Koneellisen ilmanvaihdon kannattavuus?

Kyseessä on 40-luvun rossipohjainen hirsitalo, joka on alakerrasta lähes kokonaan remontoitu (lisäeristykset, ikkunat, vesikiertoinen lattialämmitys). Nyt suunnitteilla on kylmän yläkerran eristäminen makuuhuoneiksi. Alunperin tarkoituksena oli tehdä talo itselle ja silloin aioin yläkerran remontin yhteydessä tehdä koneellisen ilmanvaihdon (talteenotolla) koko taloon. Nyt suunnitelmat ovat muuttuneet, eli talo aiotaan myydä eteenpäin myöhemmin. Kannattaako siis enää investoida ilmanvaihtoon, painovoimaisen järjestelmän kun saa murto-osan hinnalla…

Tuskin tuota lisäkustannusta voidaan kokonaisuudessaan siirtää talon arvoon - olisiko ilmanvaihtoremontti siis taloudellisesti järjetön?

Kiitos etukäteen vastauksista, jopa näsäviisaista sellaisista.

LTO  on  nykyaikaa.   

Onhan se nykyaikaa, mutta lahjoittaisitko sen uudelle omistajalle ilmaiseksi?

kannattaisiko ainakin ensiksi hankkia luvat kuntoon siihen yläkerran rakentamiseen. Eiköhän se siinä selviä millainen ilmanvaihto teille riittää.

Näsäviisaita näköjään riittää. Tieto puuttuu. Digiaasikaan ei tainnut oikein ymmärtää viestini tärkeintä pointtia. Tottakai painovoimainen ilmanvaihto riittää, ei kukaan minua tule pakottamaan jotain LTO:ta asentamaan.

" Näsäviisaita näköjään riittää."

Olisiko sittenkin ensin syytä katsoa siihen peiliin?

“lahjoittaisitko sen uudelle omistajalle ilmaiseksi?”

Lahjoittaminen tarkoittaa juuri ilmaiseksi antamista.

Ymmärrän tasan tarkkaan mitä tarkoitat! Nyt Sinun on itse päätettävä asennatko/teetkö aikomasi toimenpiteen. Sitä lopputulosta ei kukaan täällä eikä muuallakaan pysty sanomaan kannattaako se rahallisesti vai ei ja väitän, että jää osittain tai täysin arvoitukseksi. Joten

a)myy sellaisenaan, jolloin jää täysin arvoitukseksi

b)myy ensin ja anna siitä aikomastasi ostajalle sitova tarjous, johon sinä puolestasi olet hankkinut sitovan tarjouksen, jos et itse tee sitä, tällöin tiedät arvoituksellesi ”osittaisen vastauksen”

c)teet aikomasi ja myyt, jolloin taas jää täysin arvoitukseksi.

”osittaisen vastauksen” tarkoittaa ensiksi sitä, että arvoitus ei täysin ratkea, koska Sinulle jää takuu ja vastuu tietyksi ajaksi ja toisekseen se saattaa tuoda tai karkottaa potentiaalisia ostajia. Tämä ”solmu” Sinun on itse ratkaistava. Se usein ratkeaa, jos ei muuten, niin katsomalla katsomalla peiliin.

“Lahjoittaminen tarkoittaa juuri ilmaiseksi antamista.”

???

Synonyymejäkö täällä nykyisin vain pyöritellään? Käsittääkseni palstalla pitäisi löytyä paljonkin rakennusalan ammattilaisia ja paljon alan kokemusta omaavia. Siksi näkisin varsin luontevaksi kysyä, onko ihmisillä kokemusta siitä, miten paljon lisäarvoa talolle tuolla koneellisella ilmanvaihdolla on saatu.

Nimimerkki “ratoiv” ei ole oikein ymmärtänyt keskustelun periaatteita. Jos pyydän muiden mielipiteitä / kokemuksia vastaavasta tilanteesta, vastaus “sinun täytyy päättää itse” on tälle keskustelulle lisäarvoltaan täysi nolla.

Ei sillä lisäarvoa saada, etupäässä asumisviihtyvyyttä lisätään.

