Moi,
Kuinkas moni täällä on itse tehnyt kotiinsa jonkinlaista automaatiota? Itse tuossa tietoa niistä hankkineena olen törmännyt yhden valmistajan kaupallisiin tuotteisiin (mm. EBTS, Ouman, Notta for Home, jne), avoimeen EIB/KNX standardiin ja osa on taas käyttänyt X10, z-wave, PLC jne hoitamaan kullekkin haluttuja asioita. Hinta järjesteys noilla kalliimasta halvimpaan menee suurin piirtein näin: EIB/KNX, kaupalliset tuotteet, ja muut. Tietenkin hinta riippuu paljon mitä ja kuinka paljoa halutaan ohjata ja automatisoida.
Itse olen jokin verran ollut tekemisissä teollisuudessa yleisesti käytettyjen PLC laitteiden kanssa, niitä löytyy edullisia ja helppoja ohjelmoida. Niitä pystytään myös yhdistelemään toisiinsa mm. sarja, profibus, modbus ja ethernet -liitynnöillä.
Joten kysynkin onko joku tehnyt kotiin automaatiojärjestelmää mihin on liitetty valot, pistorasiat, lämmitys, ilmastointi, murtohälytys PLC:n päälle?
Itse olen miettinyt et pari-kolme plc purkkia yhdistettynä ethernetin kautta paneeli-pc:hen josta hallitaan kaikkea. Hinta arvio pyörii siellä 1000-2000 välissä (lukuunottamatta esim.valokatkaisijoita, hämäräkytkimiä, jne jotka joka tapauksessa tulee taloon). Hallinta softaksi olen miettinyt Proview softaa http://www.proview.se/ joka on siis ilmainen ja se yhdistettynä luultavammin pfofibus/modbussinkautta PLC purkkeja ohjaamaan.
-Timo
älähän nyt face ala irvistelemään siinä yhtään, ei se ole väärin että kysyy jotain. väärin on ainoastaan jättää kysymättä.
itsekkin kun olen vähän samanlaisessa ko. tilanteessa kun tuohon kömmänään pitäisi saada aikaiseksi "automaagiota" pikkuisen. miksikö ?, no siksi että sitä nyt vain pitää olla hitisvinkuloita kaappi täys.
omaan projektiini olen kaavaillut IV-koneeksi vallox 90 SE, lattialämmitys termareiksi DEVI 550 ja tulevaisuutta varten pistin putkivaraukset ILP :tä varten (syöttö 1kpl JM20 + mahd.väylä ohjaus 1 kpl JM20).
nämät kaikki pitäisi saada saman valvomo-ohjelmiston sisään toimimaan että PC :llä voi hoitaa lämmityksen, ilmanvaihdon, palo-, murto-, ja kosteushälytyksen ohjaukset ja hallinan yhden luukun- periaattella.
tuon vallox :in saa LON- väylään, DEVI 550 käyttää devilink- väylää ja ILP :ja saa liitettyä vaihtelevalla menestyksellä LON / LIN- väyliin ja kaikki nämä romut pitäisi saada vörkkimään yhteen LAN / RJ-45 kautta. itse olen heti kättelyssä unohtanut EIB / KNX hässäkät sen hinnan vuoksi eikä sisävalaistusta ole edes tarkoituskaan saattaa väyläohjauksien perään vaan ainoastaan talotekniikka, muut sähköt vakioratkaisuilla.
eli käytännössä samanlainen kuin esim. iso liike tai toimisto rakennus jonka talotekniikka hallitaan VAK :in kautta mutta huomattavasti pienemmässä mittakaavassa.
tällä hetkellä mietinnässä on :
- OUMAN EH-60
- ESMI / PELCO OY :n GESMI
- SIEMENS LOGO! + laajennus moduuleita.
ehdotuksia / ideoita (paitsi negatiivisia ja masentavia) otetaan vastaan.
"ehdotuksia / ideoita (paitsi negatiivisia ja masentavia) otetaan vastaan."
Siis ei totuuksia/faktoja, vaan vain unelmia/luuloja.
hienoja juttujahan nuo ovat, mutta sitä automaatiota pitäs osata talon muidenkin asujien osata käyttää ja muutella asetuksia, alussahan se tietysti on kivaa räplätä niitä koneita ja säätöjä, sitten pitäs vielä ymmärtääkin mitä tuonkin asetuksen muutos mahdollisesti aiheuttaa, joten ANNA OLLA.
jos nyt kuitenkin haluat tärvätä pikkasen rahaa, niin logollakin tai mitsun alphalla pääseen jo alkuun ihan kivasti. johdoton devilink taas sopii lämmitysten yms ohjauksiin.
X10llä olen leikkinyt, mm. tehnyt pehmeän herätyksen (valot kirkastuu hiljalleen, musiikki alkaa soida jne), kilkkeet oli pilkkahintaisia ja systeemiin kuului radiotaajuuksilla toimiva kaukosäädinkin joka samalla toimii (infrapuna)yleiskaukosäätimenä. Eli kaikki hyvin tähän asti.
Miinuspuolena se, että ohjauskilke ja sitä myöten tietokone/softa ei saa kysyttyä tilatietoa eli himmentimien ja kytkimien tila pitää vain “muistaa” ja se ei ole alkuunkaan luotettava tapa. Himmennintä ei voi kytkeä päälle 0% kirkkauteen vaan ainoastaan 100% kirkkauteen, siten esim. pehmeä herätys pitää tehdä niin että softa kytkee valot illalla täyteen kirkkauteen ja himmentää ne saman tien nollaan josta sitten aamulla alkaa niitä kirkastelemaan.
