Kipsilevyn käsin tasoitus - kysymyksiä

Yhtä ikuisuuskysymystä tässä pohdiskellaan, eli kipsilevysaumojen käsin tasoitusta. Asia on nyt rakennusprojektissamme ajankohtainen. Ammattilaiset varoittelevat kovasti itse käsin tasoittamisesta. Oma käsitykseni on, että kyllähän saumasta saa tasaisen vaikka väkisin kun tarpeeksi hioo. Aikaa siinä vain menee. Eli kyse on lopulta vain muuttopäivän lykkääntymisestä. 

En ole ihan vakuuttunut ylitasoituksen tarpeellisuudesta. Osaisiko joku sen kunnolla perustella? Onko se vallitseva tapa vain siksi, että kyseinen systeemi on nopeampi kuin vanhanaikainen käsin tasoitus (pelkät saumat ja ruuvinkolot)? Vai onko todellakin niin, että "raaka kipsilevy"on maalattuna rumemman näköinen kuin ylitasoitettu?

Tekeekö muuten kukaan ammattilainen enää käsin saumojen tasoituksia? Mielellään maksaisin jollekulle vaikka tonnin siitä että tekisi 2-kerroksisen omakotitalon saumauksen, sen sijaan että maksan ylitasoituksesta kolme tonnia. Sikäli kuin saumaus omin käsin osoittautuisi liian hitaaksi.

Kokemuksia itse tasoituksesta olisi hauska kuulla. Paljonko aikaa meni, hävettääkö saumat jälkikäteen?

Minun mielestä käsin tasoitusta pelotellaan ihan liikaa. Meillä on kohta valmis OK-talo ja teimme vaimon kanssa kipsilevyseinien tasoitukset itse. Lopputulos on niin hyvä, että en enää edes harkitsisi ylitasoitusta. Vastaava mestari kyllä kehotti ottamaan ammattilaisen, mutta haluttiin kokeilla itse ja kyllä kannatti.

Koko 140 neliöisen talon seinien tasoitukseen meiltä vaimon kanssa meni yhden viikon arki-illat ja taisipa mennä vielä lauantaina joku tunti. Aikaisempaa kokemusta saumauksesta ei ollut kuin parin seinän verran edellisen asunnon remontoinnista.

Kaikkein oleellisinta on, että sinulla on hyvät työvälineet ja kunnolliset pakkelit. Ja sitä pakkelia ei pidä laittaa tasan yhtään enempää kuin on tarve. Tässä jotain ohjetta, joilla me homman teimme. Joku toinen voi tehdä tämän toisin, mutta näin ainakin me onnistuimme.

-Leikkaa paperinen saumanauha sopivan pituiseksi ja upota se veteen
-Vedä saumanauha etu- ja keskisormen välistä, jolloin ylimääräinen vesi tippuu nauhasta pois
-Laita Tikkurilan Presto J tasoitetta noin 15cm leveällä lastalla reilu kerros (3-4mm) levyjen väliseen uraan.
-Laita kostea saumanauha kevyesti katosta alaspäin noin puolen metrin matkalta tasoitteeseen
-Ota kapea, saumanauhaa hieman leveämpi lasta ja vedä sillä kohtuullisesti painaen nauha tasoitteeseen katosta lattiaan yhdellä vedolla. Jos joudut vetämään useassa osassa, vedä aina vähän matkaa entisiä jälkiä pitkin alaspäin.
-Ota leveämpi esim. 30cm lasta ja vedä sillä napakasti painaen ylhäältä alas tasoitteen pinta kipsilevyn tasoon. Korjaa mahdolliset kolot vielä tasoitteella ja lastalla. Jätä kuivumaan.
-Seuraavana päivänä vedä Tikkurilan Presto LH tasoitteella 30cm lastalla katosta lattiaan mahdollisimman yhtenäisellä vedolla ohut, noin 1-2mm kerros uutta tasoitetta. Anna kuivua. Toista tätä niin kauan, että levyjen ura on täytetty. Tasoitteen kuivuminen välissä on oleellista, äläkä käytä tasoitetta kerralla liikaa, koska joudut kuitenkin hiomaan kaiken ylimääräisen pois.
-Hio ja täytä vielä mahdolliset montut jos niitä jäi
-Lopuksi pohjamaalaa seinät
-Sivusta suunnattu halogeenivalo on hyvä apu ja se paljastaa epätasaisuudet armotta