Ei ole yhtä ainoaa ja oikeaa vastausta kysymykseesi. Täällä ei osata ennustaa sinun asuntosi myyntihintaa ennen tai jälkeen remontin.

Voi olla että remontti kannattaa tehdä, voi olla että ei. Minä jättäisin joka tapauksessa sen remontin tekemisen uuden omistajan murheeksi.

ps. itsehän tässä jo vastaat kysymykseesi “Tuskin tuota lisäkustannusta voidaan kokonaisuudessaan siirtää talon arvoon - olisiko ilmanvaihtoremontti siis taloudellisesti järjetön?” Olisi!

Kiitoksia asiallisista vastauksista. Lähinnä hainkin varmistusta sille, että olen oikeilla jäljillä. “Ylimääräisten” hienouksien asentaminen on siis kannattamaton investointi. LTO saattaisi vaikuttaa jotenkin talon myyntinopeuteen, mutta sellainen kutina on, että ilmanvaihtorempan ainut hyötyjä olisi tuleva ostaja.

Kukahan se on se näsäviisas! (ei ?) Unelmiaan ei saa faktoiksi aina. Ei saa. Ettei vain suuri kateuskin ole kuvioissa mukana ts. kaupasta hyötyjä ei saa olla ostaja! Voi! Voi!

HYVÄ RATOIV…

ONKO SINUN PAKKO SOTKEENTUA MELKEIN JOKAISEEN KESKUSTELUUN! SINULLA ON JOSKUS HYVIÄKIN KOMMENTTEJA, MUTTA ET NÄKÖJÄÄN YMMÄRRÄ, KUN MELKEIN JOKAISESTA KESKUSTELUSTAB TULEE KÄRHÄMÄ. TÄMÄ ON RAKENTAJIEN KESKUSTELUPALSTA, JOSSA SAA ESITTÄÄ UNELMIA JA HAAVEITAAN RAKENTAMISESSA JA MITÄ TAHANSA MUUTA RAKENTAMISEEN LIITTYVÄÄ. SINUN KOMMENTIT EIVÄT USEINKAAN LIITY ESITETTYIHIN KYSYMYKSIIN VAAN JOSKUS OVAT TÄYTTÄ HÖLYN PÖLYÄ. JOS SINULLA EI OLE ASIAAN LIITTYVÄÄ KOMMENTOITAVAA ON PAREMPI OLLA HILJAA JA VASTATA SILLOIN TÄLLÖIN KUNHAN ON TOSI ASIAA JA ASIALLISESTI ESITETTYNÄ.

Ihan siltä varalta että joltain on jäänyt tajuamatta niin raitov=monta.

Tietoa löytyy paljon mutta ei taitoa ilmaista sitä järkevästi.

Rauhallisuutta herra ”tohtori”! Rauhallisuutta! Maassamme on sanan vapaus ja kansalaisluottamustakaan ei enää menetä. Huutaminen ei kuulu s……, mutta sekin on Suomessa sallittu, joten siitä vaan. Yksin ei voi kärhämöidä. Arvon ”tohtori”! Sinäkö määräät kuka saa ”puhua” ja milloin?

”Ihan siltä varalta että joltain on jäänyt tajuamatta niin raitov” ei ole ”=monta.”

Vastaavasti voisin puolestani sanoa/väittää, että

”Ihan siltä varalta että joltain on jäänyt tajuamatta niin” rakrak=Halpakorjaus, mutta en sano/väitä, koska minulla ei ole siitä tietoa, sillä sanon vain sen minkä tiedän eikä vain luuloa.

Valvojat määrää ja toivottavasti ovat hereillä. Lisäksi on omatunto, joka on jokaiselle annettu, jota sopii kuunneella. Ei sen enempää!

”Ihan siltä varalta että joltain on jäänyt tajuamatta niin raitov” ei ole ”=monta.”

Kummasti vaan Monta on häipynyt palstalta (valvojien toimesta?) ja sen jälkeen raitov on jatkanut samaa schaissen suoltamista, täysin samoin muka-hauskoin ja räikein sanan kääntein vieläpä. Sattumaa, juupa juu. Uskokoon ken tahtoo.