Kokemuksia puutalojen korjaamiseen erikoistuneesta yrityksestä Trähus

Ostimme kesällä 2019 vanhan puutalon Helsingistä. Ennen kaupantekoa teimme talossa kuntokartoituksen sekä pyysimme puutalojen korjaamiseen erikoistuneen Trähus-nimisen yrityksen tarkastamaan talon kunnon silmämääräisesti. Talosta ei löytynyt selkeitä vikoja, joten teimme kaupat ja varauduimme noin 100.000€ peruskorjauksen.

Pyysimme Trähusin purkamaan aluksi pohjaan tehdyt lisäeristykset ja tekemään kunnollisen taloon tutustumisen jälkeen kustannusarvion suunnittelemistamme töistä. Saamamme arvio oli noin 110.000€, jonka lisäksi varauduimme noin 30% ylitykseen erilaisten ennakoimattomien töiden varalle. Koska töiden aloittamisella oli perhetilanteen vuoksi kiire, annoimme luvan aloittaa työt ja pyysimme yritystä valmistelemaan tuntiveloitukseen perustuvan sopimuksen.

Trähusin kommunikaatio jo tässä vaiheessa oli heikkoa eikä sovittuja asioita hoidettu sovitussa aikataulussa.

Lukuisista pyynnöistä huolimatta saimme sopimuksen kaksi kuukautta töiden aloittamisen jälkeen eli vasta kun talon rossipohja, sisäkatto sekä kylpyhuone oli purettu. Tässä vaiheessa olimme päättäneet jättää noin kolmanneksen alkuperäisistä töistä tekemättä, koska arvioimme kustannusten nousevan suunnitellusta.

Suureksi yllätykseksemme kustannusarvio karsituille töille (alkuperäisessä arviossa ~80.000€) oli noussut 150.000€ ja koska purkutyöt oli jo tehty, ei esimerkiksi kylpyhuoneen remonttia ollut mahdollista keskeyttää. Vastuukysymysten vuoksi katsoimme kuitenkin itsemme pakotetuiksi allekirjoittaamaan tarjotun sopimuksen. Jota emme pyynnöistämme huolimatta saaneet ennakkoon tarkistettavaksi.

Töiden aikana rakennuksessa ei ilmennyt mitään suuria teknisiä yllätyksiä vaan osoittautui, että alkuperäinen kustannusarvio oli laskettu täysin pieleen eikä perustunut mihinkään. Sähköurakointia Trähusille alihankintana tehneen yrityksen edustaja sanoi välittömästi arvion nähtyään sähkötöiden kustannusarvion olevan noin kolmasosan todellista kustannuksista.

Myös yrityksen omat, remonttia tehneet työntekijät ihmettelivät kustannusarvion alimitoitusta ja pitivät laskemaa epärealistisena ja jopa epärehellisenä. Olimme yhdessä töiden valvojan kanssa yhteydessä yritykseen kohtuuttomaksi arvioidusta kustannusten noususta, mutta emme saaneet soittoihimme tai sähköposteihimme vastauksia, ainoastaan satunnaista ympäripyöreää selittelyä.

Sovimme työmaakokouksen, jonne alkuperäisen kustannusarvion tehnyt Trähusin toimitusjohtaja Thomas Noreila jätti tulematta. Kävimme yrityksen toisen paikalle hälytetyn edustajan kanssa läpi kustannusarvion ja hän totesi alkuperäisen olleen täysin paikkansa pitämätön.

Teimme kokouksesta yrityksen edustajan sekä valvojan kanssa muistion, jossa pyysimme Trähusia sitoutumaan työmaakokouksessa yhdessä kohtuulliseksi arvioituihin kustannuksiin. Tähänkään emme saaneet pyynnöistä minkäänlaista vastausta - uutta laskua lukuun ottamatta.

Pyrimme yhdessä valvojan sekä Trähusin edustajan kanssa arvioimaan loppujen töiden kustannukset ja saimme mm. katon sisärakenteille arvion 2½ työviikkoa, noin 12 500€. Kun sisäkaton töiden toteutunut summa oli noussut yli 30 000€ eikä kyseinen työvaihe ollut vieläkään valmis, keskeytimme urakan ja pyysimme lopuista töistä kiinteähintaiset tarjoukset sekä suunnitelmat. Esimerkiksi kylpyhuoneesta emme kuitenkaan onnistuneet saamaan suunnitelmaa tai kustannusarviota.

Päästäksemme firmasta mahdollisimman nopeasti eroon teetimme osan lopuista yksilöidyistä töistä ja heitimme Trähusin pihalle.

Omien kokemustemme perusteella emme missään olosuhteissa suosittele käyttämään Trähusia. Töitä ei missään nimessä pidä aloittaa ilman kirjallista, riippumattoman valvojan tarkastamaa sopimusta. Tuntiveloituspohjaista, luottamukseen perustuvaa sopimusmuotoa Trähusin kanssa ei tule käyttää.

Koska muut Trähusin asiakkaat, joihin olen ollut yhteydessä kertovat vastaavista kokemuksista, kyseessä ei ole yksittäistapaus. Viimeisen (heinäkuu 2020) kuulemani tiedon mukaan yksi asiakas on haastanut Trähusin oikeuteen omaa tapaustamme vastaavassa tilanteessa, toinen asiakas taas on jättänyt ylilaskutuksen maksamatta ja joutunut antamaan asian lakimiehensä hoidettavaksi.

Epäonnistuneiden urakoiden lisäksi Trähus näkyy joutuneen helmikuussa 2020 yrityksen talouteen liittyvistä laiminlyönneistä kertovalle protestilistalle.

Trä-feeling <3.

Trähusin toteuttamien urakoiden ongelmiin liittyvä keskustelu sisältäen koosteen yli kymmenestä asiakastapauksesta löytyy linkistä:

https://www.rakentaja.fi/keskustelut/220757/Kokemuksia-puutalojen-korjaamiseen-erikoistuneesta-yrityksest-Trhus?PageIndex=2