Kohta olisi tarvetta keittiölle, siis gallup pystyyn Turun
seudulta.Kokemuksia, hintatietoja yms. relevanttia tietoa kaivataan
alueen toimijoista, eli mistä se keittiö kannattaisi omakotitaloon
hankkia?
- hinta vs. laatu
- asennus itse
- ei tyrkytetä väkisin kodinkoneita
- jos tyrkytetään, niin miten näiden hinta vs. kodinkoneliikkeiden hinnat
- palvelu, toimitusongelmia yms. vääntöjä
Jos Ikean mallistosta mieluisat ovet ja vetimet löytyy, niin hinta/laatu suhde on hyvä. Tosin liikkeessä asioidessa menee hermot kun palikat saa keräillä itse ja raahata ne kassalle ja maksaa jne. Enkä ole varma onko niillä edes tasojen sahauspalvelua.
Toisena vaihtoehtona voisi olla vaikkapa Keittiöjätti, jossa asiointi on helpompaa ja palvelu pelaa. Muutaman satasen enemmän voi köyhtyä, mutta ainakin ne hermot pääsee vähemmällä.
Jos haluat vertailla laatua ja hintoja, tässä pieni ja edullinen toimittaja Turun lähistöltä: Ihoden TK-kaluste, kasitien varrella alle 10 km Laitilasta Raumalle päin. Suunnittelee, mittaa, toimittaa kilpailukykyiset kalusteet. Ei tarvitse kasata itse, siisti työ ja ammattitaitoiset asentajat tekee. Tilattiin viime talvena ja ollaan oltu tyytyväisiä. Laatu sitä normaalia kalustetta joita nuo edellisetkin suosittelivat. Eivät väkisin tyrkytä mitään, mutta neuvovat asiantuntevasti. Jotenkin kotikutoisen ja ihmisläheisen tuntuinen firma.
Huomaa että Ikeassa on ns . omat mitat. Esim yläkaapit on aika paljon syvemmät ja raskaamman tuntuiset kuin muiden.
Ja jotenkin ratkaisut vaikka ne on käytännöllisiä, ne on niin ruotsalaisia. Joten päädyttyäsi Ikeaan olet heidän asiakas forever, ja palikoitten kasaus alkaa ottaa hermoon tietyssä vaiheessa. Onnea valinnoissasi.
Ikea on poissuljettu, jotenkin tuo ruotsalainen mitoitus ei oikein innosta. Onkos kukaan asioinut Orikedon keittiötukussa? Entä miten yleisesti kodinkoneiden hintataso, kannattaako ottaa mukaan vai erikseen?
Kyllä nuo asiat täytyy oikeastaan itse selvittää viemällä suunnitelmat useaan paikkaan ja neuvottelemalla niistä paikan päällä. Työtä ja aikaa se ottaa, mutta aika vaikea on löytää oikotietä. Asiat alkavat yleensä selvitä ja oikea toimittaja hahmottua aika pian. Myös keittiökoneista kannattaa pyytää tarjoukset useammasta paikasta niin kodinkoneliikkeistä kuin keittiötoimittajiltakin
No joo,tää oli oikeastaan jo tiedossa. Yritinkin tässä selvittää muiden kokemuksia. Jos vaikka pari paikkaa olisi pystynyt jättää välistä muiden kokemusten perusteella.
Noh, tällä kertaa näin…
Itse taas totesin Ikean olevan se helpoin, kun on kuunnellut juttuja vääriä ja puutteellisia toimituksia tahkoavia "merkkikeittiötoimittajia" olevan liki kaikki. Ikeasta saa perus valkoiset laadukkaat rungot ja ovimallisto on kyllä vaatimaton. Omat ovet on melko perus, ja menevät suoraan maalaukseen. Rungoissa ei ollut koko 17 rungon setissä moitteen sijaa, mekanismit on Blumin ja Itävallasta, osa kaapeista on Saksasta, osa Ruotsista. Itse siis perusasiat on Ikealla kunnossa, melko laaja valikoima, perus herkut saatavilla, kuten vetokaapit ja hitaat mekanismit kaikkiin.
Toistaiseksi olen tyytyväinen, aika näyttää, miten hyvin se sitten oikeasti toimii, kun on itse suunniteltu. Hinta lopulta maalauksineen päivineen n. 2600, jossa siis myös aika monta arvokasta hienoutta.
Halvimmat kotimaiset keittiövalmistajat eivät laadulla häikäisseet, melkoista huttua, kun kävi kiertämässä, eikä se hintakaan ollut lopulta niin halpa. Rahalla toki saa kaiken valmiina.
Tasot ei Ikeassa vakuuttaneet, hain Bauhausista ja sain sahattuna heti.