Vähän havaintoja eli mieltä/-vailla: (- merkityt lainauksia eli suoranaista plagiointia, kun ei ole tässä lähdettä mainittu)

-Leikkaa paperinen saumanauha sopivan pituiseksi ja upota se veteen
-Vedä saumanauha etu- ja keskisormen välistä, jolloin ylimääräinen vesi tippuu nauhasta pois

Täysin turha ja osittain "vaarallinenkin" työtä haittaavaan virheeseen. Ei tietenkään tuo leikkailu.

-Laita kostea saumanauha kevyesti katosta alaspäin noin puolen metrin matkalta tasoitteeseen

Katso edellä! Tämän jälkeen sitä virhettä tuppaa tulemaan ja hidastaa helevetisti, kuten tuo itse kasteluoperaatiokin.

Sitähän voi muijansa(?) - tai nykyisin kukakin kenenkin vrt. äskeinen taistelu siitä yhdestä ainoasta työpaikasta - kanssa kastella sitten siellä peiton alla. Työ työnä ja huvit ja muut kastelut sitten erikseen.

-Sivusta suunnattu halogeenivalo on hyvä apu ja se paljastaa epätasaisuudet armotta

Siis pohjamaalauksen jälkeen "armotta" korjataan!

Itse olen kyllä sitä mieltä, että tuo nauhan “kasteleminen” on se oikea menetelmä.

Sitä nauhaa ei kuitenkaan tule vettä valuvana asentaa siihen tasoitteeseen, vaan sen tulisi olla ns. läpeensä kostea.

Olen kokellut nuo kaikki, - kuivana, märkänä, ja kosteana. Nykyään ei ole “kahta sanaa”, miten tuon tekisin.

• Kuivana asentaminen aiheuttaa nauhan turpoamista saumassa.
  • Liian märkänä vesi muuttaa tasoitteen ominaisuutta, ja “pesee” sen pois levitettäessä, sekä sotkee.
  • “Puolesta puhuttuna” tulee nätti, ja on helppoa.

Paperinauhan kostutus on hyvin oleellinen juttu. Kuiva nauha ei tartu tasoitteeseen (ainakaan Tikkurilan Presto J:hin) kunnolla ja nauha alkaa kuplia muutaman tunnin kuluessa. Tämä on kokeilemalla todettu juttu. Ja kukaan täysjärkinen ei varmaan vettä valuvana sitä seinälle laita, maalaisjärjen käyttö on tässäkin hommassa sallittua.

tuo kostuttaminen ei ole välttämätöntä. ainakaan tuntemani tasoiteammattilaiset eivät sitä tee enkä itsekkään. ja ongelmia ei ole ollut.
joskus oli vanhaa tasoitetta josta tinki irtoamaan nauhat. tai jos tasoite on liian kuivaa nauha ei tartu välttämättä hyvin.

Onpas käsityksiä! Tosiammattilainen ei kastele eikä kostuta ja hyvää tuppaa tulemaan. Tottahan sen saa tehdä ja pitääkin, jotta saa sen jotenkin sinne kittauksen sisään. Kun sen kastelee ja kääntää vääntää, niin se on täysammattilaisella (siis osaavalla) siinä ajassa jo seinässä.

Hifillä (hifistely päällä) on harhaisia osaamattoman käsityksiä. Saa olla! Mistähän/miksihän se "nauha alkaa kuplia muutaman tunnin kuluessa"? Se johtuu siitä, että sieltä nauhan alta on osaamaton painanut sen "liiman veks".

