Kokemukseni UPM PROFI DECK puukomposiitti

Tein pari kesää sitten kaksi terassia,toisen perinteisestä painekyllästetystä laudasta ja toisen tästä UPM PROFI DECK puukomposiitista ja olen jo näin lyhyessä ajassa huomannut kumpiko toimii paremmin ja säilyy näyttävämmän näköisenä.Perinteiset laudat ovat jo ruvenneet halkeilemaan jatkuvasta kastumisesta  tai auringon paisteesta (öljyämisestä huolimatta,esireiät tehty ruuveille.)Lisäksi kosteana perinteinen vaihto ehto on liukkaampi ja puhtaana pito työläämpää.Myöskin ulkonäöllisesti komposiitti hakkaa mennen tullen painekyllästetyn tavaran(olen noin kolmeltakymmeneltä ihmiseltä kysynyt kummanko valitsisit jos hinta molemmilla sama,vastaus aina PROFI DECK.)Kumpikin terassi on aurinkoisella paikalla joten voi vain arvata minkä näköinen painekyllästetty kansi on esim kymmenen vuoden päästä.Ainut huono puoli on komposiitin kova hinta joka ostaessa kirpaisi (5.65€/m) mutta nyt ollaan hyvillään että edes toinen terassi on kunnon tavarasta tehty.Lisäksi kannattaa huomata että upm profi deck on leveämpää mitä tavallinen puutavara ja asennus ja työstäminen on todella helppoa.suosittelen

UPM profi deck ei ole puukomposiittia vaan paperi- ja laminaatti jätteestä polypropeenilla sidottua komposiittia eli paperikomposiittia. On olemassa huomattavasti laadukkaampia oikeita puukomposiitteja.
muilla valmistajilla on myös valtavasti suurempi valikoima kuin upm:llä

MAINOS !    

En myy mitään enkä ole töissä upm:llä joten ei tarvitse olla mainostaja.

Käytiin kyllä katsomassa kahta muunkin valmistajan komposiittia ja ei huomattu silmämääräisesti millälailla ne olisivat olleet laadukkaampia kuin suomalainen tuote.

Kalliimpia ne kilpailevat tuotteet kyllä olivat,kerrankin näin päin että suomalainen on edullisempi.

Hautasin maahan pienen koe palan että voin testata kuinka profi deck kestää suoraa maakontaktia.

No paistaakos sun terassilles aurinko? tuolla upm:n tavaralla kun on taipumus pehmetä auringossa ja ruveta taipumaan askelten alla. tämä ilmiö on kokemusteni perusteella vain upm:llä ja luulen että johtuu kumimaisesta raaka-aineesta. ainakin se haisee sahatessa autonrenkaalle. ja taitaapi olla uupeeämmä vielä kalleitakin kaikista vaihtoehdoista…

Minulla on kokemusta em. komposiittilaudasta jo kuuden vuoden takaa. Asensin sitä syksyllä 2008 uima-altaani terassin ympärille noin 60 m2. Tein mallin mukaiset “kukatkin” terassin keskelle. Komposiitti on todella miellyttävä jalalle ja on lämmin ja se on helppo pitää puhtaana yms . Värit ovat sopivasti poikkeavan värisiä; niillä saa mukavasti elävyyttää pihapiiriin. Eli voin sanoa että olen ollut todella tyytyväinen terassiin…paitsi yhdessä asiassa; laudoissa tapahtuu jotain outoa pitkäaikaiskutistumaa tms. Terassini on suhteellisen pitkä (n. 9 m) eli laudoissa on päittäisjatkoksia. Tein asennuksen ohjeen mukaisesti puskuna koolauksen päälle. Mutta näihin saumoihin on syntynyt vuosittain lisääntyvä rako. Rakojen koot vaihtelevat oudosti. Osassa terassia raot ovat jo vaarallisen suuret, eli ovat vaarassa pudota koolauksen päältä. Koska terassini on rakennettu betonirunkoisen uima-altaan ympärille, on kutistuminen ainoa mahdollinen syy rakojen syntyyn.

Näitähän sattuu, mutta ikävintä asiassa on se että valmistaja ei ota mitään vastuuta em. “laatuvirheestä” tai asiasta, vaan syyttää minua asennusvirheestä. En vain ole vielä tähän päivään mennessä ymmärtänyt mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Terassin korjaus vaatii laudoituksen purkamisen ja uudelleen asennuksen ja lisälaudoituksen hankkimisen.

Näin keväisin asia pistää harmittamaan. Vuonna 2008 tuote oli uutuus ja sille luvattiin ison firman 5 vuoden takuu, joka kuitenkin oli pelkkä turha lupaus.

Tiedoksi kuitenkin tämä “riskinä” teille, jotka suunnittelette em. suuremman terassin rakentamista. Voihan olla että materiaali on uusissa laudoissa parempi, mutta kannattaa varmistaa asia myyjältä ja vertailla eri valmistajien ”lupauksia laadusta”.

