Jos viime vuonna sanottiin keskimääräiseksi neliöhinnaksi 1500 € / m2 niin mitä se on nyt? Mistään en ole tuota tietoa löytänyt.
Kysymyksesi on yhtä tarkka kuin kysyisi, että mikä on uuden auton kilohinta.
Siihen kun vaikuttaa muukin kuin väri ja ovien lukumäärä.
Tuskin tulet viisaammaksi, jos sanon, että uuden talon hintahaarukka on n.1000€-2000€/m2
Siihen vaikuttaa mm. sijainti, perustustapa, talon malli/muoto, materiaali, varustetaso, pihojen koko/laatu , työnsuorittaja, yms yms...
Noilla lähtötiedoilla voisit saada hieman suuntaa antavamman vastauksen. Työn hintahan ei ole juuri muuttunut.. lama hillitsee työn hinnan korotuksia. Rakennustarvikkeiden hinnanlaskusta olen kuullut, mutta mitä rautakaupassa olen vieraillut, niin ei sinne ole ainakaan päivittäistavarakauppaan vaikuttanut hintoja alentavasti.
Keskimääräinen neliöhinta on luultavasti nousussa koska talojen koko on pienenemässä. Rakentaja ei tuollaisella keskimääräisellä hintatiedolla juuri mitään tee…
Rakennustannukset putoavat nyt kokoajan. Työn hinta ei ainakaan ole nousupaineessa, tosin ammattilainenhan maksaa aina. Rakennustarvikkeiden hinnat ovat pääsääntöisesti pienoisessa laskussa jotkin törkeimmät ylilyönnit suuremmissakin syöksyissä.
Talotehtaiden kilpailu on tiukentunut ja tonttien hinnat pienessä pudotuksessa.
Ja vielä tärkeimpänä, pankit ei myönnä lainaa jokaiselle hakialle.
Eli
Nousupaineita ei todellakaan ole. Alaspäin menee, väitti talopakettimyyjä tai rautakauppias mitä tahansa.
Minulla on ainakin aikaa odotella pari vuotta.
Toisaalta taas kiristyvät määräykset nostavat kustannuksia ja rakennusalan palkkataso on ennakkoon sovittuja joten ei niistäkään paljon lasketa. Aika marginaalista loppuenlopuksi. Nyt voi vähän valita tekijöitä ei tarvitse ottaa eri paikasta kirvestä ja miestä vaan samantien kirvesmiehen. Tunnetusti hyvä mies maksaa itsensä takaisin säästöinä. Sähkötarvikkeissa lama oli ja meni jo nyt hinnat taas nousseet yli sen mitä oli ennen "taantumaa"
Yleensä kai kannattaisi rakentaa silloin kun on tarvetta…
“Sähkötarvikkeissa lama oli ja meni jo nyt hinnat taas nousseet yli sen mitä oli ennen taantumaa”
Mitähän nämä tarvikkeet ovat?
Ainakin kaapelit, kalusteet ja keskukset ovat järjestäen nyt kaikki halvempia kuin keväällä -08
Edellyttää tietysti hintavertailua liikkeiden ja tukkujen kesken.
Onko oma lehmä ojassa??
Työkustannukset eivät ole vielä tulleet alas, sillä kotitalousvähennys pitää niitä ylhäällä eli ammattilaisen kannattaa ottaa ennemmin remonttikohteita kuin uudisrakennuksia.
Työttömyys-vakuutusmaksuihinkin on tulossa korotuksia - kuulemma.
Eipä taida työhinnat ainakaan laskea.
Oulussa muutamat toimijat tekee 1100-1200 €/m2. Kivitalot ovat hieman tyyriimpiä..omamme 1400 €/m2..ja alle jos ulkovarastot lasketaan mukaan.
Täysin valmiin kivitalon saa 1600 €/m2 ja itse askartelemalla jopa 1250 € /m2.
Tämä edellyttää tietää mitä neliöihin saa mahtumaan.
5h + K+R+KHH +S ja 2 WC ja 2 vh on noin 121 m2 minimissään..talokirjoissa ne on yleensä 160-190 m2...aika ovelaa vai mitä ?
Höpö höpö
Mikä tässä oli mielestäsi höpöä ?
Hinnat
Ei saa kivitaloa tuohon hintaan avaimetkäteen toimituksena
Talo 200 000 at 30 000 piha 20 000 ja tontti 45 000...saa varmasti ja allekin.
"Talo 200 000 at 30 000 piha 20 0000 ja tontti 45 000...saa varmasti ja allekin."
Eli 475 000€ Tuostahan tulee jo melkoinen neliöhinta. Varmasti monelta valmistajalta saa halvemmalla.
Hinta ja laatuhan kulkee yleensä käsikädessä, kuten älvärissäkin..
Älväreillähän on yksi maailmanennätys..pystytyksestä umpihomeeseen 4 viikossa ( voi olla legendakin urbaani sellainen ).
Laatu maksaa..olen samaa mieltä.