Kauanko kestää suunnilleen rivikotiin käyttävesiputkien asennus asuntoa kohden. Siis oletetaan vain yksi kylpyhuone ja keittiö. Mitä menee uusiksi, vai voidaanko asennus tehdä kylpyhuoneiden seiniä tai lattiaa uusimatta. Entä keittiössä ? Onko asennuksessa vaikeustason ja ajan suhteen eroja muovimaton ja tapetin kohdalla, verrattaessa laatoitukseen?
Haluaisin todella kokemusta omaavan tai ammattihenkilön vastauksen. Mainostetaan, että pinta-asennus vie ainoastaan pari päivää, jos pakettiin sisältyy kylpyhuoneremontti voi ilman pesukonetta ja suihkua joutua olemaan puolikin vuotta. Eli voiko pinta-ssennuksen tehdä muovitapetin päälle mitään rikkomatta ja uusimatta tai kaalien päälle.
Jos putket ovat muovia ja on asennettu suojaputkeen, pesuhuoneeseen tulevat putket voi vaihtaa päivässä. Sen jälkeen loput putkista pintavetoina kromatuilla 12 mm putkilla. Ei tarvitse rikkoa laatoitusta.
http://www.taloon.com/oras-pintakulmaliitin-sululla-kromi-204021z/LVI-6511210/dp?nosto=nosto_0000_katsoimyos
Vanha putki katkaistaan ja jätetään rakenteeseen, täytetään aukko betonilla (kiinnitysruuvien proppuja varten) ja silikonilla tiivistetään.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/2507860
Tietolähde kertoo että muoviputkia asennettiin suojaputkiin jo 70-luvulla.
Kiitos tiedoista “Halpakorjaus”. Käyttövesiputkien uusiminen pinta-asennuksena asuntojen sisällä kohdistuu kaiketi vain seiniin, eli jos ja kun viemäreiden uusinta suoritetaan useita vuosia myöhemmin, kylpyhuoneiden lattioille ei tarvitse tehdä putkien uusimisen yhtyedessä välttämättä mitään. Entä seinät! Jos seinät ovat lähiaikoina uusimisen tarpeessa uusitaanko ne ennne vai jälkeen putkien uusimisen. Maalaisjärjen mukaan tuntuisi siltä, että esim. keittiön ja kylpyhuoneiden seinät olisi hyvä kaakeloida ennen ko. asennusta.
Ainakin olen julkisissa tiloissa katsellut putkine pinta-asennuksia, jotka kulkevat kaakeleiden päällä.
Niin yllähän jo kerrottiin, että ei tarvitse rikkoa laatoitusta, anteeksi luin huonosti. Rivitalossamme ulkona huoltokeskukselta eri taloille lähtevät lämpöputket ja käyttövesiputket uusittiin pari vuotta sitten ja vaihdettiin kupariset ja teräksiset muovisiin.Taloille sisälle ei vielä asennuksia tuotu, vaan yhdistettiin ulkona vanhoihin putkiin. Asuntojen väliset käyttövesiputket kulkevat rakenteiden sisällä ja ovat kuparia, kaiketi katon rajassa. Ongelmana on nyt epätietoisuus miten työ taloudellisesti ja asukkaiden kannalta tulisi tehdä ja ajoitus. Osa asukkaista on korjauttanut kylpyhuoneensa 1-5 vuoden, osa 5-10 vuoden sisällä uusien vaatimusten mukaisesti ja jopa luksustakin eli todella hienoja kylpyhuoneita löytyy. Myös joitakin vaanhempia ja väärin tehtyjä kylpyhuoneita on joitakin joukossa, joiden “sertifikaatioista” ei ole tietoa tai tiedetään, että kosteuseristys puuttuu kaakeleiden alta. Osalla kylpyhuoneiden seinät ja lattiat on uusittu muovitapeteilla , enemmistölle kaakeleilla. Nyt alustavassa suunitelmassa On ehdotettu, että kaikille uusittaisiin kylpyhuoneet, joka tuntuu huonolta vaihtoehdolta jo sekä ajallisesti että taloudellisesti. Kylpyhuoneremonttien valujen kuivumista on joutunut ko. talossa odottamaan jopa puoli vuotta, koska sokkeli on matala. Itselläni oli myös ennen jo ko. remonttin suunnittelua keittiön seinien ja lattian uudistamistarve. Taloyhtiö on muutaman vuoden alle 40 vuotta vanha.
Melkoinen soppa on tulossa taloonne näistä pesuhuoneista, mikäli päätetään korjata keskitetysti kaikki pesuhuoneet taloyhtiön työnä. Ne jotka ovat korjauttaneet pesuhuoneensa 1-10 vuoden sisällä tulevat vaatimaan hyvitystä taloyhtiöltä (= heille maksetaan rahaa sen mukaan mikä on säästö).
Yhtiökokous sitten päättää paljonko maksetaan esim. as. 4:n 7 vuotta sitten tekemästä remontista. Tai onko as. 6 remontti niin huonosti tehty että siitä ei makseta mitään jne.
Voisiko miettiä mahdollisuutta muuttaa yhtiöjärjestystä niin että jokainen vastaisi omasta pesuhuoneestaan (=vedeneristeet osakkaan vastuulle)? Toinen mahdollisuus on että korjataan yksittäin pesuhuoneita, silloin kun niistä löytyy hometta (huono vaihtoehto).
No, kolmas vaihtoehto on sitten tuo että korjataan kaikki kerralla kuntoon ja rikotaan hyvätkin pesuhuoneet. Silloin ei tarvitse laskea hyvityksiä (järjetöntähän tämäkin olisi).
