Kellarin salakaivo

Olen salaojittanut maavaraisen-53 rak. taloni viime kesänä. Kellarin (kylmätilana) betonilattioihin on mm. helteillä ilmestynyt tummia, kosteuslaikkuja. Ajattelen, että kaivautan kellarin sisälle "kaivon" ja josta vedet uppopumpataan? esim kellarista lähtevään likavesikaivoon. Kuinka syvä/leveä kaivannon pitäisi olla (pohjavesi nousee ajoittain tosi ylös) ? Osaako homman tehdä TSI (tee-se-itse) tyyppinen toimija? 

60 senttinen betoniputki on riittävä. Kaiva se ainakin niin syvälle, että pumppu mahtuu siellä seisomaan. Pohjalle kerros sepeliä. Putken katkaisu sujuu rälläkällä.

Hommasta ei ole hirveästi iloa jos ei ole sepeliä koko pohjan alalla, ja siinä vaiheessa kun on niin salaojat hoitaa sen kuivatuksen etkä tarvi moista viritystä.

Tässä ei nyt juupastella vaan vastataan esitettyyn kysymykseen. Ja vielä lisäyksenä, että homman osaa tehdä TSI.

Jos vesi nousee kellariin, on saalaojitus epäonnistunut.

Oliskos kondenssikosteutta? Helteillä sitä voi muodostua kylmille pinnoille reippaastikin.

Jos talo on esim. savimaalla niin salaojat on aika tyhjän kanssa jos koko talon pohjaa ei ole sepelöity.

Kyllähän ne salaojat ovat aina avainasemassa, varsinkin kysymyksen mukaisessa tapauksessa. Kaivot ovat vippaskonsteja ja oireiden hoitamista. Jos salaojaremontti on tehty oikein, ei kapillaarikosteudesta kerry mitään pumpattavaa.

Salaojien oikeasta toteutuksesta huolimatta noissa kohteissa tulee aina olemaan hikoilua, mutta näitä varten huolehditaan sitten riittävästä ilmanvaihdosta ja vältetään liian tiiviitä pintoja, jotka estävät rakenteiden kuivumisen myös sisäänpäin. Salaojien riittävän kuivatussyvyyden lisäksi suurta merkitystä on sokkelinvieruksen täytöllä ja toteutuksella.

Ja ihan oikeasti, jos sieltä lattian rajasta jotain pumpattavaa löytyy, niin sitä ei pumpulla korjata. Eikä edes hoideta. Itsensä pettämistä moinen pölhöily.

Kiitos vastauksista. Talo on savimaalla. Olen hoitanut salaojituksen viime kesänä ja sepelillä on talonvierustat aina anturan alaosasta lähtien. Pikesin sokkelin kahteen kertaan (0,60m korkeudelta anturasta), patolevy ja maan alle patolevyyn routasuoja. On tarkastuspöntöt jne. Tuo kondenssikosteus voi olla niin totta.

Betoniputki pumpulle kuulostaa näppärältä ratkaisulta, ei siitä tässä tapauksessa varmasti ole haittaakaan. Kuinka voi parhaiten lisätä ilmanvaihtoa kylmätilaan? Minulla on kellarissa vesipumppu vanhassa ns.pannuhuoneessa, sauna ja sen pukutilassa iso tila missä on vanha toimiva leivinuuni jota tosin ei käytetä.