Kuinka päästä eroon wc:n jarrutusjäljistä?

Tällaisella otsikolla sain postia Rakentaja sivustolta, sitten kerrottiin uutuudesta wc huuhtelussa ja lopuksi todettiin:
“Ympäristön kannalta ei ole yhdentekevää, käytetäänkö huuhteluun noin neljä litraa vai kaksi ämpärillistä.
 Tehokkain keino jarrutusjälkien siivoamiseen on perinteinen wc-harja”, kertoo Koveshnikov."

Ensimmäinen lause on totta, mutta siis mitä uutta jarrutusjälkien osalta, ei mitään, vaan vanha harja käteen.
Vessassahan on kahdennäköisiä jälkiä, on jarrutusjäljet pohjassa tai varpusparvi lentänyt reunoille?
Harvoin, jos koskaan on jarrutusjälkiä pöntön reunoissa?

Varpusparven jälkiin tehoaa parhaiten heti pideesuihkulla annettu ruiskutus, nimittäin se vaatii melkokovan pistemäisen suihkun, jota todennäköisesti uusikaan huuhtelujärjestelmä ei tee?

Jarrutusjälkiin tehoaa yleensä vain harja, sillä ne ovat useimmiten veden alla.

Mielestäni jarrutusjälkien syntyä voidaan ehkäistä eniten pytynpohjan muotoilulla, siihen ei juurikaan vaikuta huuhtelujärjestelmät.

Itsellä kaksi saman valmistajan Gustavsberg eri mallia, toisen saat jynssätä joka kerta harjalla, toisen joskus.
Pyttyjen pohajarakenne on täysin erilainen, toisessa pyöreä syvä kohta, jossa vettä syvästi, sitten jynssättävässä mallissa eteenpäin pitkä loivasti nouseva, jossa vettä matalasti.

Lopuksi haluaisin myös “varoittaa” vanhojen omakotitalojen omistajia, miettikää kun vaihdatte pyttyä.
Onko viemärit suunniteltu 4:n litran vesimäärälle. Itsellä oli isot betoniputket, jotka olivat ajalta 16-12 litraa veto, oli pakko vaihtaa muoviin, parin tukoksen jälkeen, kun laitto nykyaikaiset pienivetiset 6 litraa isoveto.


Joo Gustavsbergillä oli ainakin 30 v sitten isonieluinen juttu, että tarvitaan usein 3-4 isovetoa ennen kuin tavara häipyy. Se harmittaa, että vettä menee runsaasti ja pitää päivystää vedon jälkeen, että häipyikö pois silmistä. Nyt on asenneltu pytyn reunaan pyöteen aiheuttavaa. Se on hieman parantanut, mutta ei riittävästi.
Kyllä yleisemmin eli useammin olisi puhuttava nimenomaan kiihdytysjäljistä ja varsinkin silloin, kun jäljet ovat ylempä pytyssä.