Viemäreiden uusiminen taas tarkoittaa sitä että lattia (ja myös seinät) on rikottava. Parempi vaihtoehto olisi viemäriputkien pinnoitusmenetelmä.
" Soppaan pippuria, ettei soppa happane…"!
Sitä järjettömyyttähän tässä yritän kartoittaa ja miettiä järjellisiä vaihtoehtoja. Kun talojen sokkelitkin ovat vielä matalia ja asunnot siksi kosteita, kylpyhuoneiden remonttien kuivattelu saattaa kestää puolikin vuotta (näin kävi omalla kohdallani muutama vuosi sitten) Lisäksi neljässä eri talossa on eri tyylisiä ja ikäisiä kylpyhuoneita, putkiremonttiurakan järkevä ajoitus on todella hankalaa, ellei lähes mahdotonta arvioida sen kestoa ja koska mihinkin huoneistoon pääsee putkia vetämään.
Taloyhtiössä on vaihdellut muutenkin ne vastuuasiat. Useimmat ovat tehneet remonttinsa kokonaan itse omalla kustannuksellaan, joillekin on korvattu jokseenkin nykyisen asunto-osakelain mukaisesti ainakin jotakin. Yhtiölakia kaiketi on yritetty muuttaa juuri siihen suuntaan, että kaikki vastaa itse omista kylpyhuoneistaan, mutta kuulin, että asukas on nostanut oikeusjutun ja voittanut, en tiedä oliko kyse omasta vai naapuriyhtiöstä, mutta ainakin myös meillä yritettiin samaa ja asuntoja myydessä vielä viime vuonna ilmoituksissa luki, että asukas vastaa itse kosteiden tilojen remonteista. Mielestäni järkevintä ja oikeudenmukaisinta on noudattaa yleistä lakia, jossa taloyhtiö maksaa tai ottaa osaa vesieristyksiin ja lopusta vastaa kukin itse, ellei remonttitarve johdu talon muista rakenteista. Tässä tapauksessa kaiketi kannattaisi ensin korjata ko. jäljellä olevat korjaustarpeen vaativat kylpytilat, joista taloyhtiö korvaa osan ja sitten putkiremontti sujuukin kai nopeasti käyttövesien osalta. Toinen kysymys onkin sitten kuinka usein taloyhtiö on velvollinen kustantamaan sen vesieristyksen asukasta kohden. Aina kun asukas haluaa vaihtaa kylpyhuoneen väriä vai löytyykö sille mitään järkevää aikarajaa tai muuta sääntöä vai onko laissa aukko.
Jos maistraatti hyväksyy uuden yhtiöjärjestyksen, oikeusjuttuja ei tule.
Taloyhtiön on pidettävä kunnossa pesuhuoneiden vedeneristeet. Lain mukaan on kastunut pesuhuone korjattava, myös pintalaatat yhtiön kustannuksella sekä asennettava entiset kalusteet paikalleen.
Asukas vastaa vain silloin, jos yhtiöjärjestyksessä niin lukee.
Taloyhtiön ei pidä korvata vedeneristeistä mitään niille jotka ryhtyvät omaehtoiseen pesuhuoneremonttiin. Käytäntö on aivan hölmö ja kyseenalainenkin, koska korvauksen saavat vain ne jotka tekevät omia remontteja.
Meillä todella käytäntö on ollut liian kirjavaa ja laitontakin,koska mitään yhtenäistä sääntöä ei ole noudatettu, tosin lakikin on ollut hyvin moniselitteinen ja lopputulos ainakin meidän taloyhtiössä useimman kohdalla epäoikeudenmukainen oli se mikä tahansa.
Juuri siksi olen itse aina kannattanut niitä yleisiä ohjeita ja yleisen rakennuslain noudattamista, koska niihin voi aina tarvittaessa vedota ja ne voi kukin asukas itse lukea sekä netistä että alan kirjoista. En tiedä yksityiskohtia kunkin asukkaan kohdalla mitä kukin on tehnyt, mutta olen asunut niin kauan ja osa ollut hyviä ystävi, niin pakostakin jonkinlainen kartoitus on tilanteesta olemassa
. Tuliko muuten nykyiset vaatimukset voimaan 2000 vuonna märkätilojen vedeneristyksen suhteen? Koska talo on rakennettu 70-luvun puolivälissä , ensimmäiset “tee se itse” korjaukset tehtiin noin 20 vuotta sitten eli 90-luvulla. Osalla kävi ammattilainen auttamassa, mutta osa teki remonttinsa itse. Tuskin yhtäkään ihan alkuperäistä kylpyhuonetta on enää jäljellä, siksi huonosti märkätilat oli alkuaan tehty. Myöhemmin etenkin asukkaiden vaihtuessa uudet asukkaat ovat tehneet ja teettäneet todella upeitakin kylpyhuoneita, joita on asuntojen myyntipalstoilla (etuovi. ym) kuvattu. Toisaalta ainakin kerran kävi ulkopuoliset mittaajat läpi kylpyhuoneet ja jos kosteutta löytyi asukkaat määrättiin itse korjaamaan kylpyhuoneensa. Kukaan ei kaiketi tarkkaan tiedä minkälainen kylpyhuone missäkin asunnossa on tai miten korjattu ja tehty, ei hallitus, ei isännöitsijä uusi eikä vanha. Tärkeintä kaiketi olisi kartoittaa ko. tilanne. Taloyhtiöiden pitäisi kirjata kaikki korjaukset ja käytetyt materiaalit silloin kun niitä tehdään.