"maalaisjärjen käyttö on tässäkin hommassa sallittua." Jep! jep! "kukaan täysjär…" ei kastele eikä kostuta ja varsinkin silloin, jos/kun nauhakilometrejä on takana (riittävästi) olipa tasoitteena PrestoJ tai vaikkapa itse tehtynä jauhoista.

Mikä siinä mahtaa olla että mistään asiasta ei onnistuta pitämään keskustelua asiallisena? Liikaa kilometrejä takana? Vaiko edessä mittailtavana?

Se on ainakin 100 % varmaa että kukaan “osaava täysammattilainen” ei täällä kenellekään kettuile. Se on tietenkin selvää, että “rajoittuneesti osaavat yrittelijät” joutuvat purkamaan patoutumiaan täälläkin kun joutuvat asiakkailta nieleksimään palautetta.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Olen kastellut nauhat yhdeltä puolelta pensselillä. Näin toinen puoli jää kuivaksi eikä rispaannu kun nauhaa vetää kiinni seinään. Aikaa menee tietysti enemmän kuin ämpärissä kastellen. Kuivana en ole kokeillut kun homma näyttää pelaavan hyvin näinkin.

Onko muuten lasikuitunauhoista kokemuksia? Ne tuntuu jakavan mielipiteet jokseenkin kahtia.

Kyllähän kipsilevyseinän ylitasoituksen tarpeen määrittelee minkälaisen laatutason haluaa,ei sen levyn pinnan suhteen vaan minkätasoiset on runkopuut onko ne mitallistettua onko ne ennen levytystä oikaistu,pullistaako joku levyjä ulospäin ja niin edelleen,asianhan voi ennen kittausta suoran linjaarin kanssa tarkistaa ja tehdä omat johtopäätökset mitä haluaa.Mielestäni lasikuitunauha jossa on liima on helpoin tapa nauhoitta saumat ja edullisin tapa sekoittaa kitti isosta säkistä itse ja jos hionnan jälkeen jää jotain pieniä koloja ne mennä valmiilla hienokitillä läpi.Yhtenä ajanmittaan syntyneenä nyrkkisääntönä sanoisin että puurunko/kipsilevy tapetin alla voi olla ummessa,mutta maalatussa seinässä on vaara että ajanpäälle nauhoitettuunkin saumaan voi tulla(ja tuleekin hiushalkeamia)joten siinä olisi jo tekovaiheessa valesauma paikallaan,metallirungossa sitä vaaraa ei ole mutta on sekin mahdollista.Ehkä jollakin on parenpia kokemuksia kyseisestä asiasta? Ja mikä tärkeitä kun lopettaa hommat muistaa pestä “Vehkeet”!

"Yhtenä ajanmittaan syntyneenä nyrkkisääntönä sanoisin että … maalatussa seinässä on vaara että ajanpäälle nauhoitettuunkin saumaan voi tulla(ja tuleekin hiushalkeamia)…"

Juuri tuohon on syynä:

"… lasikuitunauha jossa on liima on helpoin tapa nauhoitta saumat…"

Ja miksi? Sehän on teippi, joka pettää aina eikä vain kepu!

Kepulikonstit ovat sitä halpaa(hommia), jotka tulevat aina kaalliiksi.

Niin ei todellakaan sitä lasikuitunauhaa.Paperinauhaa ei kastella. Nauhoitus pitää vain tehdä sellaisissa pätkissä ettei alle jäävä tasoite ehdi kuivahtaa ja painetaan kiinni loivalla lastakulmalla. Ja Kokemuksena viime kuun 700 neliön kattotasoituksen jälkeen kerron seuraavat havainnot. Oikean käden olkapäässä rasitusvamma. Nauhaa oli pohjasta irti noin 2 metrin matkalta. Syitä nauhan irtoamiseen olivat: huolimattomasti leikatut levyjen päätysaumat sekä levyjen käsittely rautakaupassa, kuljetuksessa, asentaessa. Eli nauhoituksia auki leikatessa levyjen kartonki oli irti kipsiin asti.