Kipsilevyn asennus autotallin kattoon poikittain koolaukseen?

Mitenkäs tuo, kun aattelin asentaa kipsilevyt autotallin kattoon poikittain koolaukseen nähden. Niin Meneekö nuo levyn pitkät sivut ilman tukipuuta K400 asennetuilla koolauksilla?

Aattelin puhallusvillaa, tai josko asentaisi levyvillat tuohon, niin pysyykö normaali kipsilevy suorana ja saumat kiinni tuon villan alla?

Mun kokemukseni mukaan kestää suorana tuon. Oli kylläkin lautakoolaus ja taidettiin laittaa kahdella ruuvilla joka lautaan. Oli tuohonkin asennustapaan silloin joku syy, mitä en enää muista. Minkäs takia sulla olis tarve ne noinpäin laittaa?

Jotenkin vaan näyttäisi siltä että levyjako menisi paremmin nuinpäin, toisinsanoen, näin nuukana miehenä tulisi vähemmän hukkapalaa, ja tietenkin laiskuus, jollei noita tukipuita tarviisi asentaa, niin pääsisi vähemmällä...smiley

Lauta koolaus mullakin tuolla pohjana on (100x22).

Tuo voisikin olla kokeilemisen arvoinen juttu, että vetäisi kahdella ruuvilla kiinni joka lautaan,tuossa saisi periaatteessa koolausjaon melkein 10 senttiä pienemmäksi, eikös...?

No kokeiltu juttuhan tuo sitten on, että sillä uskaltaisin tehdä toistekin. Ja se toinen ruuvi pienentää väliä aikalailla tosiaan.

Mulla on nuo levyt sitten vielä sellaisessa tilassa, kun on pitkään ollut ilman lämmitystä, eli saattaa tuo kosteuskin vähän nousta mut silti on levyt ryhdissään.

Asiahan on periaatteessa sama, kuin pitkittäisiin koolauksiin ruuvattujen levyjen päätysaumat ilman tukikalikkaa.

Entäpä nuo koolauslaudat, monellako naulalla/ruuvilla olet nuo kiinnittänyt kattotuoleihin per liitos?

Mulla näyttäisi osuvan koolauslauta suoraan kattotuolien alapaarteen NR jatkokseen, eipä tuota taida uskaltaa tuohon kiinnittää?

Sävellänkö tuon siten, että tuo lauta ohittaa tuon jatkoksen, ja kiinnittää vaikka toisen ylimääräisen laudan toiselle puolen noitten kattotuoli jatkojen?

Tulipa sekava viesti, mutta koettakaa kestää...wink

No tuo mun esimerkkityömaa on naputeltu vanhan navettarakennuksen lakeen, eli laudat on lyöty 6x7 tuuman parruihin. Mut vasaralla pioneerihengessä, aikaan ennen naulapyssyjä (tai siis varaa ostaa sellaista...). Että oisko nuo parilla kolmella piikillä kukin risteys liitetty.

Saahan siinä kattovärkin jatkon kohdalla sitä jakoa muslattua miten haluaa, jollei sitten osu juuri levynpää siihen kohtaan. Itsekin hiukan varoisin naulailemasta liian liki. Eikä se muuten roiku, vaikka joku väli olisi pitempikin, kuussatasen jaolla levyn päädyt pysyvät vielä yllättävän hyvin suorina. Siis katossakin, pituussuuntaan koolinkeihin ruuvattuna.

Kiitoksia Pete, on iso apu näistä neuvoistasi, itse näet olen "ensi kertaa pappia kyydissä..."

Joo, kyllä tuo on viisasta naulailla hiukka edempää noitten jatkoksien lähettyvissä, muutoinkin nuo tehdastuolit on melko rimpulasta puusta tehdyt, paksuuskin on kaikki 42milliä, aikast tarkkaan saa naulapyssylläkin napsia, ettei tuu piikki kurkkimaan.

Pääsee säätämään koolinkin paikkaa, ei osu levynpääty jatkoksien kohillesmiley

Muista sitten, että nämä neuvot sitten kuitenkin perustuvat omiin kokeiluihin ja kokemuksiin. Voivat siis poiketa valmistajan ohjeista enemmin tai vähemmin. Mut torellissi kuumminki…

Tulipa vielä mieleeni, että millaiset eristeet sulla Pete on tuossa em. tilassa?

Itse aattelin ensin laittaa puru eristeen, kun yhdellä tutulla on puutyö verstas, ja olisin saanut purut lähes kiitoskaupalla. Mutta kun hain häneltä muutaman säkillisen kokeeksi, niin huomasin, että noissa säkeissä on aikalailla eroja painon suhteen. Höylä lastu olisikin suht kevyttä, mutta kun tuossa on sekaisin kaikki sirkkeli ja hioma jauhot mukaalukien.

Aattelin, että tuo voi olla kokolailla liika painavaa tavaraa nyky kattotuoli rimpuloitten kannettavaksi. Taitaa olla paras, että puhalluttaa kevyemmän eriste hötön tuonne välipohjaan?

Ihan kivivillat. Se kun oli ylhäältä umpinainen, eli vintin lattialankut heti parrujen päällä, niin piti alhaalta villoittaa. Villaa ja lautaa juoksutettiin yhtäjalkaa. Parrujen jako oli aika passeli noille 870x920x175 villalevyille vai mitä ne nyt olivat. Alkaa olla neljännesvuossata tuosta...

Enpä itsekään käyttäisi sellaista purua, missä on kaikki hiomapölystä alkaen seassa. Painon lisäksi voi olla eristyskyky hiukan epätasalaatuista. Että vois olla puhallettava villa helpoin ratkaisu...

Tuli tässä vielä mieleeni yksi asia, ennen kuin alan läiskiä levyjä kattoon.

Eli onko väliä minkä mittaisella ruuvilla normi 13mm kipsilevyn kiinnittää, riittääkö 32mm vai pitääkö katossa olla pidempi?

Niin juu, kyse oli vain yksinkertaisesta levytyksestä.

Jos ne lautaan ruuvataan kiinni ja puolet ruuveista reunaohennukseen, niin mitäpä se auttaisi pitempi ruuvi. Se kun se koolauksesta läpi/yli mennyt osa ei pidä mitään, höyrysulkua vain puhkoo.

Ja jos noilla ruuveilla kipsilevy laudassa pysyy kiinni, niin samoilla ruuveilla se pysyy vaikka kahdeksan tuuman parrussa. Kunhan et väännä ruuveja levystä läpitten.

Joo, mullahan tuo menee niinpäin, että mulla on lautakoolaukset ensin ja sitten tulee vasta tuo höyrynsulku. Tuossa mun asennuksessa taitaa tulla muutama reikä enemmän, kun painetaan ruuvit läpi muovin, mutta ei se tuossa toisenlaisessa asennuksessa reijättömänä säily kun koolinkit täytyy lyödä kiinni...

Kyllä se näyttää levy hyvin katossa pysyvän noilla 32mm ruuveilla, noviisi vaan tarvii välillä vähän uskonvahvistusta...wink

Kiitokset sulle Pete jälleen hyvästä ja asiaa valaisevasta vastauksesta. smiley