Kustannukset autotallin teossa

Eli olen aloittamassa 7,5*8,5m lämpimän autotallin tekoa, pitkällisten tonttitöiden jälkeen.

Tarjouksia olen paketeista kysellyt puutalo kympiltä ja teemataloilta.

Teemataloilta tarjottiin 20 000€ tallia joka oli hyvin pitkälle valmis, perustuksia, asemakaavaa ja joitakin pikkuhommia vaille.

Puutalokympiltä taas kyselin tarjousta 62tallista pienillä muutoksilla(väliseinä pois, isommat 3m ovet, pari lasin karmia lisää,jne) jolloin hintaa tuolle eristämättömälle "puoli valmiille" paketille tulisi noin 10 000€.

Eli nyt tulikin mieleeni että millaisilla hinnoilla olette saaneet noita valmis pakettejanne rakenneltua?

Tuntuvat hinnat vaihtelevan hyvinkin paljon.

Vierestä viedään ja rajusti, mutta ihan vertailupohjalta, pitkästä tehtynä, perustuksineen (ilman kaivuu urakkaa, koska hankala erotella kun kaivuri teki muutakin samalla) 130m2 autokatos, varasto, autotalli (lämmintä 80m2) ksutannukset lattiavaluineen, 2xnosto-ovineen jne n.12.000e.... Ja on fakta. tai ainakaan enempää ei ole rahaa mennyt tililtä...oho

40 m2 autotalli lämmin + sähköt .metri tavarasta ite teehtynä kustannukset kaikki 8000e

67m2 kahen auton Atlas autotalli (ATV2, ) Koskisen oy:tlä.. Puutavaratoimitus (runko+ ruode ja ulkoverhous) 5300 juuroa. Siihen perustukset ite tehtynä ja tarvikkeet päälle (eristykset, kipsit, tuulensuojalevyt ja ormaxin tiilikate + kalliillla 2950euroa maksavilla Turner Deluxe ovilla) kaikki yhteensä n 13 000 euroa, lämpimänä. tässä ei työtä mukana kun itse tehty. , ovissa olisi jo voinut säästää vielä 2000 euroa, jos ois vetänyt rautakaupan halvimmilla ja vielä (väljemmien säännöksien) yksinkertaisimmilla perustuksilla. Kasaaminen kuin legoja kasaisi! Onnistuu varmasti höntimmältäkin

Täytyy kyllä kehua Koskisen Oy:n puutavaran laatua, on hienoa vetää höylättyä mitallistettua ja määrämittaista runkopalkkia kiinni, melkein ei kehtaa vetää edes hanskoja käteen.

Kaksi väärää koolinkia koko paketissa, eli eipä paha.

jassoo hyvä! Onnitteluni, että löytyy vielä järkeä. Kerronpahan kaverillekin!

Olen kuitenkin utelias tietämään kuinka hyvin työntekijäsi olivat tyämaalla ja oliko sinulla vaikeuksia löytää niitä? Kuulitko tekijöistä tuttaviltasi vai olivatko tekijät talopaketin alihankkijoita ja teitkö kirjallista työsopimusta? Maksoitko palkat pimeänä kokonaan vai puolet ja puolet? Oliko työn valvonnassa hankaluuksia, varsinkin silloin, kun olit leipätyössäsi vai luotitko heihin täysin , ettei ressi päässyt yllättämmään. Jos olet perheelinen, niin kuinka suuresti perheesi kärsi, kun duunarit olivat työmaalla eli tuottiko se suurta häiriötä. Jas sitten vielä: oletko menossa käräjille?

Jos yhteenkin kysymykseen vastaat kieltävästi, niin et ole normaali.

Eli huomattavasti halvemmalla olette paketitkin saaneet.

Miten paksu runko tuossa Atlaksessa on? Höylätty 2x4 vai 2x5? Entä sisäkorkeus?

Leveyttä ei ilmeisesti saa enempää kuin 6,7m. Hieman tiukahko parille 2,05m autolle.

