Olen tekemässä venekatosta. siitä tulee 7M pitkä ja lape tulee olemaan 5M ja tuolla lappeella mulla on 48x148 mitalistetut vasat 65cm välein
Eli se mikä mua jännittää niin onko tuo 5M jänneväli tuolle puulle liikaa jos laskee lumikuorman siihen päälle. kaatoa ei ole kuin 1/10 eli lumi pysyy kyllä katolla
Ja katossa ei ole muita tukia noille kattovasoille.
harvalaudoitus päälle ja peltikate
Kiitos arvioista.
En tiedä romahtaako, mutta muutaman talven jälkeen katto on surkeasti notkollaan, sikäli kuin lunta normaalisti riittää. 50x250 alkaisi olla taipumienkin osalta kohdillaan.
Joo 50 x 250, mut vähä taajemmal javol. Eli pualet lissää.
Teoriassa ei kestä mutta käytännössä todennäköisesti kestää. Taipumat tulevat olemaan suurempia kuin mitä saisi olla. Ja ainahan sitä voi mennä lapion kanssa hosumaan mikäli lunta tulee jumalattomasti. Männä talvena ei olisi ollut ongelmia. Mutta katto menee notkolle ajan kanssa ilman kuormaakin.
Eli siis kun veneen tuuppaa syssyllä toiseen reunaan niin laitan pari pönkää siiihen puoliväliin, eikös se sitten riitä.
Eikö antanut Yläpihan Ukko lupaa tehdä jyrkempää…? Normien mukaan saumaamattomalle katolle liian loiva!
Jos sinne ajattelee pönkkiä laittaa niin jännevälin pienentäminen 4 metriin riittää jo teoriassakin. Mutta kuten jo aikaisemminkin sanoin niin pienellä lapioinnilla pääsee helpommalla.
Mä oletin, että se runko olisi jo tehty ja vastasin sen mukaisesti. Yleensäkin mä vastaan siihen, mitä kysytään. Vastauksia tyyliin: “Käänny ammattimiehen puoleen” mä en anna.
Kiitti kommenteista.
jyrkemmäksi en saanu kattoa kun toinenpää on piharakennuksessa kiinni ja siitä se on 3.2M korkea ja toisen pään tein 2.8M korkeaksi että vene mahtuu alle. Jänneväli on noin 4.75M ja lippa seinän toisella puolella noin 70cm eli kaise vähän noita vasoja tasapainottaa.
Mutta nyt se on tehty ja innolla ootetaan miten talvella käy.
Helppo siihen tosiaan pari kolme puuta laittaa pystyyn jos vaikka tulee hirveesti lunta.
Nyt jännittää seuraavaksi kestääkö kylki räystäät. ne on tehty pelkällä harvalaudalla 6cm välein ja lipalla pituutta 55cm.
Aatelin että siitä voi lunta pikkuisen joutua pudottaa tai miten se nyt siihen haluu kertyä.