Koolattu maanvarainenlaatta, eristys/lattialämmitys

Hei,

Olen remontoimassa -69 rakennettua valesokkelitaloa taloa. Lattia eristeenä puru.

Ajatuksena on ollut laitaa lattialämmitys käyttäen koskithermin uritetua lastulevyä.
Nyt kuitenkin olen miettinyt että onko lattialämmityksen aiheuttama laatan ja laatan alla olevan maan lämpeäminen riski tulevaisuudessa.
Ilmeisesti paras ratkaisu olisi poistaa vanha rakenne, eristää ja valaa pintalaatta, mutta se on toisraiseksi pois suljettu vaihtoehto.

+x[quote]
[b]J543210914 - 5/7/2021[/b]
Hei,

Olen remontoimassa -69 rakennettua valesokkelitaloa taloa. Lattia eristeenä puru.

Ajatuksena on ollut laitaa lattialämmitys käyttäen koskithermin uritetua lastulevyä.
Nyt kuitenkin olen miettinyt että onko lattialämmityksen aiheuttama laatan ja laatan alla olevan maan lämpeäminen riski tulevaisuudessa.
Ilmeisesti paras ratkaisu olisi poistaa vanha rakenne, eristää ja valaa pintalaatta, mutta se on toisraiseksi pois suljettu vaihtoehto.
[/quote]

Puru on riskieriste maanvaraisen laatan päällä, samoin myös lastulevy.

Nykyisin ei ole syytä puhua riskirakenteesta, vaan yksikertaisesti rakennusvirheestä.

Tällä hetkellä ei ole ongelmia kyseisen rakenteen kanssa, joka kohdasta mistä olen avannut lattiaa niin kutteripuru ollut kuivaa/hajutonta.

Mutta mahdollisen lattialämmityksen asennuksen jälkeen lämpö saattaa kulkeutua maanvaraiseenlaattaan ja sen alle, jolloin ongelmat alkavat.

Maanavarainen laatta on kyllä jo lämmennyt nykyiselläkin rakenteella joten ei lämpene lisää jos laitat kunnon eristeen väliin ja estät sisäpuolien kosteuden pääsyn laattaan eli tarvitsee hyvän höyrynsulun jonka voi tehdä myös oikealla ja oikein asennetulla eristeellä.