitä kuin "piru raamattua".
4) Jos hankit ehkäpä tunnetuimman maassamme myytäv''änä olevan (katto)ikkunan, joka alkaa V-kirjaimella, niin sen ohjeet asennuksesta ovat energiaystävällisyydestä kaukana eli rautalankana päin pers...ttä (ymmärtänet termin), muuten ohjeet ovat sinnepäin ja suunnilleen.
Vielä lyhyesti: jos asennat ne ohjeiden mukaan, niin onpahan kallis ratkaisu, mutta sinähän olet siitä tietenkin onnellisen tietämätön ja jopa kehut naapureillesikin, että "tulipa hyvä ja oli helppo asentaa, kun oli hyvät asennusohjeetkin".
Valitettavasti ammattilaisetkin asentavat sen ohjeen mukaan ja siis päin sitä, ei taivasta, vaan pers...ttä. Heillehän se Sinun talosi energiakulutus ei kiinnosta pätkääkään, vaan mitä ne saavat euroja taas uuden mersun ja pemarin hankintaan tai rivieralle eksremelle ja seipäilyille.
PS. Sen pystyy asentamaan ajattelemalla ja sitten tekemällä kohtuullisesti energiaystävälliseen tapaan, mutta se pitää osata. Valitettavasti sen osaaminen ei onnistu ensimmäisellä kerralla, kuten yleensä, mutta jos onnistuu eka kerralla, niin olen ylpeä Sinusta ja olen kaukokaverisi ja -ihailijasi, vaikka Sinä inhoata minua, joten siitä syystä vain etäältä, ettet saa traumoja.
Viittaako Monta kenties tämän "V-ikkunan" "asennusohjeen" yläpään liitokseen höyrysulkuun/aluskatteen ilmarakoon/yläpohjaeristeen sijoittamiseen? Nämä (mm.) olivat ko. ikkunavalmistajan ohjeissa "hieman" erikoisesti esitetty.
Peloton olet oikeilla jäljillä. Niissä ohjeissa, kuten yleensäkin eri valmistajilla on kiinnostus vain ja ainoastaan siihen omaan tavaraansa, koska heilläkin ja trokareilla on vain kiinnostus niihin suuriin euroseteleihin vaivaa näkemättä, työtä säästäen (EI: -mättä). Heillä ei ole minkäänlaista omaatuntoa tai sen tuskaa "ympäristöstä".
Pyydän suuresti anteeksi Teiltä (ensi kertaakin rakentavilta/aikovilta) täysammattilaisilta, kun lauon taas omia totuuksia ja "ajattelen" ääneen, mutta ne ovat minun juttujani, joten älkää tuskastuko ja ottako pulttia. Sivuuttakaa täysin hourailuina. Olen hyllyllä ja siellä on toisaalta helppo olla.