Kerrostalossa vesivahinko

Onko todella näin hullusti, jos talon kylmävesiputki halkeaa ensimmäisessä kerroksessa ja vesi valuu alakertaa, asukkaan säilytystilaan ( kanahäkkiin ). Talolla ei ole mitään vakuutusta joka korvaa
asukkaan tavaroiden päälle ja kastelee esim. pukupussit pesula kuntoon. Isännötsijä sanoo vain jos asukkaalla on kotivakuutuus, se korvaa sen pesun ?

Asukkaalla on tavallinen kotivakuutus, sekään ei korvaa sitä, pitää olla laajakotivakuutus. Ja sitenkin ensin asukas maksaa omavastuun 180 €. Tämä ei oikein mene minun kaaliin, jos talon putki halkeaa, minä maksan vahinkot jotka tulee. Jos niitä halkeamisia sattuu kovin usein, se tulee asuminen kalliiksi.

meillä aikanaan taloyhtiössä vastaava tapaus ja hallituksen päätöksellä korvaus tuli taloyhtiön piikkiin…

Harmittaahan noita vakuutuksia maksella, mutta kuka uskaltaa silti olla ilman vakuutuksia?..

kumminkin ovat aika pieniä rahoja verrattuna siihen että oikein pahasti sattuu… tosi kyllä on että noissa omavastuissa ollaan jo ihan älyttömyyksissä!..

Näin se vaan valiltettavasti menee: kukaan ei voi vakuuttaa toisen omaisuutta oli se sitten kellarissa, vintissä tai asunnossa - eri asia sitten jos hallitus maksaa korvauksia mutta tämä on loputon tie.

Ja jos joudut muuttamaan muualle kun asuntoasi korjataan, maksat itse muuttokustannuksesi ja vuokran ja vielä lisäksi omistusasunnossa vastikkeen, näistä (pl. vastike) voit hakea korvausta OMASTA kotivakuutuksesatasi.

Jos asut vuokralla voit neuvotella vuokranantajan kanssa vuokrahyvityksen määrästä siltä ajalta kun et voi asua.

Taloyhtiöllä ei ole lain mukaan mitään velvollisuutta korvata välillisiä vahinkoja kuten esim. vahinkoja irtaimistolle tai muuttokustannuksia, jos korjaustoimenpiteet ovat niin suuria, että asunnossa ei pysty asumaan korjausten aikana. Näitä varten osakkeenomistaja tai vuokralainen ottaa kotivakuutuksen.