Kuntosali ulkorakennukseen, alustan käsittely (maanvarainen laatta)

Tervehdys,

eli olisi projektina kuntosalin teko autotalliin/pajaan (tai missä käytössä lie aikaisemmin ollut), rakennettu lienee 1950-luvulla, kuten talokin. Saliosio kattaa n. 60% tallista.

Alkutilanne oli lattian osalta se, että rakenteena on maanvarainen laatta, jonka alla hiekkaa vähintään kymmeniä senttejä ilman eristettä. Lattia oli valettu lautakehikkoon. Seinillä sokkeli nousee n. 30-40cm yli laatan pinnan, sokkelin sisäpinnassa tojalevy. Sokkelin päällä bitumihuopa, jonka päällä puurakenne. Puurakenteen sisäseinässä EK ja näyttäisi olevan joku lasivilla tai vastaava välissä (eli ei liene alkuperäinen rakenne) ja ulkona lautavuoraus.

Ensimmäisenä poistin puutavaran lattiasta saliosasta, sekä huonokuntoisen betonin. Valoin s30:llä betoniin paikkaukset sekä juotosbetonilla poistettujen lautojen urat. Pidin myöskin huolen, ettei puutavaraa jäänyt valujen alle/sekaan. Nyt olisi tarkoitus tasoitella parista kohtaa vielä vetonit 5400:lla. (s30 olisi ollut halvempaa, mutta ei ehkä 5-10mm tasoituksissa pysy?).

Nyt pitäisi keksiä, että miten tuon betonin pinnan käsittelee:
1. Betonipöly pitää sitoa, koska muutama laite on herkkä liialle pölylle. Käykö sitomiseen Primer tai verilasi (löytyi muuten tallista jotakin vanhaa natriumsilikaattia) ja pysyvätkö nämä kostuvassa laatassa?
2. Betonin päälle saliosiossa  tulee myöskin 8mm kumimatto, jota ei toki liimata mitenkään lattiaan. Mutta tämä muodostanee kosteutta maton ja lattian väliin, ellei Primer tai vesilasi estä kosteuden nousua. Mutta osaako kosteus etsiytyä tuolta alta pois ilman ongelmia?
3. Pohdin vaihtoehtoa, että kuntosalin osalta tuolle betonille tekisi pikisivelyn tai vastaavan, vrt. maanvaraisen lattiarakenteen alapohja. Jos kosteus osaa tuolla talonkin alla etsiä muun väylän ulos, niin osannee myös autotallissa? mm. sokkelin ja muun talliosion kautta pääsisi vapaasti hengittämään. Toki itse talo on kohtuu kuivalla paikalla. Jos laittaa pikisivelyn, niin voisiko silloin harkita jopa itsesiliäviä tasoitteita?

Tarkoitus olisi jossakin vaiheessa purkaa lattia ja tehdä sinne nykytaiteen mukainen pohjaratkaisu kapillaarikatkoineen, jolloin myös tasoitus yms. hoituisi huomattavasti helpommin mm.itsetasoittuvilla. Mutta lähdetään siitä, että 5-10(0) vuotta on aikajänne, milloin tuo tapahtuu ja siihen saakka tämä viritelmä pitäisi saada kestämään.