Varaajalta lähtevät käyttövesiputket sekä lattialämmitystukille lähtevät kupariputket eristämättä.
1. Täytyykö olla jotain merkkieristettä, vai riittääkö esim. Bauhausin "halpaeriste"?
2. Paljonko tarvii olla eristettä päällä? Kuinka tiiviisti.
3.Mitä muuta pitäisi huomioida tuossa eristämisessä.
Kiitos vastauksista.
Riippuu ihan mitä hyötyä haet sillä eristyksellä ja mikä on järjestelmäsi kokonaisuus.
meneekö lämpö harakoille vai meneekö se talonlämmitykseen.
Solumuovieriste käy ihan hyvin ja on helppo laittaa, vaikka itse laittaisi. Kun katsot,vain putken koolle sopivan, ettei ole liian pieni tai suuri nimittäin halkaisija. MItä ainetta oli tämä halpaeriste ei käynyt tekstistä ilmi.
En tiedä Bauhausin eristeen materiaalia. Ajatus eristämisessä on, että lämpöhukka olisi putkistoissa mahdollisimman pieni, en tiedä onko merkitystä. Putket sijaitsevat teknisessä tilassa ja lähtevät MLP:sta. Mittaa yhteensä n. 20 metriä.
Tekniseen tilaan tulee kyllä hukkalämpöä jo muutenkin ihan tarpeeksi, eli kannattaa eristää. Armaflexiä,tms vastaavaa putken päälle, helppoa hommaa.
Ei varmaan eristämällä teknisen tilan osuuden saa liiemmin apua, jos lämpimän veden tulo vesipisteeseen kestää kauan? Meinaan että lämmönhukka alkaa joka tapauksessa niin lattialämmityksen syöttöputkissa sekä käyttövesiputkissa heti teknisen tilan seinän jälkeen. (mietin tässä ääneen oman taloni tilannetta, pisimmät vedot ovat luokkaa 17 metriä vaakasuunnassa linnuntietä eli todellisuudessa mutkat päälle plus nousut toisen kerroksen keittiön hanalle…)
Ovatko lämpimän käyttöveden putket koskaan eristetyt, siis vesipisteelle menevät?
Luulen kans ettei noista eristyksistä kauheesti hyötyä ole…Kyllä meillä lämminvesi tulee hanasta riittävän nopeasti, mutta eristänpä nyt kuitenkin kun tapana on =)
Baukkarin eriste on solumuovia, on kahta paksuutta ja erikokoisille putkille.
Itse olen tuota käyttänyt kaivolta tulevan putken eristämiseen rossipohjan alla- ainakin toistaiseksi pysynyt sulana.
Armaflex turhan kallista käyttövesi/lattialämm.putkille.Käytetään enemmänkin jäähdytyspuolella.Solumuovieriste sopii hyvin (varmaankin noin 15millistä).Kaikkien putkien eristämistä tietenkin suositellaan mutta kylmävesiputket kannattaa eristää mahd. hyvin ja tiiviisti ettei rupea hikoilemaan(alumiiniteipillä teipata saumat, jatkokset ja kannakkeiden kohdat)