Miten kannattaisi dokumentoida kylpyhuoneremontti, siinä käytetyt aineet ja työtekniikat? Etikettejä ja työohjeita yms mappiin talteen, jotta voi sitten jälkeenkin päin osoittaa vaikkapa ostajaehdokkaalle tai uudelle omistajalle mitä on tehty ja miten ja millä? Entä millä tavalla pohjatyöt hyväksytetään isännöitsijällä? Käykö isännöitsijä katsomassa eri työvaiheissa ennen laattojen laittoa ja sitten suullisesti hyväksyy tai on hyväksymättä? Jotenkin tuntuisi turvalliselta saada hyväksyntä kirjallisena, JOS joskus myöhemmin tulee jotakin epäselvyyksiä tai sanomista joltain taholta. Tai jos ei muuta niin sekin dokumentti olisi sitten siellä remppamapissa "todisteena" Millainen on käytäntö näissä asioissa? Tai miten olette kokeneemmat itse todenneet asioiden olevan ja miten tehneet tai mitä huomioita? Vai onko tää multa ihan turhaa hössötystä?
Itse teen niin että valokuvaan työvaiheet ja raporttiin kirjaan kuivumisajat, kuka työn teki ja millä aineilla ja kuinka paljon niitä käytettiin. Myös hankaluudet ja ongelmat kirjaan ylös. Tekninen isännöitsijä suorittaa vesieristeen tarkistuksen ja hyväksyy kirjallisesti. Hän myös huomauttaa jos hyvästä rakentamistavasta on poikettu (mm. lattiakaivo, putkivedot). Näin myös saan taloyhtiöltä rahat takaisin siitä mikä kuuluu taloyhtiön maksettavaksi. Meidän yhtiössä lattiakaivo, viemäriputket, vesiputket ja vesieristeet. Siis kylpyhuoneestani on kaikki vanhat vesiputket poistettu nyt kun kerran töihin alettiin, niin tulevaisuuden käyttövesiputkisto saneeraus ei ulotu minuun kuin maksamisen osalta.
Eräs tuttavani puhui jostakin vastaavasta mestarista…? Joka ei olisi sama kuin isännöitsijä / tekninen isännöitsijä, vaan joku ulkopuolinen joka tarkastaa työt ja allekirjoittaa kaikki dokumentit ja on loppukädessä vastuussa jos jokin on pielessä hänen tarkastuksensa jälkeen. Joku rakennusviraston (?) vaatimusten mukaan asioita tarkasteleva. Ja minä kun olin luulossa, että isännöitsijälle dokumentoidaan ja hän tarkastaa ja se siitä… Pitää nyt varmaan varmistaa vielä sekin, että voiko mitään kosteuseristyshommia tehdä itse vai täytyykö olla joku virallinen ammattilainen, jotta mikään taho voi hyväksy työn??
Kyllä pitäs riittää isännöitsijän dokumentointi.Eli isännöitsijä on hyvä ja tulee kuvaamaan paikat itse, tai sitten kiikutat dokumetit isännöitsijälle.Meitin taloyhtiössä touhutaan näin.Vastaava mestari ei juuri mistään vastaa, jos asiat on pielessä.
Kosteuseristyshommat ei ole luvanvaraisia hommia. Sertifikaatteja on toki keksitty, mutta työn laatu ratkaisee kaikessa, ei sertifikaatit.
"Kosteuseristyshommat ei ole luvanvaraisia hommia. Sertifikaatteja on toki keksitty, mutta työn laatu ratkaisee kaikessa, ei sertifikaatit.
"
Tästä olen samaa mieltä. Kuitenkin monissa taloyhtiöissä hyväksytään ainoastaan sertifioitujen tekijöiden vedeneristykset. Taloyhtiön käytännön voi tarkistaa isännöitsijältä.
Joo, näin taitaa olla. Meillä taloyhtiö maksaa myös vesieristystyön, mutta enpä tiedä kumpi on järkevänpää, tilata joku uppo-outo hemmo jolla on sertifikaatti tekemään, vai tekisikö itse ajan kanssa, kun lähes kaiken muunkin tein. Olen vain nähnyt liikaa kaikenlaisia laatoituksia ja jäljestä päätellen voi vain arpoa onko vesieristys tehty huolella, niin kiire monella “laattamiehellä” näkyy olevan. Tosin olen itse pilkunviilaaja, joten monikaan remppareiska ei mulle varmaan kovin mielellään mitään tee…
Niinpä, uskoisin että itse olisin paljon tarkempi lattiastani apumieheni kanssa kuin joku sertifioitu hätähousu-laatoittaja… Toki hyviäkin on mutta mistäs voi etukäteen varmista että saa sellaisen hyvän ja tunnollisen. Viime aikoina tullut katseltua kaakelointeja ja saumauksia joka paikassa missä niihin vain on tullut törmättyä ja ylivoimaisesti suurin osa on huonoa jälkeä! Jos alla olevat rakenteet on tehty samalla “huolellisuudella ja antaumuksella” niin eipä hyvältä vaikuta. Tuskin se laatoituksen tekijää kiinnostaa mitä kylpyhuoneessa tapahtuu vuosia sen jälkeen kun hän on siellä käynyt hommansa tekemässä. Hän itse ei joudu mistään vastuuseen.
Täytyy toivoa että saisi tehdä itse!
No nyt on tuokin selvitetty. Vastaavan mestarin tarvitsee jos muuttaa rakenteita, esim rakentaa saunan. Normikylppäriremontti ei vaadi muuta kuin isännöitsijän tai teknisen isännöitsijän hyväksynnän ja seurannan. Ja ei tarvitse olla sertifioitu ammattimies tekemässä (ei ole mitään tahoa/lakia joka niin määräisi), pääasia että ohjeita ja työtapoja noudatetaan ja dokumentoidaan kunnolla. Ainoa kai missä kohtaa ulkopuolinen ammattimies olisi parempi olla, on sitten jos jokin menee pieleen niin voi syyttää jota kuta muuta tahoa kuin itseään
Vastaan nyt tähän enkä tee omaa topicia, sillä asia koskee suurinpiirtein samaa asiaa. Olen teettämässä kylpyhuoneremonttia, jossa seinä siirtyy hieman (märkätila pienenee 50cm, kipsilevyseinä), isännöitsijä vaatii vastaavan mestarin. Tässä kävi juuri yksi urakoitsija, jonka mielestä moista tahoa ei tarvita. Mutta miten on, hoopottaako isännöitsijä minut kustantamaan tarkastukset yms, jos ei itse osaa/halua sitä tehdä? tuli hieman epävarma olo, sillä vastaavan mestarin tarjous on hyväksytty.