Kymmenen vuotta vanha Ilto X100 Premium josta haluaisin eroon. Mikä kone tuon tilalle olisi järkevä hankkia ts. mikä asentuisi helpoiten?
Samat ongelmat kuin muillakin, eli jäätyy ja sulattaa itseään jatkuvasti pakkasilla vaikka valoanturi on paikallaan. Koneen sisään kertyy kondenssia eli poisto ei toimi kunnolla vaan pitää käydä käsipelillä kuivaamaassa. Tuuletin on alkanut pitämään hurina joka kuuluu sisällä selvästi, ilmeisesti laakeri menossa joten otanko tuolle nyt huollon vai vaihdanko koko koneen. Lisäksi vielä, että jos koneen sammuttaa säätöpaneelista, se ei meinaa lähteä enää päälle. En löytänyt käyttöohjeesta tähän syytä, liekö siinä joku aikakatkaisu vai miten se tulisi käynnistää sammutuksen jälkeen?
Ehdotan pyöriväkennoista. Itselläni on Enerventin Pingviini. Ilmanvaihdossa ei kannata pihistellä muuten kosteus nousee ja tulee kondenssiongelmia. Oma Pingviini on käynyt täysillä jo monta vuotta.
Kävin säätämässä lämpöjä, lämpökeskus on samassa tilassa IV-koneen kanssa. Koneesta tipotteli vettä lattialle. Nyt aamulla menin sitten taas kuivaamaan Iltoa. Vesi ei mene poistoputkesta alas, miksi? Olen suoristanut pitkän poistoletkun kiepit, epäilin letkun olevan tukossa. Puhalsin letkuun kuivaamisen jälkeen ja koneen puolella reiän kohdalla kävi porina. Löysäsin klemmarin letkusta, mutta letku ei lähde kohtuudella karoista irti. Messinkilutikassa on käsittääkseni venttiili toimimassa vesilukkona. Vesi ei mene koneesta letkuun. Koneen pohjalla oli noin 5 litraa vettä kennon valo-anturin puolella, eli luukun huuleen saakka. Vesi härmistyy kennoon mutta nyt se ei ollut jäätynyt, vaikka pakkasta on.
Miksi poistoletku kiepitetään? Pitäisikö minun silti se kiepittää, vaikka mielestäni messinkikarassa on vesilukko. Jos otan koko lukon irti, saanko sitä enää takaisin? Epäilen venttiilin olevan jumissa, koska vesi ei pääse koneesta pois. Poistoreikä on koneen perällä. Sitä ei pääse näkemään. Jos laitan jälkilämmityksen päälle, auttaisiko se siihen, että kosteutta ei kertyisi koneeseen?
Poistoletku ei saa olla kiepillä. Muuten se padottaa vettä. Veden kertymistä voi vähentää lisäämällä ilmanvaihtoa. Tällöin ilman kosteus pienenee ja kondenssivettä kertyy vähemmän.
Kone on nyt vähintään keskiasetuksella jatkuvasti. Laitoin jälkilämmityksen päälle, joten nyt se ei enää ole jäätynyt mutta vettä tulee ja paljon. Kosteus tiivistyy LTO-kennoon, mistä se tipottelee koneen pohjalle ulkoilmapuolelle. Sisäpuoli on aina ollut täysin kuiva. Ikkunat eivät ole huurussa eikä muutenkaan tunnu kosteus talossa. Pitääkö tässä ilmankosteusmittari laittaa jotta tuota voisi seurata. Liian kuiva ilma aiheuttaa hengitystieoireita.
Miksi letku on monesti kiepitetty jos se ei saa olla kiepillä, kuten minunkin letkuni oli?
Terve taas. Eipä ole Ilto vaihtunut kun se alkoikin tehdasasetusten nollauksella toimimaan. Kuivana pysynyt nyt paukkupakkasillakin.
Uusi ongelma tai ominaisuus mikä on ollut aina eli LTO-kennon ohituspelti. Kesäviilennystoiminto vaatii, että ulkoilma on viileämpää kuin sisäilma ja LTO-kennon ohitus tapahtuu tämän kautta. No helteellä koska anturit näyttävät aivan mitä sattuu 27-31 huoltovalikon tiedot ei viilennys kytkeydy koskaan päälle vaikka toiminto on päällä.
Premium mallin ohjauspaneelissa pitäisi palaa oranssi valo kun kesäviilennys on käytössä ja moottori on kääntänyt ohituspellin. Miten saan huijattua konetta tai manuaalisesti avattua sen pellin sieltä että LTO ohitus tapahtuu.
Voinko ajaa konetta kokonaan ilman kennoa?