Kodin vaihtaja

Tietoa asunnon vaihtajille

Vaikka toisin annetaan ymmärtää, LKV ei ole vastuussa muusta kuin hänen oikeuksistaan ja niitä turvaamaan on hänellä koulutus. Hän on vain asunnon esittelijä ja tienaa siinä usein varsin hyvin. Yhdeltä asiakkaalta asunnon (okt) myynnin ja oston kautta helposti 20 000€, jonka asunnon vaihtaja maksaa verojen lisäksi. Kun ostaa käytetyn auton liikkeestä, saa siihen useimmiten takuun ja vaihto takuun, tällainen tapa ei kuulu kiinteistön välittäjille. Myöhemmin käydyissä reklamaatio prosesseissa välittäjä pesee kätensä ja tilalle otetaan asianajaja.

Tietoa saa usein paremmin suoraan myyjiltä, kun taas ulkopuolinen välittäjä vetoaa tietämättömyyteensä. Tällä hetkelläkin näkyy Raisiossa okt, jossa välitttäjä mainostaa sen olevan vain pientä pintaremonttia vailla. Todellisuudessa tarvitaan kaivuria salaojien asentamiseen ym. Rakennuksessa on näkyvää hometta myös ikkunoissa. Puhutaan helposti yli 50 tuhannen euron kuluista.

Vaikka asunnon esittely ja myyminen on (yllättävän) raskasta ja stressaavaa, saa siitä itse myymällä suuret kuluerät poistettua. Kiinteistövälittäjä on turha ja kallis, kun esittelyn voi tehdä yhtä hyvin 10 vuotias lapsi.
Tiedän kyllä tapauksia jolloin välittäjä on todellakin palkkansa ansainnut, myyjä on näissä tapauksissa yleensä arvioinut kiinteistön arvon kohtuuttomaksi ja välittäjä ottanut kuitenkin kohteen välitettäväksi kilpailun painaessa.

Asuntokaupassa, toisin kuin annetaan ymmärtää, ei ole riskejä yhtään enempää ilman ulkopuolista välittäjää.
Työllisyys tosin kasvaa lisääntyvillä asioimistulkeilla ja välittäjillä, jotka ovat kuitenkin tuottamattomia BKT:ssa. Sinä peset kenkäni ja minä pesen kenkäsi ei johda tuottoon, vaikka mukavaa olisikin. Ja kuka on korvausvelvollinen jos kenkä menee puhki kovaa harjatessa? Taidan harjata, tuon välttääkseni, itse.

Maalaaminen ja ripustaminen ovat remonttineuvonnan kysytyimmät aihealueet.
Tässä tulee mieleeni tyttäreni ja hänen miehensä, jotka ovat ostamassa tai ainakin etsivät ”romanttista” ok taloa. Ei minkäänlaista näkemystä rakenteista, huolloista ja kuluista. Molempien koulutus on varsin korkea ja matematiikkaa varmasti osaavat. Ongelma kuitenkin kiteytyy tapetteihin ja miten taulu kiinnitetään.

Halvin, noin 500 euron ympäripyöreä kuntotarkastus on pelkkä vitsi. (Kannattaa tietenkin käyttää myydessä jos talo on mätä).
Talon kunnon määrittämiseen vaaditaan enemmän, pelkkä vilkaisu ja yleinen litania sen aikaisesta rakennuksesta ei riitä. Silloin puhutaan vähintään yli 1000 euron kuntotutkimuksesta, jossa todellakin mennään pintaa syvemmälle ja asiakas saa runsassivuisen kirjanomaisen oppaan tuleviksi vuosiksi. Tutkimuksen suorittaja vastaa myös sen oikeellisuudesta. Karkuun ei päästetä verukkeilla kuten: yläpohjassa ei käyty, eikä alapohjaa tutkittu, salaojat kuulemma ovat jossain, sähköissä saattaa olla jotain, mutta tämän ikäisissä yleensä niin ja niin…

Osaan myydä kiinteistöjä, niinkuin kaikki muutkin, osaan tehdä rakentajana myös ainakin jonkinlaisen kuntotutkimuksen. Olen ollut mukana kauppoja tehdessä ja hieromassa useista kymmenistä kiinteistöistä. Kun olen kysynyt tietoja muusta kuin näkyvillä olevista tapeteista, välittäjä tyypillisesti on vastannut: - en tiedä, kysyn myyjältä! Joskus on tullut jälkeenpäin sentään vastaus, yleisemmin ei.
En ole erityinen home allergikko, mutta useista 80- luvun taloista tuli lähdettyä vilkkaasti kun kurkkua alkoi kirveltää. Näitä kohteita on tullut jälkeenpäin seurattua.

