Kuuma vesi muuttuu haaleaksi

Kysymyksiä osa 10/ 1000. En tiedä tuliko tämä nyt oikeaan lokeroon, mutta aluksi luulin ainakin että vika on varaajassa. Mistä voi johtua, että kuuma vesi muuttuu noin 20 sekunnissa kylmänhaaleaksi? Talvella niin pirun ärsyttävää kun on tällänen vilukissa! Isännän hiukset on ainakin puoli metriä lyhyemmät, joten ei ymmärrä mikä siinä ottaa päähän (älä lutraa siellä niin kauan!). Sitten kun hanan sulkee ja tärisee minuutin pari, niin taas tulee armolliset 20 sekuntia sitä mitä on tilannut. Lasten kylpyammetta ei saa täytettyä oikean lämpöiseksi muuta kun vekslaamalla. Nykyään tosin ei ole mitään vauvaikäisiä, joten se lämpötila ei ole niin tarkkaa. Mutta kun ei saa ikinä pitkää kuumaa suihkua!   Sama ongelma koskee kaikkia hanoja.

Pari arvausta. Lämminvesikierukka pahoin “kalkkeutunut” tai säätöventtiili jämähtänyt paikoilleen eikä säädä enää.

Halutun lämpöistä (säädön mukaan) vettä tulee kyllä, mutta täytyy odottaa “käytön välillä”, voiko silti olla vika säädössä? Selitäppä (piilo)blondille nyt kupariputkesta vääntäen miten kalkkeutuma tämän käytännössä tekisi jos tekisi? Isäntä tukkii korvat jos sönkkään jotain mitä en itekkään ymmärrä.

Nii ja jatkokysely ei sitten ole sitä että vastaus ei kelpaa vaan halusin tosiaan varmistaa! Kun nää on mulle avaruustiedettä, samoin kun sähköjutut  Olen kuunnellu nyt 7 vuotta täällä asuessa tota että se on kyllä tarpeeks kuumaa, älä löträä niin kauan. Ja kun olen yrittäny sanoa että se on kuumaa ehkä hänen "sessioidensa" ajan tai sitten ei oo vaan niin palelevaa sorttia. Sitte hän aina avaa suihkun ja sanoo että nyttenki tulee niin kuumaa vettä etten pystyy menemään sinne. Viimeks sanoin että haetaanko lämpömittari ja mitataan lämpötila puolen minuutin päästä jumaliste! Eipä herra suostunu, kumma juttu! Sitten tuttu putkari yhen kerran ohimennen törmätessä käski sanoa "sille äijälles näin että oot itte vähän miettiny että mahtaiskohan johtua siitä että blablabla". (Eli oli soitellu putkarille kyllä, mutta putkimieskään ei ollut heti osannut vastata). Mutta kävi niin että toi blablabla kohta unohtui koska en ymmärtäny asiaa. Toivottavasti en nyt taas nolaa itteäni jälleen, mutta putkimies sanoi jotain että jossain VOIS olla reikä(???) josta tulee joukkoon kylmää vettä...?? Missä se sitten olis?

"No reikä on siinä putkessa"   

Eikä apua mitä häh?! nolona

hehe!! Huumorintaju oli kytketty OFF-asentoon että kestätte mua  

Kappale "Perjantai 13" osu ja uppos tänään, ei tosikoille ;) ...Ja OFF!

Koetetaan nyt sitten noin yleisesti, kun ei systeemistä kummempaa tietoa ole. Kun lämmityskierukan sisäpinnalle muodostuu “kalkkeutumaa”, kattilakiveksikin kutsuttua, sen kerrostuma heikentää lämmönsiitymistä lämmittävästä vedestä siihen käyttöveteen. Kun vesi seioo kierukassa se lämpiää kyllä samaan, mitä lämmittävä vesikin on. Kun lämmitä vettä aletaan kuluttaa tavalliseen tapaan ei lämmönsiirtoteho enää riitäkään samaan, mitä aikanaan kun lämmönsiirtopinnat olivat puhtaat. Kuumaa vettä tulee aluksi seisoksissa kuumentunut määrä, sitten viilenee. Tehon heikentymistä eli “kalkkeutumista” tapahtuu vähitellen vuosien mittaan.

Sitten se säätöventtiilijuttu. Kai teillä semmoinen on? Se annostelee kuuman veden joukkoon kylmää vettä, jotta hanoihin menevän veden lämpötila ei ylittäisi valittua arvoa, yleensä +55astC. Venttiilin säätökara (sisäosa) saattaa jumittua satunnaiseen asentoon, teidän tapauksessanne asentoon, jossa kuuman veden virtaus on vakio eli nyt veden käyttöön nähden liian pieni.

Onhan sitten vielä se mahdollisuus, että pidätte lämmittävän veden lämpötilaa liian matalana.