Timo

Komposiiteissa on paljon eroja. Paljon muovia sisältävät kutistuvat helpommin. Myös muovin laatu vaikuttaa. Esimerkiksi pvc (joka on myös haitallinen aine) ja pp ovat lämmössä helposti "letkuja" materiaaleja. Kierrätettävä hdpe -muovi on selvästi stabiilimpi vaihtoehto.

Varsinaisissa puukomposiiteissa on vähintään 50% puumassaa, jolloin niiden lämpöliikkuminen on huomattavasti pienempää. Ne eivät myöskään kutistu samalla tavalla. Useissa muovikomposiiteissa käytetään valmistuksessa kalanterointia, jolloin muovi "prässätään" muotoon. Tällöin komposiitti kutistuu ajan kuluessa enemmän kuin valumenetelmällä tehty.

Laadukkaissa komponenteissa on tietysti ostohinta kalliimpi, mutta niiden elinkaarikustannus on huomattavasti jopa puuta pienempi. Kannattaa kysyä myyjältä, mitä aineita komposiitti sisältää. Jopa käytettävällä puulla on merkitystä. Esimerkiksi USAssa moni valmistaja käyttää kovapuuta, joka mm. lämpenee helmpommin jopa liian lämpimäksi kovassa auringossa (muovi tietysti lämpenee vielä enemmän).

Laadukkaissa komposiiteteissa käytetään lehtipuumassaa (usein ekologisesti viljellyistä, nopeakasvuisista lajeista) joka ei kuumene niin paljon. Periaatteena voi pitää, että mitä enemmän puumassaa, sitä vähemmän se kutistuu ja sitä mukavampi se on käyttää. Tosin liiallinen määrä puuta on myös haitaksi. Suositeltava osuus puumassalla on 50 - 70 %. Ammattitaitoinen myyjä osaa kertoa mitä muovia on käytetty ja paljonko puumassaa komposiitissa on.

Ylihintaista on ja aloitus haisee mainokselta. Puolet halvemmalla saa esim siperianlehtikuusta joka kestää eikä sisällä mitään myrkkyjä.

No kyllä tuo kommentti siperianlehtikuusesta haiskahtaa minun mielestäni mainokselta.... Juuri tuotahan puumyyjät tarjoavat nykyään komposiitin vaihtoehdoksi... ;-)

Tosiasia vain on se, että kaikki materiaalit ovat erilaisia ja sopivat eri tarpeisiin. Puu on loistava materiaali joissain paikoissa mutta vaatii yleensä enemmän huoltoa kuin komposiitti. Itse päädyin siksi komposiittiin, sillä laiska kun olen en halua huoltaa puupintoja kun komposiitin pintahuoltoon riittää painepesu keväisin jos se on likainen....

Lähetin/ annoin seuraavan palautteen UPM:lle, tämä on hyvä tietää, nykyään suuren kysynnän takia materiaalit tehdään “Saksassa etc…”

CLAIM (in Finish).
Moi, olen juuri lopettelemassa 100m2 UPM ProFi Deck 150, Decking Board Stone Grey  + 1 B 4000 projektia. Tilasin Vaasan Starkista materiaalit kyseiseen projektiin +5000€ euroa ja Teidän osuutenne oli 400m ProFi Deck “Materiaalia kansi materiaaleja ja kiinnitys tarvikkeita”. Sain toimituksen teidän pakkaamastanne Pakka Lista: 0002660307 500000. lautojen pituus pitäisi olla 4000 mutta kaikki laudat ovat 4010 - 4030 väliltä ja päädyt vinoon sahattuja! Tämä on tarkoittanut että että jokaisen laudan on pitänyt uudelleen sahata kummastakin päästä aiheuttaen että 2 päivän projekti 2 mieheltä kestää nyt ainakin 3 päivää. Olen erittäin pettynyt teidän laadun valvontaan, muuten laudat ovat olleet OK tähän mennessä.

Moikka 

Miau-Miau ei komposiitti ole mikään uusi villitys. Jenkit ovat tehneet terasseja jo 80-luvulla komposiitista ja tekevätkin hienoja terasseja. Kaikkieja eri muotoja sekä kuvioita.  Meille tänne kylmään pohjolaan nämä asiat tulee hieman myöhässä.  Toki meidän markkinaa on hidastanut ihan posketon hinta mikä komposiittillä on ollut. Onneksi meidän markkinoille on tullut uuusia tehokkaita toimijoita jotka ovat järkeistäneet komposiittilaudan hintaa. Itse olen ostanut komposiittilaudat pääsääntöisesti https://www.patiokauppa.fi/ maahantuojalta suoraan.

Itse rakentelen taloja uudellemaalle myyntiin ja olen siirtynyt käyttämään pelkästään komposiittia. Tämä siksi että asiakkaat reklamoivat PK-terassilautojen huonosta laadusta.  Kyllästyin käydä vaihtamssa lautoja vuosiremonteissa. 

Komposiittiin siirtymisen jälkeen reklamaatiot loppuivat täysin. Ei ole väliä jos laitat rakentamis vaiheessa muutaman satasen ylimääräistä, Ei lautojen vaihtaminenkaan ole ilmaista.