Kosteutta seinässä

Kaikki rakenteet ovat korjattavissa mutta hinta saattaa melkoinen.

Eipä näistä kommenteista paljon käteen jäänyt. Jos täällä alan ammattilaisia on kommentoimassa, kuten olen ymmärtänyt, niin olisin odottanut jotain tällaista: “eräässä paikassa teimme korjauksen näin…” “Meilla taas tuli eteen tällainen tapaus, ja se hoidettiin näin…”

Hyviä vinkkejä osaavista korjauksen tekijöistäkään ei tullut.



No, asiassa on jotenkin päästävä eteenpäin vaikka täältä ei ns. puolueetonta mielipidettä saanutkaan. Kokemukset on näinollen hankittava perinteisin keinoin kantapään kautta.

Kysyjä hyvä!

Totuushan on, että todellinen ystävä ei ole sillä
hetkellä se, joka unelmia vahvistaa, vaan juuri se, joka vahvistaa niitä
kysyjän unelmia. Sehän on kantapään kautta oppimista, kun kysyjä huomaa, että
ne unelmia vahvistaneet "neuvot" olivatkin päin persusta. Se
huomaaminen tulee valitettavasti liian myöhään kysyjän taholta.

Onneksi tällä kertaa kukaan ei lähtenyt vahvistamaan unelmiasi eli olemaan hetken
”hyvä” ystäväsi, vaan kaikki vastanneet olivat sillä kannalla, että ”ystävyyttäsi”
uhmaten sanoivat totuuden. Tästä on huomattava myös se, että totuuden puhujalla
ei ole sijaa majatalossa. Olen se huomannut, mutta siitä huolimatta sanon sen,
mikä mielestäni on oikein saatujen tietojen valossa, mutta käännän heti
kelkkani, jos joku sanoo paremman neuvon, jonka minäkin ymmärrän.

Sanonpahan vielä kaikesta huolimatta,
vaikka en ole enkä pyrikään Sinun henkilökohtaiseksi ystäväksesi vain hetkeksi,
vaan huomaat jälkikäteen (toivottavasti), että minä ja muut tähän kysymykseesi
reagoineet haluavat olla todellisia ystäviäsi, eikä näennäisesti puhumalla
täyttä pastaa. Sinun onneksesi näin kävi tällä kertaa, mutta näin käy harvoin
näillä sivustoilla, sillä täällä on paljon niitä, jolla ei ole tarkoituskaan
auttaa kysyjää, vaan sabotoida annettuja neuvoja, jolloin kysyjä joutuu äimän
käkenä perääntymään, koska ei tiedä eli osaa asiaa tuntemattomana erotella
jyviä akanoista.

Totuus on se, että tuon täydellinen
korjaaminen on halvalla tai edes edullisesti on mahdoton operaatio, sillä
väliseinä (olihan se vielä kantavakin?) on poistettava ja tehtävä täysin
uusiksi, jolloin siinä operaatiossa on purettava melkoinen määrä rakenteita.

Varoitus: Älä missään tapauksessa lähde
sellaisen kelkkaan, joka lupaa ummet ja lammet sen korjata tuosta vain esim. avaamalla
hieman ja ”vesieristämällä” siellä anturaan saakka. Ei onnistu! Tai onnistuu rahojen tuhlaus Sinulle hyväuskoisena. Näitä tällaisia hyväuskoisia on näilläkin palstoilla pilvin pimein.

En lähde tästä tämän enempää kinaamaan,
mutta käännän kelkkani, jos joku esittää siihen edullisen ratkaisun sen ”täydelliseen” korjaamiseen, joka on maallikonkin silmin ymmärrettävissä. Rakenne on silloin hyvä, kun maallikkokin pystyy terveellä tavalla ajatellen ymmärtämään asian, ei muutoin. Tietenkin toivon sitä ja muistan iltarukouksessanikin, että toivottavasti löytyy, mutta en kuitenkaan usko siihen ennen kuin saan varmalta taholta nähdä/kuulla sen.

