Minkälaisia kokemuksia teillä on saunatoimittajista??
Hankala vastata, kun täällä ei oikein tykätä tosta mainostamisesta.
No, me ostettiin saunan tavarat Jyväskylän seudulta kasvamaan lähteneeltä firmalta. Laadukasta tavaraa tarkasti sovittujen mittojen mukaan toimitettuna. Sauna lauteineen kiukaineen on meillä se kaikista parhaiten onnistunut tila (U-muotoiset lauteet isolla alatasanteella, johon on upotettu ainavalmis kiuas).
Mun mielestä alussa olevaan kysymykseen voi ihan hyvin vastata mainitsemalla firman nimen. Se ei ole mainostamista, jos palstalainen rehellisesti kertoo hyvistä (tai huonoista) kokemuksistaan jonkun liikkeen kanssa. Se on mainostamista, jos tuotteen myyjä tai hänen lähipiirinsä tulee palstalle mainostamaan tuotetta tai palvelua - joko avoimesti tai esiintyen kuluttajana. Täällähän aika hyvin tunnistaa, kuka on pyörinyt palstalla muutenkin ja vastaa siis kertoen omista kokemuksistaan, ja kuka tulee vain kertaluonteisesti mainostamaan itseään tai myymiään tuotteita tai palveluita.
Ja sauna… panelit ja lauteet ovat meilläkin vielä hankkimatta, joten hyvä ja edullinen toimittaja kiinnostaa.
Pyytelin pari tarjousta lauteista ja suorat lauteet 240cm olisi maksaneet valmiina, ilman asennusta, noin 1000€. Hain tarvikkeet kaupasta ja tein itse samanlaiset, kun tarjouksissa oli, niin tarvikkeiden hinta noin 200€ ja aikaa lauteidentekoon kului yksi päivä, noin 8 tuntia.
Sama meillä, Tumpelo tahtoi muotolauteet… kaverilla kävi istuskelemassa sellaisissa, teki itse rungon käyttäen puutarhakeinun istuinosan kaavoja avuksi, lauteet taisivat tulla haavasta (?), “säleistä” joka kantti pyöristetty… hommaa siinä oli, mutta kannatti rahallisesti… Mielestäni emme tehneet päin päin…
Joo, kiitos vaan kommenteista, mutta mua ei kiinnosta kuka on tehnyt lauteet itse vaan kyselin laudetoimittajista kokemuksia.
Lapin laude, tervaleppä ja pirun tyytyväinen kaikilta osin.
MacPine Oy, KARSTULA; Tervaleppää ja lämpökäsiteltyä haapaa “tehosteena”. Itsellä olleet käytössä 7 vuotta ja aivan kuin uudet (Kiinan puuöljyllä kerran pari vuodessa kun ne käsittelee)
Heippa kaikki,jotka tarvitte lauteita ym.saunanrakentamiseen liittyvää.
Käykääpä Puutukun sivuilla,sieltä löytyy älyttömästi vaihtoehtoja ja esim. laudekomponentit abt. 25% laudepaketin hinnasta,laatu hyvä ja toimitukset pelaa.Suosittelen,toisin kuin erästä toista “rotan” kuvalla itseänsä mainostavaa Turkulaista mukama asiantuntijaliikettä…
-ei palvelua,mutta todella huippu ylimielistä kohtelua,kiitos ei sinne enää ikinä…
Päästin Sauna-Pakkasen saunaan. Kyllä kelpaa nojailla Metso selkänojaan ja nauttia miellyttävistä löylyistä.
Meille tuli Sun Saunalta. Palvelu pelasi mallikkaasti ja tavaratkin tuli silloin kuin pitikin. Ja hyvin nuo on tähän asti kestäneet käytössäkin…
Meillekin tuli Sun saunalta lauteet ja paneelit syksyllä 2006, tavara tuli ajallaan ja hienolta näytti. Syksyllä 2007 ihmettelimme tunkkaista, ei raikasta hajua uuden kotimme uudessa saunassa. Selvisi että SunSaunan lauteet olivat homeessa. Lauteilla oli VAIN 6 kk:n TAKUU !!!
Nyt taistelemme SunSaunaa vastaan Kuluttajasuojaviranomisten ja lakimiesten kanssa!!!
Ehdottivat toimittavansa uudet lauteet “omakustannushintaan” kun väittivät että ilmanvaihto ei saunassamme riitä, vaikka saunamme riittävästä ilmanvaihdosta on mittauspöytäkirjat!!