Tuota suurempi haittapuoli on epäluotettavuus eli verrattain usein satunnaisesti komento ei menekään perille. Riippuu käytöstä haittaako se eli jos tarkoitus on vaikka kytkeä auton lämppäri päälle, softan voi koodata lähettämään komennon vaikka 10 kertaa putkeen jolloin lämppäri on taatusti päällä. Himmennyskäytössä epäluotettavuus on jo selvästi suurempi haitta.
Moi, heräshän täällä vähän keskustelua
Tuota X10:ä katselin alussa kanssa, mutta vaikkakin se on halpa toteuttaa niin se on epäluotettava. Strömforsin IHC taitaa olla jo poissa laskuista?!?! Tässä nyt vähän enemmän asioita kaivelleena, niin olen tällä hetkellä miettinyt seuraava järjestelmää.
Logiikoina käyttäisin Crouzet M3 XD26 purkkeja (käytännössä samoja kun tuo LOGO!) ja siihen sitten lisämoduleita. Itselle on kanssa tulossa Valloxin 150 SE ja sitä pystyy ohjaamaan 0-10V jännitteellä (8 portainen nopeus) ja sieltä saa relekärjiltä vikaviestit, tämä riittää mulle ja helppo toteuttaa. Lämmityksenohjaus on luultavammin Ouman EH-600 ja sinne syöttäisin logiikasta kotona/poissa tietoa (eli lämmityksen säätö tapahtuisi vain siinä EH-600:ssa mutta ulkoa tulisi poissa -tieto).
Mulle tulee myös aurikokeräimet, joten sille joudun rakentamaan ohjauksen kanssa ja se onnistuu myös noilla Crouzetin purkeilla.
Kodin turvavalvonnan (ovi-, liike-, kosteus-, palo-, lasinrikkotunnistimet) voi toteuttaa myös logiikalla. Päälle/pois kytkentä koodillisella ohisulkijalla. Tämä ei tietenkään ole mikään virallisesti hyväksytty järjestelmä, mutta saan siitä kännykkään tekstarina minkälainen hälytys on kyseessä. Ja kun tuo turvavalvonta kytketään päälle, niin voin ohjata logiikasta valot/pistorasiat pois päältä, ilmastointi minimi nopeudelle, lämpötilan laskut, veden katkaisut, jne. samat siis mitä kaupallissa tuotteissakin on.
Kaikkea yllämainittua voisi hallita vaikkapa Magelis STU päätteeltä (hinta selvityksessa, mut jossain 500-800 välillä). Tuo Magelis STU siis sisältää kosketusnäytön millä voi ohjata talotekniikka ja samoin siinä on web server, eli pääsee myös etäältä tarvittaessa katsomaan/muuttamaan tietoja netin ylitse (jos siis haluaa).
Tämmösiä on siis mulla mielessä, otan kanssa vastaan mielipiteitä/ideoita.
Joo eikun rakentelemaan ja odottelemaan ensimmäisiä ukkosia.
Vaarahan on tietenkin et ukkonen hajoittaa laitteen, mut toisaalta ei taida vielä olla semmoista sähkölaitetta keksitty mitä ei ukkonen voisi hajoittaa…
Terve,
Samoilla linjoilla mennään. Itse olen myös käynyt monia järjestelmiä lävitse ja monia " asiantuntijoita " haastatellut puolen vuoden aikana. Nyt on aika lyödä lukkoon minkä kelkkaan lähtee vai lähteäkö?
KNX - Kallis ja mitä haluat oikeasti seurattavan talosta ja mikä on nice to know tietoa. Hifistellähän voi,mutta se maksaa! Olkaa myös tarkkana,että mitä palikoita valitsette tai teille valitaan,ettette maksa ylikalliista palikoista kun edullisemmatkin palikat soveltuvat KNX:ään.Lisävarauksista on turha mennä maksamaan koska, nehän voi ostaa myöhemmin ei siis varalle! Itse et pääse taviksena muokkaamaan väylää. vaan se maksaa jos haluat sitä myöhemmin muuttaa.
Notta jotta: Tarjous oli todella epäselvä alv 0% hinnat pyörivät ja salassapitovelvoitteet yms muuta shitti settiä. Palikat saa vain tulevaisuudessa Notalta jos putiikki on pystyssä vielä 10v päästä.
Muuten varmasti tasokas paketti.
EBTS: Yksinkertainen setti EB:n tekemät logiikat palikoihin ja muut tarvikkee ihan sähkötukkurin materiaalia jossa taitanee olla vain EBTS:n logot stanssattu. Jälleen tätäkään ei voi muokata itse.
Elke Living System Schneider Electoric nykyisin. tähän en ole tutustunut, tarkemmalti,mutta palikoita uskoisi saavan jatkossa aika hyvin.
Sanovat,että hinta tällä KNX :llä on samoissa?? tähän voi joku ottaa kantaa.
"Köyhän miehen KNX" Siemensin Logo! tai Simatic. Kaikki samat setit pystynee toteuttaamaan tällä paits kosketuspaneelin osalta lienee hieman haasteita saada vastamaan muiden tasoa! Toisaalta tätä systeemiä voit itse pienellä opettelulla muokata ja kehittää. Palikoita uskoisi riittää jatkossa.
Hinta on edullisin.
Onko jollain vielä jotain kommentoitavaa!
ELko Living System maksaa järjestelmänä noin puolet vastaavasta KNX-järjestelmästä, kun verrataan keskikokoisessa ok-talossa. Isommissa kohtiessa KNX alkaa olla halvempi ja järkevämpi. Aika tarkasti laskettu käytännössä; hinnat n 4400 ja 8800 eur,