Kokemuksia hälytinlaitteista

Onko suosituksia/käyttökokemuksia vakuutusyhtiöiden hyväksymistä hälyttimistä?
Meillä ukkonen hajotti 10 vuotta vanhan keskuksen (kaapeloitu järjestelmä) eikä siihen saa enää varaosia.
Ei tartte olla mikään mahdottoman iso järjestelmä, 7 ovea, 5 liiketunnistinta, muutama palovaroitin.

Nyt olisi hakusessa tilalle järjestelmä jonka pitäisi olla ostettavissa eli en halua mitään kuukausihintaista palvelupakettia vaan hälytykset vaan omaan puhelimeen.
Ja olisi hyvä, jos järjestelmään voisi liittää myös kesämökille mahdollisesti tulevat laitteet. Googlaamalla löytyy kaikennäköisiä merkkejä, täältäkin löytyy edustajia.

FKL:n sivuilla näytti tunnetuista merkeistä olevan Honeywell, Siemens ja Flexim. Onkos noista kokemuksia, käytöstä ja varaosien saatavuudesta?

Onkos hälytinlaitteita vertailtu jossain puolueettoman tahon toimesta? Itse en ole löytänyt kuin mainokselta haiskahtavia esittelyitä.
Muitakin merkkejä saa ehdottaa.

Juu… Huomenna taitaa sataa…?  Niin mitä…?    
 Ai…  EI SAA MAINOSTAA VAI 
!      

Kannattaa hyödyntää ne olemassaolevat anturit (liiketunnistimet, ovianturit ja palovaroittimet) ja kaapeloinnit. Uudeksikin keskukseksi siis sellainen, joka tukee (myös) kaapeloitua järjestelmää.

Itse muutamia vuosia sitten halusin nimenomaan kaapeloidun järjestelmän, vaikka langattomia oli paljon enemmän tyrkyllä. Antureita tuli paljon ja kaapeloitavina versioina ne tulivat huomattavasti edullisemmiksi. Lisäksi hain toimintavarmuutta ja huoltovapautta (ei paristonvaihtoja). Ajatuksena oli myös, että ko. anturit ovat myöhemmin uudelleenkäytettävissä, jos keskus vaihtuu - langattomissa järjestelmissä ne ovat merkkisidonnaisia. Kaapeloinnissa oli oma vaivansa, mutta muun remontin ohessa kaapelit oli helppo vetää siististi piilossa.

Keskukseksi mulle tuli hieman vanhahtavaa tekniikkaa oleva DSC, joka oli suunniteltu lankapuhelinliittymälle. Tykkäsin sen käyttöliittymästä ja laajasta ohjelmoitavuudesta. Keskuksen jatkoksi hälytysten välitykseen tuli Celotronin GSM modeemi (joka toimii hälytysten välityksen lisäksi myös sähköjen etäkäyttöön/ohjaukseen). Ongelmana yhdistelmässä on vain, että hälytyksestä ei saa siirrettyä yksityiskohtaista tietoa, eli mikä anturi/piiri hälyttää. Jos nyt olisin kokoamassa vastaavaa järjestelmää, yrittäisin etsiä keskuksen, jossa GSM-robotti on integroituna. Se voisi tarjota paremman hälytysjärjestelmän etähallinnan ja tarkempaa tietoa hälytyksen sattuessa.

Yksityisviestillä voin kertoa mun järjestelmän myyjän/toimittajan, jolta sain paljon hyviä ohjeita järjestelmän valintaan. Järjestelmän asennuksen ja ohjelmoinnin hoidin kokonaan itse.

Jos hälytykset ohjataan vain omaan puhelimeen, niin suosittelen hälyttimen rinnalle riittävää määrää IP-valvontakameroita. Ne kannatta integroida hälytysjärjestelmään siten että ovat automaattisesti päällä silloin kun hälytysjärjestelmäkin on viritetty. Hälytyksen sattuessa voi sitten tarkistaa (kännykällä) live videokuvaa (tai still kuvia) tilanteesta paikan päältä…