TODELLA ALA-ARVOISTA TOIMINTAA SUN-SAUNALTA , HEIDÄN LAUTEENSA SIIS
KESTÄVÄT VAIN 6 KK!! SIIS JOS HALUATTE PUOLEN VUODEN HIENON JA HITON KALLIIN SAUNAN, NIIN VALITSE SUN-SAUNA, MUUTEN : EI KIITOS SUN-SAUNALLE!!
Aaron hyvä! Katselepa toista ketjua SunSaunasta!
PS! “…saunamme riittävästä ilmanvaihdosta on mittauspöytäkirjat!!” Ei ole tae siitä, että ilmanvaihto toimii! Siis ei ole!
SunSauna on oikeassa ilmanvaihdon suhteen, väitän!
Olen samaa mieltä, että ilmanvaihto on “syyllinen” lauteiden homehtumiseen. Niin kuin “Montakin” totesi mittauspöytäkirja ei ole tae homeen loitolla pysymiseen oli se sitten “tehty” tai mitattu todelliseksi. Jos mittauspöytäkirja on “todellinen” ilmanvaihtosuunnitelma/toteutus on toimimaton (hyvin usein olen törmännyt) eli iv-järjestelmä ei tuuleta etenkin saunomisen jälkeen kunnolla kaikkia saunan rakennusosia vaan ilma esim. “viuhuaa” tulokanavasta suoraan poistoputkistoon ja tuuletus todellinen tarkoitusperä jää “vajaaksi”. Saunan ilmanvaihto vaatii “erityistä pohdintaa” iv-suunnittelijalta (myös toteuttajalta), mikä jää useasti tekemättä ja “seuraamukset” on nähtävissä.
Mä luulen, etä näissä homejutuissa on syyllinen saunan väärä käyttö, lähinnä kiukaan liian aikainen sammuttaminen. On paha tapa heitellä “löylyt loppuun” ja mahdollisesti vielä huuhdella lauteet saman tien.
Niinhän se on. Kullakin on tapansa asua porskutellenkin ja sitten tapansa tapella mistä vaan, kunhan keksii aiheen.
Usein pää jää vetävän käteen ja luu kaluajan kouraan.
Tutustuin taannoin saunaan, jossa oli sellainen kiuas, että saunasta sai höyrysaunan ja vieläpä yrttien kera. Kiuasta voi käyttää myös normaalisti ilman höyryä. Käyttöohjeissa sanottiin, että höyrykäytön jälkeen saunaa on lämmitettävä neljä tuntia “normaalisaunana”, jotta sauna kuivuu kunnolla. Tämän perusteella on ilmeistä, että saunan kuivaus kylvyn jälkeen jää aivan liian vähälle huomiolle.
Niimpä…“Vanhankansan” sanonta pätee edelleenkin; se tärkein pesällinen on se viimeinen ja se on tehtävä saunomisen jälkeen!!
Jep, aina laitan saunaan viimeisenä oven suihkupuolelle rakosilleen ja pesään kolme tai neljä klapia. Sauna ja pesuhuone ovat kuivia noin 30-45 min. päästä , kun menen ja laitan pellin kiinni.
Ottaen huomioon, että meillä on painovoimainen ilmanvaihto ja vesieristeetön kylppäri, niin ainut keino välttää pahat vauriot on nopea kuivaus. Poistot saunasta ja kylppäristä piippuun, tulo ties mistä ja sokkelin kautta ulkoa kiukaan viereen.
Sunsaunalta tulee lauteet ja paneelit ja ajattelin kyllä että minulla ne kestäisivät yli puoli vuotta. Kyllähän se on että jos ei ole lattia lämpöä ja vähän huono ilmanvaihto tai sitten vaihtoehtoisesti liian tehokas ja jos lämmitys saunomisen jälkeen ei pelaa niin kyllä varmasti homehtuu. Itselläni on kanava puhallin erillisellä ajastimella toimiva. Saunassa ja pesuhuoneessa poistot oikeissa paikoissa ja tuloilma saunassa sekä khh:ssa, josta tulee myös korvaus ilma pesuhuoneeseen. Putket menee suoraan katolle ja puhallin on yläpäässä ja epäilisin että sauna kuivaa suht nopeasti… kerron kokemuksia lauteista ja kuvumisesta myöhemin. PS: olihan lauteet käsitelty ohjeittein mukaisesti silloin kun otitte ne käyttöön ja sen jälkeen?