Mulla on tällainen kysymys, jota olen jo itse tutkiskellut ja ihmetellyt vuosia. Kyseessä on kivihiilimäisen hiilen muodostuminen kesämökin muurattuun hormiin. Olen kerran kysellyt puukaminan valmistaltakin (UPO), joka oli kovasti epätietoinen ja epäili silloin käyttämieni kuusiklapien tuoreutta.
Sittemmin on kokeiltu koivulla ja männyllä sekä lisäämällä kaminan vetoa (Sitä ei voi aina täysillä pitää). Silti joka kesä muodostuu hormiin kovaa mustaa hilltä. Sitä irtoaa työläästi nuohoten vajaa ämpärillinen joka kesä. Talvella ei hormi ole enää edes käytössä.
Tässä vähän lisätietoja olosuhteista: Hormi on punatiilistä muurattu takan ja entisen öljykaminan hormi, josta siis öljykamina on muutettu puukaminaksi. Hormissa hattu. Hormi on suhteellisen väljä sekä pitkä, vetoa riittää kyllä tarvittaessa. Ruostumaton sisäputki ei ole mielestäni hyvä ratkaisu, sillä masiivinen hormi muodostaa erinomaisesti lämpöä johtavan ja varaavan elementin. Jos savut kulkisivat eristetyssä metalliputekessa jäisi tämä hyöty kokonaan pois.
Mitä tuo johtuu? Mitä voisi tehdä, sillä nuohous on todella työlästä kun hiili istuu kivimäisesti hormissa. Olen tuumannut pitäiskö vetoa lisätä, esim avaamalla hormin alaosaan jonkinlainen venttili, joka voisi vauhdittaa virtausta hormissa?
Kaikki savupiiput pitäisi olla teräsputkea, pyöreähormi helppo nuohota, ei nokeennu samoin kuin tiilipiippu, paloturvallisempi, vetää aina "puhtaasti".
Piippu ei ole tarkoitettu lämmittämiseen.
Oletko moment teräsputkipiippujen markkinoija? Paljon töitä riittää mökeillä, sillä lämmin masiivinen hormi on ihan toista kuin jäähtynyt kamina.
En ole, mutta sehän on itsestään selvää että pyöreästä hormista on etua, niinkuin olisi pallonmuotoisesta palotilastakin.
Valitettavasti vasta nyt ollaan heräilemässä huomaamaan että meiltä puuttuu todellista osaamista puun/biomassan poltto hyödyntämisessä täysipainoisesti, toivottavasti tuo "herääminen" toisi Suomeen aivan uutta alan teollisuutta, jolla olisi johtava asema maailmassa.
OK, mutta onko sulla mitään muuta neuvoa tähän?
“Hormi ei ole talvella käytössä” entinen “öljykaminahormi” palaminen ei ole puhdasta,pieni kamina ei ehkä jaksa “lämmittää” massiivista hormia riittävästi, savukaasut “juuttuu” piippuun, ainakin kannattaisi hormi ja tulipesä puhdistaa kesän käytön jälkeen aina syksyllä, koska sitä ei käytetä talvella, myös ilmankierto hormissa olisi hyvä olla silloinkin kun sitä ei käytetä, takan korvausilmaventtiilistäkin se toimii, kun jättää savupellin vähän auki.
Hormissa on kaksi poistoa, takalla omansa ja sitten tämä toinen. Hormi lämpenee kesällä ja on koko ajan kun sitä tarvitaan mukavan lämmin ja lämmittävä. Ei siis voi johtua sen kylmyydestä. Ilmankierto on talvella takkapuolella kuten kuvasit ja puukaminan puolella ei ole savupeltiä lainkaan. Kummankin poiston koko on suurempi kuin savitiili lappeellaan ja hormin pituus on suunnilleen sama kuin 2-kerroksisessa mökissä, vaikka tämä onkin 1 kerroksinen eli siis pitkä hormi. Nuohoan ja jynssään kaminan 2 kertaa kesässä ja hormin huolellisesti hyvin välinein yhden kerran joka kesä. Ei ole hoidon puutettakaan.
Voi olla, että savukaasut sitten jotekin juuttuvat siihen. Mutta miksi? Etupaloisessa kaminassa on hyvä veto, eikä sen vetosäätö voi olla siksi täysin auki. Olenkin ajatellut tutkia ylimääräistä ilmaventtiiliä aivan sen alaosaan alle kaminan lähdön. Toivottavasti ei lykkäisi häkää.