Ostimme reilu 3-vuotta sitten osakkeen rivitalosta joka on valmistunut vuonna 1967.
Viime kesänä alettiin taloyhtiöön suunnitella ja valmistella putkiremonttia jossa vedettäisiin putket pintaan. Putkiremontti päätettiin alkamaan kesäkuussa 2005.
Kävi kuitenkin näin:
Toukokuussa 2005 huomasimme keittiömme seinässä pienen märän läntin. Ja kun aloimme tutkimaan huomasimme että muovimaton allakin on märkää. Soitimme isännöitsijälle joka kutsui kosteusmittaajan paikalle.
Kosteusmittaajan mittausten tulos oli, että kodissamme oli lattian betoni märkää saunassa, pesuhuoneessa, vessassa, eteisessä, tuulikaapissa, pukuhuoneessa ja kahdessa makuuhuoneessa! Osassa huoneista kosteusprosentti lattian alla oli 100%. Kuuma käyttövesiputki oli irronnut tuulikaapin lattian alla liitoksestaan.
Lattiat piikattiin auki saunasta, pesuhuoneesta, pukuhuoneesta, tuulikaapista ja keittiöstä, laitettiin kuivaimet muualle ja kuivattiin.
Kuumavesiputket oli ihan haperoita ja ne alkoivat itsekseen vuotaa monestakin eri kohdasta kun lattiat oli auki. Siispä suljettiin meiltä kokonaan kuumavesi kunnes taloyhtiön putkiremontti olisi valmis ja uudet putket käytössä.
Kosteus oli pilannut seinien rakenteita varsinkin pesutiloista ja eteisestä. Osa oli täysin lahonneita.
Isännöitsijän hankkimat remonttimiehet purkivat pesutilat, pukuhuoneen ja saunan ihan täysin, seiniin ei jäänyt kuin kuivana pysyneet villat ja terveet rakenteet. Katot purettiin myös.
Meille sanottiin että kaikki laitetaan siihen kuntoon kuin on ollutkin. Nyt kuitenkin on homma menossa siihen, että me itse joudumme maksamaan saunan paneloinnit, lauteet ym ja tekemään/teettämään työn itse, samoin pesuhuoneen taloyhtiö tekee vain vedeneristykseen asti. Loput joudumme itse huolehtimaan.
Mihin katosi "kaikki tehdään siihen kuntoon kuin on ollutkin"?
Isännöitsijä vetoaa vastuunjakotaulukkoon ja siihen, että ei ole ollut pesuhuoneessa asianmukaisia vedeneristeitä ja vakuutusyhtiö saattaisi tämän takia kieltäytyä maksamasta mitään ja joutuisimme kaikki maksamaan itse.
Sanokaahan asioista tietävät, onko asia todella näin vai vedätetäänkö meitä nyt?