Talo 1. Kaikki kattorakenteet näkyvästi homeessa, jonka johdosta koko rakennus itiöiden valtaama. Kosteus jäljet peitetty, vesikatto vaihdettu ja jääty lopulta itse asumaan. Hp. 170000€.

Talo 2. Rakenteellisia kosteus ongelmia ei tiedostettu, mutta uudistettu sen sijaan muuten koko talo ja lisätty kerros. Ei myynnissä nyt. Hp. Yli 320000€.

Talo 3. Vuosia myynnissä ollut ja nyt ilmeisesti myyty, ei mitään tehty. Tässä oli todella rankka homeen tuoksu. Hp. 210000€.

Kohteet sijaitsevat varsinaissuomessa pikkukaupungin syrjällä ja rakennettu 80-luvulla, hintataso muualla olisi aivan eri kertaluokkaa.

Yleinen näennäinen turvallisuus rivitalojen kohdalla on harhaa, samat ongelmat ovat näiden kohdalla. Omistajien määrä tosin kasvattaa mahdollisuutta ”jonkun huolehtivan muita enemmän”. On kuitenkin tapauksia jolloin yhtiön muutamissa asunnoissa on todettu vakavia home vaurioita. Sädesieni levinnyt kaikkialle. Kunnostamisen hinta tavoittaa osakkeen arvon ja edullisimmaksi tulee…aivan oikein, purku ja uudelleen rakentaminen.

Autoja huolletaan säännöllisesti, ilmanvaihtohuoltoon viedään jopa vuosittain mainostajien kehoituksesta, vaikkei tarvetta olisikaan, siis muuten vaan.
Kun kyse on talosta, harva ymmärtää senkin vaativan tarkkailua ja ennakoivaa huolenpitoa. Kohdellaan kuin peräkärry parkaa. Säännöllisillä analysoinneilla ja tarttumalla välittömästi epäkohtiin, monta surullista kohtaloa olisi vältetty. Rakennus voi olla jopa ikuinen, kun siitä huolehditaan.

Eräässä kohteessa vanha pariskunta myi aikoinaan itse rakentamaansa taloa. 20 vuoteen he eivät olleet jaksaneet enää tehdä enää mitään. Puunkin taimia kasvavat katto ja tukkeutuneet vesikourut olivat surullista katsottavaa, vaikkei vuotoja ollut ilmeisesti tapahtunut.

Tuota ”välittäjä kikkaa” käytän kun myyn viallisen auton tai veneen jollekin. Laitan herttaisen vaimoni asialle, hän mitään tekniikasta tietämättömänä, myy rehellisin mielin kohteen (vastaten kysymyksiin en tiedä) hyvään hintaan onnelliselle ostajalle. Kumpikaan meistä kun ei osaa valehdella.

Rohkaisen itse myymään ja/ tai ostamaan suoraan ilman välittäjää, riskien ollessa tällä hetkellä suunnilleen samat. Katson tilastoja epäonnistuneista kaupoista ja niissä LKV on toiminut useimmin (luonnollisesti) välittäjänä juuri millään tavalla vaikuttamatta.

Kiinteistön välittäjältä kaipaan kohteen tuntemusta. Helpoin tapa on tehdä ensin kuntotutkimus, jonka perusteellisuuden tarpeen tekee tutkija itse ja kantaa siitä vastuunsa tarvittaessa aina homekartoitukseen asti. (4/5 osassa myytävistä Ok taloista on kosteus ja sisäilma ongelmia).

Kun esittelijällä on kaikki tarvittavat tiedot, hän löytää ne papereistaan välittömästi. Silloin vasta puhutaan ammattitaitoisesta välittäjästä ja josta kannattaa maksaa. Mahdollisten ympäristöön vaikuttavien kaava muutosten, (joita itse-myyjän tai ostajankin pitää selvittää), hänen tuleekin jo nyt tietää ja on osa nykyistä ammattitaitoa.

Kaikki tiedot ovat oltava asiakkaiden helposti luettavissa ja vastuiden oltava selkeät. Tuloksena on riita-asioiden väheneminen ja poistuminen jopa kokonaan. Kaikki voittavat.
2000 euroa kuntotutkimuksesta vaikkapa 35 vuotta vanhasta ok talosta, on pikku raha kaikkien muiden kulujen rinnalla.

H. Hyvä

Hello! My name is Edward. I’d like to share my story. I needed plywood for my boat, at first I ordered plywood from the first company available on the Internet. After 2 months, the plywood began to crack and turn black, although I ordered it specially water-resistant. As a result, I had to redo everything. I read a bunch of reviews this time and decided to order plywood here www.plyterra.com And for good reason! I really liked the quality of plywood, it’s been a year of use, and plywood still looks like it is new. In general, very high quality plywood from this company. I advise everyone!