Tuota tilannetta voidaan helpottaa, mutta
ei siis korjata kokonaan, mutta en lähde sitä mitenkään ”neuvomaan”, koska se
menee täysin arvaukseksi lähtötietojen lähes täydelliseen puutteeseen. Se, joka
lähtee näillä saaduilla eli antamillasi tiedoilla neuvomaan korjausta on täysin mekoisella varmuudella
harakiriä ja ei ole sinun todellinen ystäväsi, vaan pyrkii nuolemaan ”sitä niin”. Täällä on myös paljon niitä jotka puuttelisin alkutiedoin tai ymmärtämättä mitään antavat halpoja neuvojaan. Niitähän on helppo uskoa, koska ne ovat usein (liian) helppoja toteuttaa ja siitä häikäistyneenä kysyjä ei edes terveellä tavalla osaa/ymmärrä kyseenalaista niitä, vaan menevät täyisin halpaan. Tilannetta voidaan helpottaa mahdollisesti edullisestikin, mutta silloin on tiedettävä talostasi/asunnostasi paljon muutakin. Siihen helpotusta tuottavaan on tietenkin ratkaisu, jossa ei tarvitse lähteä purkamaan oikeastaan mitään. Kuten sanottu, niin tarkempaa neuvoa ei voi antaa, kun ei ole niitä välttämättömiä lähtötietoja. Pelkällä "hengittävällä" maalilla sitä ei myöskään korjata. Kun ei, niin ei! Jos joku niin sanoo sen siten "korjattavan", jotta se auttaisi ongelmaasi, niin ei ole myöskään todellinen ystäväsi!

PS! ”Ammu” minut täysin ”helvettiin”.
Lohdutus on se, että et olisi ensimmäinen ja tuskinpa viimeinenkään. Olen
kestänyt ja kestä edelleenkin. Tuossa edellä ei  ole tarkoitettu Sinulle heittää kylmää vettä niskaasi,vaan ehkäpä kovin sanakääntein yrittää saada Sinut edes ajattelemaan. Et valitettavasti ole vielä ymmärtänyt aikaisemmin annettuja vastauksia ja kommentteja pääteltynä antamastasi palautteesta. Sitä katkeraa kalkkia niellään vasta silloin, kun huomataan tulleen petetyksi. Toivon, että Sinun ei tarvitse sitä niellä.

Korjaustapaa ei tarvitse Ratoiv / Montan ymmärtää. Kunhan vain kysyjä ymmärtää niin se riittää.

Tuossa se vähäinen kosteus, joka tihkuu täytöttöhiekasta seinän läpi lämpimään huonetilaan, haihtuu pois. Ainoa "haitta" on se että huoneilma on hieman kosteampaa tämän vuoksi. Täytyy vain huolehtia että seinän pinnoite ei ole liian tiivis, niin ettei kosteus pääse haihtumaan.

"Seinässä ei sinänsä näy mitään erityistä, normaali betoniseinä ja sen päällä lasikuitutapetti. Ei mitään kosteuden aiheuttamia jälkiä (kupruilua tms.)"

Tässä tapauksessa halpakorjaus on ettei tee mitään.

Mitään kosteusongelmaa ei ole todettu. Tuon mahdollisen rakennusvirheen vaikutus on suurin piirtein sama kuin jos huoneessa olisi akvaario, joka on täynnä "kosteaa" vettä.

Kuten tuolla edellä totesin, niin niitä sabotöörejä on ja tyypillisiä nigerialaiskirjeitä. M.O.T.

Kysyjälle vinkki :

Kyllä "ratoiv":n kannanotossa on vinha perä ja totuus.

Leukojaanhan ne kädettömät louskuttaa - tietämättömyyttään.

Mistäköhän se suomalaisen rakentamisen paljon parjattu maine johtuu ?
Jokainen päätelköön itse tykönänsä.

