Yhdyskuntarakenteen eheyttäminen on kunnissa päätään nostava muotivirtaus ja Tampereen seutukunta on ryhtynyt tämän kehityksen suunnannäyttäjäksi. Alueen kunnat ovat julkaisseet suunnitelman jolla halutaan suitsia rakentamista haja-asutusalueille. Taajamien lievealueille rakennuslupia ei myönnettäisi enää lainkaan.
Suunnitelman johdannossa puhutaan kauniisti maaseudun elinkelpoisuuden tukemisesta ja rakentamisen ohjaamisesta kyliin. Käytännössä suunnitelman toteuttaminen johtaisi monessa pienemmässä kyläyhteisössä päinvastaiseen suuntaan.
Miksi näin? Lue http://viestitin.blogspot.com/2011/04/syrjakylat-eivat-sovi.html
blogissa moititaan virkamiesvaltaa, mutta kyllä se nykyään vielä on niin, että kunnalla/kaupungilla kaavoituksesta vastaa luottamushenkilöt, eli viime kädessä valtuusto. Itse juuri kaavoituslautakunnassa istuneena tiedän, mikä ely-keskuksen ohjeistus on, eli haja-asutusalueet pois ja kaikki vaan yhteisten vesi- ja viemäriverkkojen ääreen, lyhyet matkat palveluihin jne. Onhan se totta, että kunnalle esim. lapsiperhe, joka asuu taajamassa on halvempi kuin kauempana asuva perhe, jos tarkastellaan esim. koulumatkakuljetuksia. Siitä huolimatta itse olen tiukasti pitänyt kiinni siitä, että ihmisellä on oikeus asua rauhassa ja pois palvelujen lähettyviltä, tämä oli myös johtotähtenä yleiskaavaa laadittaessa, vaikka hiukan jouduttiin kieltämättä napit vastakkain Elyn kanssa. Niin asun itsekin, kun en pidä siitä, että naapuri on huutoetäisyydellä.