Olemme suunnitelleet oman talon rakentamista, n.100-120neliötä yhdessä tasossa Itä-suomen alueelle. Paketin hinta on n.30-35000 e,siihen sisältyy vesikattoasennus,mutta kattotiilet/pellit ladomme itse.Mitäpä veikkaisitte kustannusarvioksi? Sähkötyöt tekee sukulainen, pakolliset ammattityöt urakoitsija ja muut hommat teemme itse. Tontti on omasta takaa ja perustusolosuhteet ovat normaalit. Sähkölämmitys (ehkä varaava) ja varaava takka (+lämpöilmapumppu) Tarkoitus on tehdä ihan perusmateriaaleilla, ei luksusta.
itsellemme valmistuu kohta talo , jonka kerrosala on 132 m2. Materiaalina sisällä on käytetty keskihintaisia tuotteita ja muutamissa kohdissa pientä luksusta. Kodinkoneet ovat terästä. Talo tuli vesikattoasennuksella, timpuri kävi noin 3 viikkoa töissä tapetoimassa, laatoittamassa ym, sähköt tekee tuttava ja lvi työt mies itse. Tekee työkseen lvi-alan hommia. Talo on suorakaiteen muotoinen ja tontin pohja hiekkamaata. Talon lopullinen hinta tulee olemaan noin 115000e. Tämän päälle on vielä mullan ajaminen pihalle ja autokatos/varaston tekeminen. Toivottavasti tästä oli jotain apua. Ai niin meillä on talon hinnassa mukana kermansaven takkaleivinuuni.
Kiitos vastauksesta, sitä mieltä myöki ollaa et kyl tol hinnal pitäs tollanen 100-110 neliöinen ihan helposti saaha jos ei rupee pilvilinnoja rakentelemaan. ja tekee enimmäkseen itse (ja sukulaisten/ ystävien avustuksella )
Paljonko urakoitsijalla tuntitaksa(sis alv) Jeppe?
Enpä tiedä viel tuntitaksaa, kun en ole vielä urakoita kilpailuttanut tai edes kysellyt. Eiköhän sekin selvinne kun saahaan piirustukset ni pääsee kyselemään vähän tarkemmin....
Meillä suurimman osan töistä tekee urakoitsija. Ja kun lasketaan tontin hinta ja maatyöt sun muut mukaan niin kustannusarvio on siinä 170000 euroa. Tontin osuus tuosta on n. 8000 euroa. Rakennustarvikkeiden hinnat on nyt sitten noussu aika kovasti. Esim sähkökaapeleiden hinnat nousee 2.5 n.10% ja puunhintahan nousi jo 25%. Samoin putkien hinnat nousi reippaasti. Meni veinaan itelläkin budjetti pikkasen uusiksi =). Pitänee lähteä pankin tädiltä ruinaamaan lisää rahaa. Ai niin ja huoneistoala on 104m2 ja kaiken kaikkiaan rakennusalaa katoksineen on n.165 m2. Varatkaa rahaa reilusti niin ei tule yllätyksiä.
Noilla nelöillä hieman vajaa 150000€ kuulostaa realistiselta kun itse paljon tekee. 115000 kuulostaa liian tiukalta. Varaa budjettiin toi 150t niin ei tule pettymyksiä, kaikkiahan ei ole pakko törsätä!!
Onpahan kilkilkilpillä huonot menossa housuihin tai on jo, kun täyttävät koko areenan niin läpikäyvältä mainokselta, ettei vertaa. Toivottavasti lukijat ymmärtävät ja eivät ymmärrä antaa til…
Iloisen vastaus oli hyvä koska mistään hinnasta ei puhuttu.
Älykkäällä suunnittelulla ja rakennusjärjestelmän edullisuudella saadaan hintaa alas.
Itse suunnittelin 4 mh talon ( 111 m2 ) jossa vesikattovalmistoimitus on 65 000 euroa kivitalolle jonka seinän U-arvo on 0,14.
Kilpitalot on varmaan anturasta, ikkunoista ja väliseinien + kattotiilten asennukseen asti ulottuvassa toimutuksessa huomattavasti huokeampi, mutta kuinka paljon ?
Iloinen vois hävitä mainostamasta täältä!! jaksa lukkee mittään yli kaks vuotta vanhoja ketjuja kun toinen idiootti nostelee niitä puhtaasti mainostusmielessä ylös!!!( olikohan viiteen ketjuun laittanu saman viestin. tää keskutelu ainut “uus”)
voorumin sääntökirjan kertaus vois em. kaverille olla kohillaan!!