Kosteus poistui oman mökin laatasta (joka kokonaan louhitun kallion pääl-

le rakennettu) kun asensin radonimurin, kun olemme alueeella jossa kys. asiaan pitää huomiota kiinnitää. En arvoja muista mutta huomattava muu- tos kuitenkin. Ei ollut mitään merkkejä kosteudesta, mutta mitattiin kun

oli mittari saatavilla (juuri ostettu talo n. 140 m2)

Lisäys ed. EI maksanut juuri mitään, läpivienti, putki, imuri, reiänpora-

us vessanseinän sisään itse, kitit ym. Imuri n. 120e(teho 30 l/s) oli kal

lein. Miettikää nyt hyvät herrat! Yli 100 m3/h (vapaasti “hengittävänä”)

Kyllä se jossain tuntuu. -Lähtisin näin ammatti- immeisenä, yrittäjänä

näin, asiakasystävällisesti liikkeelle. Ei mene hukkaankaan tuo.

Nyt pitäisi olla huomattavasti paremmat lähtötiedot. Miten kosteus mitattiin ja mista (siis kynä&sahan tapauksessa) ja millä. Oliko laatta vanha vai uusi. Ja mistä se imee, vessanseinästä?

kynä&sahan tekemä korjaus omaan taloonsa kuulostaa mielenkiintoiselta. Jos oikein ymmärrän radonimurin toiminnan, niin siinä lattian alta imetään ilmaa, ja samalla kosteutta ulkoilmaan.

Hyvä ehdotus tämäkin ja mietitään olisiko se mahdollista toteuttaa meidän tapauksessa

ratoinvin kommentti/vuodatus jäi hieman auki - mihin sillä pyrittiin? Edelleen, en minä tässä mitään muita vastuunkantajia ole etsimässä, erikoinen ajatus jo lähtökohdiltaan. En halua valmista korjaussuunnitelmaa, vaan kertomuksia miten vastaavia asioita on muualla hoidettu. Me päätämme itse mitä teemme, ehdotuksia (kalliita ja edullisia) saa antaa ja niitä otetaan vastaan.

Halpakorjaukselle ja kynä&sahalle kiitokset kommenteista.

Miettikääpä mitä tapahtuu kesällä kun ulkona on 20 astetta lämmintä ja suhteellinen kosteus 60% paikeilla ja alapohjassa länpötila alle 10 asteen!
Kastuuko vai kuivaako?
Kastepiste em arvoilla on juuri 10 asteen paikkeilla.
Radonimuri ei ole kuivauslaite vaan alipaineistaa alusmaan, ettei radon kulkeudu sisätiloihin! Sisätiloissa alipaine!

On aikoihin eletty, kun unelmoidaan maan kuivatusta radonimurilla. Kyllä sieltä kiinasta saakka sitä kosteutta piisaa. Eipä ole muuta kuin ihme ja kumma sitä j…jen juoksua. Täyttä utopiaa, saahan niitä hölmöyksiä kiitellä.

eli helteellä moinen “kuivatin” muuttuu kostuttimeksi, jos oletetaan että ilma saadaan lämpimästä ulkoilmasta (ja jatkaen että ilma ei jäähdy kun se maalokeroihin luikertelee - voi muuten olla että helteelläkin tuleva ilma jäähtyy kulkiessaan maan läpi ja luovuttaa kosteutensa). Tässäpä siis mielenkiintoinen tapaus mitattavaksi miten homma toimii käytännössä.



Mutta tosi pelle pelotonhan ei lannistu, vaan laittaa anturin joka tutkii ilman lämpötilaa ja kosteutta ja sen mukaan ohjaa imuria. Tai jopa korvaa/lisää imurin rinnalle kondensoivan kuivattimen, näitähän on ollut joidenkin puutalojen alapohjissakin tässä viime aikoina :slight_smile:

Sisäilmayhdistyksen sivuilta löytyy tutkimus tietoa. ym.
mm."Lattian alustan kosteutta voidaan vähentää myös lisäämällä mekaaninen tuuletus. Tuuletettuja maanvaraisia lattioita käytetään yleisesti, kun halutaan torjua radon-kaasuista ja todetuista mikrobivauriosta aiheutuvia terveyshaittoja."(lainaus kys. sivuilta.) Ja Vessanseinästä, pöntöstä ja saippua pullosta, vastauk-
sena ElMacolle.