2 x 5 höylätty määrämitallistettu.  6,7m on Atlaksen levein vaihtoehto. tuntuisi näin silmällä riittävän leveältä. tosin ei siellä täysin ovia auki saa kummastakin autosta yhtä aikaa.  Sisäkorkeus piirrustuksien mukaan tulee olemaan 2680 riippuen mille korkeudelle katon laittaa.

Voisiko kirjoittajat mainita myös rakentamisvuoden. Vaikuttaa ihan oleellisesti kustannuksiin…

rakennusvuosi 06-07...

Ps. kilpailuttaminen kannattaa ja kiire on kaikista suurin kustannusten nostaja! (poislukien puutavaran hinnoittelijat kieli ulkoa)

Rakennusvuosi 2007 (toukokuu) lähtien

Saman suuruisia laskempia olen minäkin saanut. Tallin koko 75m2, vesikiertoisella lattialämmityksellä. Pitkästä täysin itse tehtynä. Valmiiksi en ole saanut muuta kuin perustukset.

Samoilla linjoilla. 60 neliötä kahden auton talli + 2 varastoa mielestäni "liiankin hyvin" perustettuna ja eristettynä, kun ei ole tarkoitus pitää lämpimänä kuin harvoin.

Suurelementtipaketti olisi maksanut reilut 20 000€, pre-cut n. 15000 € ja pitkästä tavarasta n. 10000€. Rak. vuosi 07 ja ite tehdään kaikki paitsi lattian liippaus.

Aloittelemassa talli/katos/varasto rakennelmaa Mitat noin 8x9m josta lämmintä tilaa n. 45m2. Perustukset  tehty jo viime syksynä. Nyt olen pyydellyt tarjouksia muista "romppeista". Kattotuolit rahteineen 10kpl 1450e. Levyt, villat, kaikki puutavara, kiinnitystarvikkeet ym. n.4500e. Tiilikatto ja siihen liittyvät n.1200e. Ovet ja ikkunat n. 2000e. Hinnat 7/07. Lisäksi tulee lattiavalu sekä LVIS-työt.

En tiedä mistä porukka on tavaransa hankkinut, mutta olen juuri saanut valmiiksi 68 m2 neliön autokatostallin, jossa tallin osuus  n. 40 m2 ja viereisen katoksen perällä n. 10 m2 varasto ja voin sanoa, että pelkästään materiaalien osuus oli melkoinen vaikka niihinkin sain mielestäni kohtuu hyviä alennuksia.  Tallissa ja varastossa on lattialämmitys kaapeleilla, seinissä 200 mm eristys ja yläpohjassa 300 mm. Tämän lisäksi huippuimuri katossa ja puu-ulkovuoraus.

Tässä muutamia tavaraeriä/kustannuksia:

Villat+kipsilevyt+tuulensuojalevyt n. 2500 euroa, ulkovuorauslaudat+räystäslaudat+kattotiilet n. 2400 euroa, perustusten harkot (maanvarainen antura+neljä kerrosta harkkoja), raudat, betonit, styroksit (ulko- ja sisäpuoli) n. 2100 euroa. Näiden lisäksi lukematon määrä pienempiä alle 1000 euron juttuja (ikkunat, käyntiovet, tallin ovi...). Sen ymmärrän, että työvoimakustannuksissa voi säästää jos tekee itse, mutta jos vanhaa tavaraa ei ole itsellään niin ei sitä ilmaiseksi mistään saa. Koko projektiin tulee uppoamaan n. 26000 euroa, josta pelkkien materiaalien osuus ilman yhtään työtuntia on n. 17000 euroa. Tällä hetkellä kaikki rakennustavara on todella kallista...