Oot pro! Meni minunkin jakeluun (!) Nauratti pitkät piuhat Ötzin kommentin jälkeen; mun ei kannata kirjottaa 8 minuuttiin mitään edellisen henkilön kommentin jälkeen odottaen että signaali on aivoissa :`D 

Luin noi asiat nyt ääneen isännälle. (Note to self: Älä puhu miehelle joka katsoo Top Gearia tai jääkiekkoa). 

Ei hän osannu sanoa mitään säätökaroista ja kierukoista. Lämpötilaan tuli napakka vastaus; se on tarpeeksi! 

(note to you: Kuunnelkaa naistanne arvon herrat. 7 vuotta kylmiä suihkuja sen takia että itse selviää nopeammin, tai on lämminverinen! Ei ole mikään ihme että olen täällä kyselemässä asioita ja teen ne lopulta itse. Ja tässä syy myös siihen miksi ne täytyy mennä mun jakeluun! Sitten tulee aina valituksia kun menen itse "sähläämään". GRRR!!! Lähen kohta hotelliin sähläämään! Saa ainaki lämpimän suihkun!)

Ja takas asiaan. Wc:ssä on varaaja ja siellä on useampikin säätö joista olen kysyny mitä ne ovat; mulle ei kerrota, kun mun ei tarvii semmosista tiettykään murehtia :) Sitten tuo varaaja hoitelee myös Valmet Kotilämmön vesikiertoista patteria. Mun tarvii tutkia nyt sitten tuo karajuttu.

Kalkkeumalle ei varmaankaan voi mitään? Se on varmaankin todennäköisin.

Kun teillä on varaaja eli lämpimän veden varasto, ei kalkkeutumisesta ole kysymys. Välttämättä siellä ei ole säätöventtiiliäkään hanoille lähtevälle vedelle. Onko varaaja sitten liian pieni?

Ei mielestäni ole liian pieni varaaja (300l isännän mukaan). Ei mun hiukset niin pitkät oo. Ja sit tosiaan minuutti pari niin taas tulee kuumaa.

Mietitäämpä tota reikää sitten. Missä se oikeasti voisi olla? Muuta ku putken päässä :DD Siis putkari selitti että kylmää vettä saattaa päästä joukkoon.

Kyllä sen reiän kuuluis olla koko putken mittanen.

Onko sulla termostaattihanoja? Jos on, niin se reikä vois olla siellä.
Joskus nää hanat alkaa päästää kylmää vettä kuuman veden joukkoon. Toi hana voi olla mikä tahansa hana ja missä päin tahansa asuntoa. Joskus se viallinen hana on ainoa, mistä käyttäjä sanoo, että sieltä kyllä tulee kuumaa vettä.
Kokeile sulkea kaikki muut hanat -paitsi sen mitä käytät- niiden takana olevasta asennuskulmasta (riittää, kun suljet vain toisen putken). Jos nyt tulee tarpeeksi lämmintä, niin avaa nuo muut hanat yksitellen kokeillen lämpötilaa aina joka välissä. Jos vesi jossain välissä kylmenee, niin.... Heu

Kyllä, mutta reikä on päässä. Rakentamiseen liittyvissä asioissa sana reikä on muuten kovin yleinen. Ja naisena aina yhtä vaikeeta saada kysymys kuulostamaan fiksulta, joten lopetin yrittämisen (viitaten mottooni).

Suihkun hana on ainoa termostaattinen. Että ei vissii tullu "Heu" ? ;)

Eiks se o naula, mikä o päässä?

Tuleeko niistä vipuhanoista sit kuumaa kauemmin?

Ei tänään ainakaan enää :stuck_out_tongue:

Ei.

Onko talossa lämpimän käyttöveden kierto?

Sulla on varaajan lämpimän veden ottoputkessa reikä putken alapäässä tai putki kokonaan poikki. Silloin pääsee kylmää vettä sekaan. Jos on turun suunnasta varaaja pystynee työntämään uuden pienemmän putken vanhan sisään. Varaaja tyhjennettävä ja kallistettava vaaka-asentoon, jotta pääsee tekemään. Muista kun turun suunnan varaajista ei tietoa pystyykö korjaamaan.

TheLVImies; Eiks tosa tapaukses kuumaa vet ei tulis eres alukska? Voi ol, et oon vääräs.

Mä aatteli tos kiartotapaukses, et takaisku ja pumppu ois sökö.

Tää ol mee välist salakiält, mist toi kiälipolliisi ei tajuu sit mittää.

Kiälipoliisi on oikke vaa kärryil ja pelästys et jäik kiinni miähen putkarikaveril ku ol iha samal taval sanottu (TheLVImies) Nyy mä se muista.

Saatko Chilina kokeiltua, kuinka kuuma on varaajalta tuleva putki ennen sekoitusventtiiliä? Vertaa lämpötilaa ennen veden juoksuttamista ja sen jälkeen, kun olet juoksuttanut minuutin.