Tässäpä vähän miettimisen aihetta:

pintavedet valuu rak. alle maapohjaan
sadevesijärjestelmä on huono
veden kapilaarinen nousu maapohjassa/-sta
salaojat puutteelliset
kosteuden siirtyminen diffuusion/konvektion vaikutuksesta
sadevedet tunkeutuvat ylemmistä rakenteista perustuksiin
putkivuoto
<o:o:o:o:p>
Siinäpä työsarkaa radonimurille. Onnea matkaan ja erittäin hyvin suuret kiitokset imurisuosittelijoille ja sen asentajille vielä suuremmat. Joukossa tyhmyys tiivistyy eikä vesi.

</o:o:o:o:p>

Olennaisiin lähtötietoihin sisältyi: 15v vanha seinä, kuin pakasta vedetty. Jos se pitää paikkansa, mikä kumma voi olla korjaustarve?

Jos raharikkailla ei ole ongelmia, niin niitä tehdään!

markstolle: Niinpä, onko tarvetta tehdä mitään? Asukkaat ovat kuitenkin huolissaan mitatuista tuloksista (kosteus). Onko seinässä esim. mikrobivaaraa tms. Ehkä mitään isompaa varaa ei ole jos asunnossa on asuttu jo 15v. Kieltämättä näihin kosteus tarinoihin itse kukin suhtautuu tietyllä varovaisuudella.

Talossa on sadevesijärjestelmä ja salaojat. Salaojien tarkistuskaivot ovat märkiä, joten ainakin jotain tapahtuu sillä rintamalla. Olisiko siellä sitten jokin paikka mikä falskaa, mahdoton sanoa? Ainoa keino varmistua asiasta on tietysti repiä salaojat ylös.

Betonitohtorille: tarkoitatko, että jos asuntoon asentaa radonimurin imemään lattian alta ilmaa (radonia) pois, niin siitä seuraa välttämättä riski kosteusvauriolle. Ko. imurit kuitenkin yleisesti käytössä.

Talon alla ilmeisesti kulkee kallio. Miten se siellä menee, mahdoton sanoa. Ammattimiehet voinevat kertoa miten on tapana rakentaa tällaiseen paikkaan. Levitetäänkö kallion päälle hiekkakerros ja väliseinän antura valetaan tämän päälle. Vai valetaanko antura suoraan kallioon.

Nämä eivät ole yksinkertaisia asioita…
Radonimurin tarkoitus on pitää talon alusta alipainesa, ettei alapohjasta virtaa korvausilmaa sisätiloihin ja samalla myös radonia.
Jos alipainetta lisätään niin, että sillä pyritään lattian alusmaan kosteutta alentamaan, niin mistä korvausilma alusmaahan. No, sehän voidaan tietysti järjestää vaikka sokkelin läpi tai alitse ventiileillä. kesäaikaan kondenssi on ilmeinen joten tulos ± nolla. Jos talvella johdetaa ulkoilmaa talon alle, on kuivattava vaikutus todennäköinen, mutta
jos me lisätään kosteuden osapine-eroa lattian alustan alustäytön ja perusmaan välillä, kiihdyttää osapaine-ero taas kosteuden siirtymää perusmaasta ja sitä siellä riittää.
Tällä systeemillä ei saavuteta toivottua tulosta.
Tosiasia on, että talon alustäytön huokosilman suhteellinen kosteus on aina yli 90 % RH.
Suosittelen pyyhintänäytteen ottoa seinäpinnasta missä kosteus on suurimmillan. Tehdään siitä kvantitatiivinen mikrobitutkimus.
JOS PINNASSA EI OLE MERKITTÄVIÄ MIKROBIPITOISUUKSIA, NIIN SILLOIN RAKENNE EI KAIPAA MITÄÄN KORJAUKSIA.