Millaiset on kokemuksenne tiilikatoille asennettavista kattoluukuista? Toki mietityttää että ehjään aluskatteeseen tehdään väkivalloin reikä joka altistaa ajan myötä vuodoille ja muuta aluskatetta ko. aukon kohdalle ei jää? Millainen vaihtoehtona talon pääyyn tehtyyn kulkuaukkoon? Voiko kattoluukkuja suositella?
Kiitokset asiantuntevista kommenteista!
minulla ormaxin kattoluukku tiilikatossa, olen ollut tyytyväinen sen toimivuuteen, helpottaa välikatolla käyntiä, säilytän kattotiiliäkin siellä on helppo nostaa katolle jos rikkuu, mitään vuodon jälkiä ei ole ollut havaittavissa, ja kun aluskatteen laittaa ohjeiden mukaan niin ei sieltä vuodon vaaraa pitäisi olla, itse en laittaisi luukkua julkisivun puolelle koska ei se kuitenkaan mikään koristus katolla ole.
"…itse en laittaisi luukkua julkisivun puolelle koska ei se kuitenkaan mikään koristus katolla ole."
Vain niin, että mitä?
Jos tuon luukun tekee Ormaxin ohjeiden mukaan, ei pitäisi tulla vuotoja. Ormax-tiilikaton asennusohjeet löytyvät netistä. Muuten vanha Luja-kattotiili on millilleen sama kuin uusi Ormax-betonikattotiili. Tämä vain tiedoksi niille, joiden Luja-tiilikaton varatiilet ovat lopussa. Alkuperäisiähän ei enää saa.
Kattoluukku on aina riski on se sitten tehty hyvin tai huonosti.
Ei se luukku mikään rumistus ole siellä päätykolmiossa jos se nätisti tehdään.
No, onhan katolla jos jonkunmoista muutakin reikää mutta itse tulin siihen johtopäätökseen että mitä vähempi, sen parempi.