Kuinka paljon lattia-EPS painuu valettaessa?

Olen jättänyt n. 80 mm ilmatilaa EPS 100 Lattia -levyjen päälle (yht. 200 mm). Kuinka paljon EPS painuu tällaisen valun alla, eli onko lopullinen laatan paksuus jotakuinkin 100 mm ja sitämukaa on varattava lisää massaa?

…Unohtui mainita että EPS-levyt ovat 50 mm paksuisia. Reunoilla 5 kerrosta ja keskellä 4…

Unohtuipa nimen omaan myös se “laatukin”, mutta olipa mitä tahansa, niin se on sitä ja tätä ja painuuhan se reilusti.

Tarkennatko sitä puristuuko EPS tiiviimmäksi (kasaan) vai painuvatko levyt pelkästään tiiviisti toisiaan vasten. Onko jokaisen levyn paksuus siten edelleen 50 mm?

Se laatu/tyyppi on ratkaiseva. Kyllä molemmat tapahtuu.

Tuosta levyjen kokoon painumisesta en tiedä, mutta sen olen nähnyt monessa paikassa, että kun täyttösora on huonosti tasattu,ja tiiivistetty, niin painumista tapahtuu valun aikana ja sen jälkeen vielä pitkän aikaa.

Mulle Ruduksen kuski rupesi jo hieman kritisoimaan kun pikkuvaluun meinasi kurat loppua. Kun sitten kerroin hänelle miten laskettu niin hn sitten otti pari 20 litran ämpäriä ja kävi pummpuauton kaukalosta hakemassa lisää kuraa.

Eli rakenteena: raakavalu alla, päälle lecasoraa epätasaisuuksien vuoksi ja sitten 15-25 cm EPS-100. Neliöitä 25, tilaa EPS:n päällä 9 cm. Tilausmäärää laskiessani otin 25 kertaa 0,1 eli 2,5 kuutioita + 0,5 kuutiota , eli 3 kuutioita ja niukin naukin riitti. Kuskin laskukaavalla olisi loppunut kesken.

Noin pienessä määrässä tietenkin kaukaloon jäävä kura ja letkuja asennettaessa vuotanut kura muodostaa suuremman osan.

Kyllä minulla nyt mielestäni on paksumpi betonilevy kuin 9 cm, tavoite oli 10 cm betonia...