TSI:n luettelema lista hinnoista ja materiaaleista on ensimmäinen mielestäni realistinen ja todenmukainen laskelma. Meillä 130 neliön talli, jossa katos 40 m2 päässä. Lämmintä siis n. 90 m2. Samankaltainen perustus (maanvarainen laatta), runko 2*5, 19 kattoristikkoa, tiilikatto, paneelivuoraus ulkopuolella, räystäslaudat,  vesikiertoinen lattialämmitys, 2* sähköiset nosto-ovet 2500*2500, 2* käyntiovet, ikkunat 4 kpl, iso käyttöullakko, huonekorkeus 3 m, mineraalivilla seinissä 200mm, katossa 250 mm, kauttaaltaan sisällä tuplacyprokit ( seinät, katot) Öljynerotuskaivo, lattiat epoksipinnoitettu... ja monia muita juttuja. Sähköurakkakin tähän talliin pelkästään tarvikkeineen töineen n. 6000€. En tiedä miten ketjun muut kirjoittajat ovat rakentaneet, ovatko tallit jo valmiit? mutta oman työn osuus meidän tallissa n. 90 % ja silti talli tullut maksamaan jo yli 40 tuhatta euroa tarvikkeineen töineen. Että näin. Ja hinnat on kilpailtu ja verrattu aina ja toimittu sen mukaan. Meillä talli lähes valmis.

Onko kellään Meriitti autotallien perustuksista mitään kokemusta?

Ja miten hyvä on kovalevy tuulensuojalevynä??

Halpa hinta ja perustuksen helppous houkuttelee.

http://www.meriittihallit.fi/?cat=7

http://www.agrimarket.fi/main.cfm?iA=251068

Meitäkin kiinnostaisi käytännön kokemukset tuon meriitin kasauksesta/laadusta

tai muista "valmis talleista" tarkoituksena olisi saada n.50m2 lämmintä autotalli tilaa

ja samaan rakennukseen tulee lämpökeskus ja varasto koko yhteensä n.70m2

Hei!

Tässä vähän lisää osviittaa rakennuskustannuksiin.

Otin tarjoukset tällaisesta piharakennuksesta. Maanvarainen betonilaatta jäi paikalta puretusta autotallista.

Sain neljä tarjousta (sis. alv)

2 * n. 19 000 euroa

1 * työurakka, eli minä hankin materiaalit ja he tekee n. 11 000

1* 16 000 avaimet käteen toimituksena.

Otin viimeisen.

Moi, malttaisiko joku ihan mielenkiinnosta laittaa jonkinlaista erittelyä autotallin kustannuksista. Omassa projektisssa ollaan yritetty säästää mahd. paljon, mutta näyttää, että kalliimmaksi on tullut kuin monella muulla. Paljon on tehty talkootyönä ja tavarat hankittu rautapoodesta, jossa appiukolta olemme saaneet ne kohtuuhintaan. Laittakaa listaa, niin nähdään mistä hinta koostuu.

Talli/2 auton katos. MItat 11,5m x 7,5m, 39m3 lämmintä tilaa. Tässä meidän karkea erittely

- luvat, kuvat, vastaava mestari 1700e - kaivutyöt 300e - sorat, hiekat(myös valuun) 1700e - laitteiden vuokrat 50e - anturan betoni (itse valettu n.6m3) 280e - salaojatputket+kaivot, sadevesiv. 250e(itse asennettu) - harkot + alajuoksut 600e - styroxit 600e - runko 40e (muutaman lankunpätkän jouduin ostamaan tähän, loput omia) - kattotuolit 1150e (asennus itse talkoilla kaverin tukkikouralla) - ovet ja ikkunat 1200e (nosto-ovi, 2kpl lämpöer.ovia+2kpl ikkunoita) - tuulensuojalevyt+villat 900e (itse asennettu/osa asentamatta) - kattopellit, listat 1600e (itse asennettu) - lattiavalut 400e (n.10m3, itse valettu) - teräkset 200 - sähkötyöt 1200e (ei vielä tehty, tarjous otettu) - ulkoverhouspaneelit 60e (oma puutavara, vain ponttaus, vielä asentamatta, itse maalattu) - maalit + naulat, tarvikkeet 600e tämän mukaan 12830e, mutta tod.näk. saa laskea ainakin pari tonnia vielä lisää tohon, mitä en huomannut.